goddamnswede skrev:Har du prøvd å sette spridar#5 i sylinder #4 og se om du får kode for feiltenning på cyl#4?
Da vet du om det er spridaren som er problemet.
Initialt var det ett av testerna jag funderade på att göra.
Men beslöt att nedprioritera det testet pga
- fortsatt datainsamling visade att den rapporterade misständning även på andra cylindrar (i början när jag hade väldigt lite data att analysera fick man uppfattningen av att det bara var cylinder #5 som fick felkod, men efter en längre tid av datainsamling visade det sig att felkoder kunde sättas på vilka cylindrar som helst men cylinder #5 var dock vanligare än andra)
- LTFT var kraftigt negativt (jag gillade aldrig riktigt det och hade mina misstankar om att det kunde vara kopplat till misständningsdiagnosen)
- freeze framarna visade att felkoden nästan uteslutande sattes vid eller runt tomgångsvarvtal (dvs låg belastning)
- spridarbalanstest visade inga avvikelser för spridaren i cylinder #5
- visuell inspektion av tändstiften visade inga avvikelser för spridaren i cylinder #5
Så efter ett tag började jag mer och mer fokusera på komponenter som är gemensamma för alla cylindrar, istället för att försöka pinpointa ett fel hos en specifik cylinder - då jag misstänkte att felet var hos en komponent som var gemensamt för samtliga cylindrar.
Problemet är dock löst : det var en "utsliten" MAF-sensor som var själva huvudorsaken till problemet.