Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis som Lucif3r nämner så har dessa motorstyrsystem och de felkoder de sätter stora begränsningar och man måste vara extremt försiktigt när man tolkar felkoder.

BTW, bra förkortad variant Lucif3r :-) Jag brukar ofta skriva en "short version" först och sedan en "long version" därefter men glömde bort det i all iver. Men det fixade du! :-)

Enligt motorstyrsystemets inprogrammerade regler så var fuel trim parametrarna inte så avvikande att det ansågs vara alarmerande. Det finns många bilar där ute i landet som kör omkring med +5 till +10 i LTFT (mycket pga av tjuvluft som kommer med åren då slangar och packningar torkar ihop med åren), så ett sådant fuel trim värde är inget ovanligt eller märkvärdigt.

Generellt sett brukar ett alarm gå av när någon av fuel trim parametrarna gör utanför runt 25-30% (antingen negativt eller positivt). Det är då de flesta motorstyrsystem anser att nu är något riktigt galet här - nu slår vi larm. Det är då du ser felkoder i området P0170-P0175 (de anger att fuel trim parametrarna har gått utanför acceptabelt arbetsområde).

Vad jag reagerade på var att det var negativt över en stor del av varvtalsområdet (man har inte bara ett fuel trim värde utan man har massa olika fuel trim värden beroende på varvtal och belastning). Det är lite ovanligare.

Så jag gissar på att motorstyrsystemet faktiskt detekterade en svag misständning och satte helt korrekt en felkod för detta. Nu spekulerar jag men jag gissar på att MAF-sensorn hade störst problem att ge konsekvent och stabil rapportering vid låga luftflöden, dvs främst vid tomgång. Och det var främst vid tomgångsvarvtal som felkoden sattes (vid varje felkod sparas en så kallad freeze frame med de värden som ett antal viktiga parametrar hade när felet uppstod).
Årets tråd! Eller förra i alla fall.
Tack för en utsökt rapportering, det är nästan så man hoppas att du får fler problem så jag får lära mig mer med ett minimum av ansträngning :D
Dags för den absolut sista summeringen!

Nu har jag kört med bilen dagligen i över 4 månader.

Gjorde en snabb sanity check med Torque-appen och problemet är definitivt borta.
(*) Inga felkoder.
(*) LTFT1 ligger på runt -1% (låg förut på typ mellan -10% och -12%).
(*) STFT1 ligger och pendlar snyggt och fint (som det ska göra om allt är OK).

Nedan är en screenshot från Torque (LTFT2/STFT2 ska vara flatlines då dessa inte finns på denna motor).

Case closed! :D

Bild
goddamnswede skrev:Har du prøvd å sette spridar#5 i sylinder #4 og se om du får kode for feiltenning på cyl#4?
Da vet du om det er spridaren som er problemet.
Initialt var det ett av testerna jag funderade på att göra.

Men beslöt att nedprioritera det testet pga
- fortsatt datainsamling visade att den rapporterade misständning även på andra cylindrar (i början när jag hade väldigt lite data att analysera fick man uppfattningen av att det bara var cylinder #5 som fick felkod, men efter en längre tid av datainsamling visade det sig att felkoder kunde sättas på vilka cylindrar som helst men cylinder #5 var dock vanligare än andra)
- LTFT var kraftigt negativt (jag gillade aldrig riktigt det och hade mina misstankar om att det kunde vara kopplat till misständningsdiagnosen)
- freeze framarna visade att felkoden nästan uteslutande sattes vid eller runt tomgångsvarvtal (dvs låg belastning)
- spridarbalanstest visade inga avvikelser för spridaren i cylinder #5
- visuell inspektion av tändstiften visade inga avvikelser för spridaren i cylinder #5

Så efter ett tag började jag mer och mer fokusera på komponenter som är gemensamma för alla cylindrar, istället för att försöka pinpointa ett fel hos en specifik cylinder - då jag misstänkte att felet var hos en komponent som var gemensamt för samtliga cylindrar.

Problemet är dock löst : det var en "utsliten" MAF-sensor som var själva huvudorsaken till problemet.
EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]