Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Satsen är komplett för det som den är till för. Det är en sats för kamremsbyte. Det är jobbet som utförs till 90%. Det är således inte fel eller en okomplett sats En fullsats för nollning av motor inkluderar en del annat men är då till för både kamremsbyte och demontering/montering av topplock också.
Det är med andra ord två skilda satser. En kan användast till en sak, den andra till två saker. Men visst vore det bra om fler hade dom till bra pris.

Faktum är att många proffs handlar en hel del verktyg där, det är exakt samma satser från kina som specialbutikerna säljer, men för ett antal tusenlappar mindre per styck. Jag vet många verkstäder som handlar specialverktyg och handverktygen där. Bland annat hylsor, krafthylsor, spärrskaft och diverse specialvarianter av spärrskaft.

Egentligen är det inte iallafall normalverktygen som sätter stopp i folkhemmen. Dom som går åt, går att införskaffa om man vill till en mindre peng eller genom att låna. Info finns också därute om man behagar planera. Dels viss info via internet och en riktig verkstadshandbok går ALLTID att få tag i för den som vill. Men allt finns inte att ladda ned gratis. Kanske är det där skon klämmer?
Däremot verkar det vara en obotlig optimism som säger att om man är bäst på att spela wow eller nåt annat spel i kvarteret är man rätt person att riva ned en växellåda på en snöig parkering i december, helt utan vana, info eller för den delen verktyg, man behöver inget veta eller planera egentligen. Man önskar inte bli bilmek, bara lösa problemet, då behöver man inte läsa på helt enkelt.
Allt om reparationen går att suga in genom att läsa 10 rader i ett forum, eller ännu hellre. Ha 10 bilder på operationen så slipper man läsa alls.
Den typen av optimism fanns inte när jag växte upp. Men så är jag 70-talist, en av dom som inte borde levat enligt dagens regler och riktlinjer.

Vi lärde oss aldrig att köpa trasiga bilar om vi ändå inte visste något om dom, hur sugna vi än var. Vi lärde oss inte heller att reparera utan att som sagt skaffa rejält på fötterna med info först, det slutade aldrig på det sätt man önskade nämligen. Kanske var det dricksvattnet, eller blyet i färgen, eller rentav förskola, skola och föräldrar som lärde oss annat. Eller så var det att vi inte befann oss inne mestadels? Vi löste problem dagligen IRL och såg likheter mellan olika jobb och informationsbehovet innan jobbet. Data var ju inget, mobiltelefoni likaså. Hemtelefon gällde, fax var en lyx och biblioteket var gurun för verktadshandböcker. (finns än idag, men hur många går till biblioteket).
Naturligtvis är det bra med forum, att dela bilder och info missuppfatta mej inte. Tyckte jag annat vore jag inte här. Men återigen så kan aldrig ett forum eller liknande ersätta all referensinformation man behöver samla på sej om man ska skruva. Ett forum är ett komplement.

Jag frågade själv om saker för några dagar sedan här i en annan del av forumet. Jag fick en del matnyttig info och jag använde den till lite forskning. Rev isär mina saker och kom på en säker lösning ihop med en granne som var förbi. Fixade problemet på det sättet, och nu är maskinen jag frågade om rullande igen. :-)-)
av Skruvkork
Ja det är ju rätt att det är en sats för kamremsbyte de säljer.
Men när inte ens Volvos egna beskrivningar vid kamremsbyte föreskriver användning av tolk så kan man ju fråga sig hur många som köper denna sats för att byta rem?
Och när cam carriern ska väck och man har läst sig till att specialverktyg krävs så har man ju ingen nytta av denna sats.
Tror inte de säljer överdrivet många av denna men det är min gissning.<<
Jag hade klarat mig med denna när jag köpte min V90, där tidigare ägaren monterat avgaskammen fel om det inte vore för att han även använt sig av silikon mellan cam carriern och topplocket så även det behövde åtgärdas. :???:

/Skruvkork
Användarvisningsbild
av erikn
Skruvkork skrev:Sen att folk kastar sig in under huven utan rätt verktyg och utan att läsa på först kommer nog att fortgå så länge huvarna kan öppnas av bilägarna.
Dessvärre är det ju inte en B20 som tronar under huven längre och en skiftnyckel kan man knappt demontera ett batteri med på dagens bilar.
Förr kom man ju rätt långt med de verktyg som finns i de flesta garage runt om i landet och många vägrar nog inse att skiftnycklar och skruvmejslar spelat ut sin roll i bilvärlden.
Och varför har det blivit så här? Min konspiratoriska hjärna tror faktiskt att biltillverkarna har krånglat till det medvetet, för att det ska vara svårare att meka själv. Det blir fler timmar på verkstad då, jag är övertygad om att de har intressen i de leden också.

