Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzell
Även om subframen har varit loss och av naturliga skäl inte hamnar 100% exakt som innan ska det ju bara behövas EN hjulinställning efter det förutsatt att bultarna är åtdragna samt bussningar är i dugligt skick.
Jag hade min 26000milare inne på kopplingsbyte i höstas och det enda som märktes var att ratten står ytterst lite snett vid körning rakt fram, drar ej snett.

Vad menar du med att det finns inget fel i fjäderbenstornen?
Om fjäderbenen inte inspekterats urtagna ur chassiet skulle jag nog rekommendera det. Har du haft loss fjädersätena separat och kollat dom?
På ett utslitet sätte lossar tillslut sätet från vulkningen mot centrum vilket utgör själva skelettet i övre delen och då kan ju fjädern pressa väldigt skevt neråt och trycka länkarmen i sidled. Kanske långsökt men samtidigt inte omöjligt.
Mina knakande fjädersäten jag bytte ut hade nästan gått isär i vulkningen. Man ser det lätt om man sätter sätet i ett skruvstäd och tar tag med en polygrip på centrumbussningen och drrar åt olika håll. Skall ej vara några sprickor...

Sen kan det ju vara fjädern i sig också. Fjädrar håller ju inte för evigt.

Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk
av roh66
Hej!

Lucif3r: Ok, jo har ju varit inne på det med subframen tidigare men är man ingen mekaniker är det inte så lätt börja argumentera emot på verkstan.
Den dagen jag frågade verkstan ang. subf. då var det bara nån yngre förmåga där. Ska ta upp frågan igen när jag ska in igen.

DayDreamer: Däcken var nya förra våren och samtidigt gjordes en hjulinst. sen dess och även innan däckbytet har jag haft problemet.
Har kört hela vinter på nya v.däck men samma sak med dem också. För övrigt Goodyear EfficientGrip Performance och Goodyear Ultra Grip Ice Arctic.
Ingen snednötning går att se eller mäta.

Mvh.R.
av roh66
Hej Fritzell!

Fjädersätena bytte jag förra våren på båda sidorna (fultema's) innan däckbytet och hjulinst. Vad mina ögon kunde se så var också lagringen ok.
Som du förstår fick jag plocka isär hela alltihopa förutom stötd. som jag bedömde kunde rulla ett tag till. Det var vulkningen som
hade släppt helt från fjädersätet den gången. Framvagnen är tyst för tillfället och styrningen känns bra även vid fulla rattutslag. Tyst och fin även då.
Dem skal plockas ner igen för ytterligare kontroll. Får se om jag byter stötisarna då. Eller byter hela skiten med nytt allt?? Kompl.fjäderben?
Hum.. börjar bli desperat märker jag. Annars brukar jag bara byta det som är trasigt eller slitet. Ja nej trägen vinner.

Mvh.R.
Senast redigerad av 1 roh66, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
roh66 skrev:Hej!

Lucif3r: Ok, jo har ju varit inne på det med subframen tidigare men är man ingen mekaniker är det inte så lätt börja argumentera emot på verkstan.
Den dagen jag frågade verkstan ang. subf. då var det bara nån yngre förmåga där. Ska ta upp frågan igen när jag ska in igen.

DayDreamer: Däcken var nya förra våren och samtidigt gjordes en hjulinst. sen dess och även innan däckbytet har jag haft problemet.
Har kört hela vinter på nya v.däck men samma sak med dem också. För övrigt Goodyear EfficientGrip Performance och Goodyear Ultra Grip Ice Arctic.
Ingen snednötning går att se eller mäta.

Mvh.R.
Ok då är det inte däcken som är problemet.
av Fritzell
Man kan köra i princip en dämpare tills den börjar läcka olja eller gå sönder internt så den inte dämpar länge, och fjädrar tills dom mer eller mindre går av. Det är ju så folk i allmänhet gör. Om du redan kostat på nya säten kan du ju köpa lösa lager, fjädrar och dämpare separat och montera ihop. Går säkert hitta en del begagnade schyssta grejer också. Men jag har svårt att se att det är orsaken. Tänk vad mycket risiga dämpare som rullar därute , och det är ju sällan man hör om problem likt ditt.
Så lagren är orginal alltså?
Förutom att lagret i sig kan bli rejält glappt så är det ju även där en gummidel som nyper om sätet. Det var ganska slappt på mina, me n det skall nog vara riktigt rejält risiga om det ska kunna orsaka sneddragning... känns som du borde märka av betydligt värre köregenskaper innan man märker det på att bilen drar snett..men det skadar ju iwmed nya lager, det är ju ganska snabbt gjort att byta

Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk
av roh66
Hej!

Vet ej om det är original lagren men tror det. Nej alltså dem såg helt ok ut för ett år sen. Det blir att plocka ner benen och ta fram luppen. :D
Ang. stötd.: Jag är också rått så övertygad om att det är förskräckligt många som rullar runt med dåliga stötdämpare + taskig hjulinst.
och på det slitna hockey puckar från China. :-O)
Tack så länge!
Återkommer.

Mvh.R.
av roh66
Hej!

Äntligen hittade min mekaniker felet! Det var bussningarna i högra länkarm som var slut axialt. Dem ser helt ok men var alltså slut ändå.
Det var ju min första teori men alla mekare 4-5 stycken sa att dem var ok. Länkarmen är 2 år nu och den var alltså slut efter 1 år!! Problemet
började förra våren.
Jävla skit delar. Denna armen har kostat mig mycket tid och irritation, flera upprepade hjulinst. mm mm. :-(O) :-(O) :-(O)
Så vad har jag lärt mig? Lita inte på vad andra säger det är ändå jag som känner bilen bäst.
Och framför allt köp inte VOLVO ORIGINAL. Jepp så är det länkarmen är helt Original rakt igenom. FY FAN FÖR VOLVO ORIGINAL!

Mvh.R.
av LOB
Volvo orginal är väl Lemförder och knappst sämre än andra fabrikat. Antingen fick du ett måndagsexemplar eller, mer troligt, bärarmens gummibussningar ble åtdragna med hjulen hängande i luften, dvs liggende i spänn når bilen sänks ned. Bäramen skall dras åt med hjulen på backen eller med bäramen i riktig vinkel medelst en domkraft under bärarmen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]