Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
Stridsvagnsteknikern skrev:*cut*

Vida känt som "bromsluftare" :wink:

Finns några olika modeller av dom, t ex http://www.bildelar.nu/product/216176/bromsluftare
Vet jag väl, men ett lock från skroten och en fälgnippel från däckverkstan kostar inga 300 spänn. Man måste vara kreativ och just för tillfället har jag snickrat ihop en bussningsavdragare till deltalinkbussningarna i bakvagnen av lite skrot så nu tar det 2 minuter att dra dom ur rören. :D
När jag fick lås oken så noterade jag en grej med skivorna, de har en läpp längst ut på ytter katten och längst inne efter slit banna tror jag. Bör nog byta skivorna? Jag har också fåt ett knackan ljud mer information finns på sidan 2 längst nere på sidan.
Stridsvagnsteknikern skrev:Vet jag väl, men ett lock från skroten och en fälgnippel från däckverkstan kostar inga 300 spänn. Man måste vara kreativ och just för tillfället har jag snickrat ihop en bussningsavdragare till deltalinkbussningarna i bakvagnen av lite skrot så nu tar det 2 minuter att dra dom ur rören. :D

Hehe, var bara sättet du skrev på lät lite som om det var årtiondets uppfinning som ingen hade tänkt på tidigare :P Fast och andra sidan vet jag inte hur gammal du är, så på den tiden kanske det var det :-)-)
Lucif3r skrev:
Stridsvagnsteknikern skrev:Vet jag väl, men ett lock från skroten och en fälgnippel från däckverkstan kostar inga 300 spänn. Man måste vara kreativ och just för tillfället har jag snickrat ihop en bussningsavdragare till deltalinkbussningarna i bakvagnen av lite skrot så nu tar det 2 minuter att dra dom ur rören. :D

Hehe, var bara sättet du skrev på lät lite som om det var årtiondets uppfinning som ingen hade tänkt på tidigare :P Fast och andra sidan vet jag inte hur gammal du är, så på den tiden kanske det var det :-)-)
Jag är 55 så jag har ju sett ett och annat och dessutom har jag fotografiskt minne, på både gott och ont ibland. :)

Jag har dessutom alltid haft udda lösningar eller snickrat egna specialverktyg och i förrgår var det dags igen, då spikade jag ihop en avdragare till bakre bärarmslagringarna av lite blandade delar och som avdragarskruv blev sträckbulten från remskivan som byttes i samband med kamremsbytet perfekt, tog nog en minut max med vinkelmutterdragaren innan lagringen låg på golvet och samma verktyg är utformat så att man med det och en studsfri slägga monterar dom nya. Hela bytet går på under 10 minuter och sen är det bara att hänga upp deltalinkbenet och skruva fast det.
Okej gjorde en video när man hör hur det knackar gnisslandet är antingen för Biltemas bälleg eller för jag ej kört med de så länge (ca 3 mil)

Kan få av oket på ett snabbt sätt eller måste man demontera allt bit för bit?
Titta så inte klamman som håller bälgen tar i nånstans, jag tyckte det lät som att det var ett "tunt" klickande. Du har inte glömt klippa av överskottsbandet på klamman?

*Ja jag vet, det låter för enkelt men ibland är det löjliga fel som man själv producerat HELT på egen hand.*
Menar du den som går under okhållaren för att hålla den ner på andra sidan? (mot däcket) Kan du vara snäll att förtydliga lite tro inte att jag är hundra vad du menar med överskott. Jag köppte nya skivor då de som var på bilen har rätt höga läppar på inner och ytter kanten som gjorde det nästan omöjligt att få av oket. När vi var klara testade jag att läga i ettan och släppa upp kopplingen bara för de skulle snurra men vänster snurrade inte är det så att det kan vara en kombi med skiver och klippet?
Jag byte skivor idag och bromsarna tar enu tidigare och nyper bra när man bromsar. Men tickandet/skrapet är kvar jag testade så bromsarna var fira och inga konstiga ljud var där, Jag satte sedan på hjulet och spände bultarna lite och testade snurra hjulet det hörs en så skrap från rost, jag tog av hjulet och såg att det hade skrapat lite i oket så jag tog en fil och filade lite på oket där den hade legat an och satte på hjulet igen och snurrade med igen större skillnad så jag gjorde klart och hissa ner ilen men jag noterade ett ljud som hände första gången och en hög knarr när jag kör över tröskeln och tickandet kom tillbaka. Jag kollade så att allt var fritt och roterade utan problem. Jag funderar att köra en länge sträcka och bromsa mycket för att få ljudet att ev upphöra om det nu slår i fälgen lite... Har ni något mer förslag?

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]