Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Byter wire förslagsvis.
Ja, men hur ska jag kunna mata ur den om den sitter fast? Står i Haynes att man ska dra ut den från insidan, men det går ju inte så bra när den är fastrostad...?
Lucif3r skrev:Du byter ju både wiren och höljet.
Ah, sorry, det hade jag inte koll på.

I Haynes-boken står det att man ska ha ur baksätet och upp med någon matta, stämmer det? Det stod inte så utförligt om just den delen...

Och vilken vajer tycker ni man ska köpa? Biltema nämndes ju lite ovan, men den sa någon tydligen var för kort? Funderar på denna annars, men det kanske är samma skit: http://www.skruvat.se/Vajer-parkeringsbroms-P11195.aspx
av r189
Köpte vajrar till en 850 på skruvat som jag hade innan som min lillasyster har nu och dom fungerar fortfarande felfritt efter mer än 2år.
Och du måste plocka ur baksätet och lyfta på golvmattan för att få loss vajrarna då dom ligger under mattan och går igenom golvet. Men inga konstigheter att byta annars.
När du monterar den nya vajern ute vid däcket så var noggrann och slippa bort all rosten runt plasthöljet som du filmade det sista i videon, annars får du aldrig dit det nya höljet.
r189 skrev:Köpte vajrar till en 850 på skruvat som jag hade innan som min lillasyster har nu och dom fungerar fortfarande felfritt efter mer än 2år.
Och du måste plocka ur baksätet och lyfta på golvmattan för att få loss vajrarna då dom ligger under mattan och går igenom golvet. Men inga konstigheter att byta annars.
När du monterar den nya vajern ute vid däcket så var noggrann och slippa bort all rosten runt plasthöljet som du filmade det sista i videon, annars får du aldrig dit det nya höljet.
Ok, tack för svaret! Tror jag beställer från skruvat.se isåfall.

Antar att sätet måste ur först för att man ska få ur mattan? Står inte så mycket om just delen om hur man får upp mattan, är det komplicerat?
Eller är det bara ur med baksätet och sen är det jättelätt att lyfta mattan?
av r189
Har för mig att sätet satt fast i hakar så man drog sätet bakåt mot ryggstödet så att säga sen bara rakt upp.
Du måste även plocka bort plastlisterna vid instegen där mattan ligger en bit under, det görs enklast när baksätet är borta då den sitter med en skruv i bakkant.
Sen sitter det plastdetaljer vid bakre delen av skenorna för framstolarna på golvet mot mattan som jag tror man får ta bort så att dom inte går sönder.
Sen är det bara att dra upp mattan så mycket som är möjligt så du ser var vajrarna går in i golvet.

lycka till med bytet
av Kena
Min V70 (sminkade 850:n) så måste sätet ur, har du en sedan så vet jag inte. Köp även klammer som ska nitas fast i bärarmen, ser ut som ett kabelklammer typ. Finns om inte annat på volvo
Byt båda vajerna annars finns det påtaglig risk att det inte kommer att fungera på det hjul du inte har bytt på på grund av vajerna blir längre med tiden och du får plocka ner säte, mattor, skivor m.m. igen och därmed göra jobbet en gång till. Handbromsvajer bytas altid parvis.
r189 skrev:Har för mig att sätet satt fast i hakar så man drog sätet bakåt mot ryggstödet så att säga sen bara rakt upp.
Du måste även plocka bort plastlisterna vid instegen där mattan ligger en bit under, det görs enklast när baksätet är borta då den sitter med en skruv i bakkant.
Sen sitter det plastdetaljer vid bakre delen av skenorna för framstolarna på golvet mot mattan som jag tror man får ta bort så att dom inte går sönder.
Sen är det bara att dra upp mattan så mycket som är möjligt så du ser var vajrarna går in i golvet.

lycka till med bytet
Tack för svaret, men pratar du om 850 sedan eller 855 kombi? För jag har 850 sedan.
Kena skrev:Min V70 (sminkade 850:n) så måste sätet ur, har du en sedan så vet jag inte. Köp även klammer som ska nitas fast i bärarmen, ser ut som ett kabelklammer typ. Finns om inte annat på volvo
Tack för tipset. Har aldrig jobbat med nitar förut, hur fungerar det? Hur får man loss den gamla niten? Kan jag inte använda den gamla klammern eller niten?
Kanske är självklarheter för er som växt upp med detta, men jag har inte så mycket erfarenhet av sådana här praktiska grejer :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005