En annan sak som komplicerar det hela är ju framhjulsdriften. Det förenklar montaget av bilen, sätt ihop hela drivpaketet och sedan smacka upp det. När man sedan ska göra underhåll på den så är det ett litet helsike att göra det. Kopplingsbyte som tar en timme på en bakhjulsdriven bil tar en anings längre tid... Kamremsbyte tar en timme på en B230. Aggregat-remmen går av och slår av kamremmen, totalt motorras som följd.

Nu måste ju utvecklingen gå framåt, men jag anser att de komplicerar många konstruktioner i onödan.
av *pettson*
Kamremsbyte tar ca 1 timma för en rutinerad på en 850 med.
Om remmen går av och slår in så ja, det blir ras. Om vi tittar på en B230K med Heronhead i så blir det likväl mos om kamremmen går.
Men frågan är om det är biltillverkarens fel att det blir komplikationer om bilägaren struntar i sin service? ÄR inte det bilägarens ansvar? Ska bilarna byggas idiotsäkra så är vi tillbaka på tidigt 30tal. Då är det bakåt i det här fallet. Inte framåt.
av hassehorn
Mycket intressant! Tänkte själv slänga iväg en tråd i detta när jag såg denna. Har en V70R -98 och har bytt båda kamaxeltätningarna och på min topp ser det exakt likadant ut bakom tätningarna på båda sidor förutom att det är på höger sida (på båda kammarna). Trodde det hade med smörjningen att göra. Min fråga till forumet är om man kan knacka in de nya packboxarna för långt för i s f blockerar de ju öppningarna? Jag knackade in mina i botten. Mig veterligt är min topp aldrig delad. Följer denna tråd med stort intresse. Vill minnas att jag delat en V40 T4 topp och att det såg likadant ut.
Användarvisningsbild
av erikn
Min poäng var inte att man inte ska strunta i kamremsbyte eller att motorn är idiotsäker om kamremmen går av. Det jag menade var att aggregatremmen sitter så dumt så att den kan trassla in sig i kamremmen om den går sönder.
av *pettson*
erikn skrev:Min poäng var inte att man inte ska strunta i kamremsbyte eller att motorn är idiotsäker om kamremmen går av. Det jag menade var att aggregatremmen sitter så dumt så att den kan trassla in sig i kamremmen om den går sönder.
Jag förstod frågeställningen men jag ville påpekar likheter trots allt.
En vanlig fläktrem till en 940 är dragen framför kamremskåpan den också. Det finns två skillnader. Den ena är att plasten är massivare i kamremskåpan, formen är dessutom smalare och stabilare. Det andra är att remmen är av en tunnare typ och den har inte massan att slå igenom kåpan.
Egentligen, i normalfallet har inte heller en aggregatrem på en 850 varesej kraften eller massan att slå igenom kåpan på en vitblockare.
Men två saker gör skillnad. Viktig skillnad.
1/ När inte kamremskåpan sitter korrekt monterad så slits det hål i den som försvagar hela konstruktionen. Det ger också en öppning för att få in en haverad rem. MÅNGA har en kåpa med skador för att man inte gör sej besväret att skjuta in den på rätt plats.
2/ En rem på normalvarv går inte igenom kåpan. Men en dålig rem på toppvarv har kraften. Dock verkar kraften utåt inte snett inåt. Remmen vill flyga iväg, den vill inte in 90 grader mot kåpan.
Dom flesta som det ändå hänt för har inte stannat när remmen gått sönder. Man har oftast fortsatt och kört och så har remresterna som hängt kvar slagit ihop som en knytnäve och pressats in i kamremskåpan. DÅ uppstår problem.
Samma problem har uppstått på saab som har kedja. Men där har remmen som är extremt lång, när den går sönder på toppvarv till och med slitit av bromsrör. Inget som händer på 3000rpm i normalfallet. Men visst kan det hända på toppvarv med en rem. Det blir som en piska.
Det är alltså inte nånting som det egentligen varnas för, eller som är vanligt eller ens normalt. Det händer varje dag att saabars och vitblockares remmar går sönder och det ska inte hända mera än att allt som drevs med remmen helt enkelt stannar. På dom drygt 20år jag följt vitblockarna så har jag sett det inträffat 3ggr. Det är utslaget på ett antal tusen bilar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ang. verktyg.
Kamlåsning är väldigt enkelt att bygga om man vill det, så länge man är nogrann.
Det enklaste att bygga är verktyget för att sätta spänst på kamkåpan - ett par plattjärn, ett par gängade stångar, ett par gamla tändstift och ett par lite större vingmuttrar så har man exakt samma funktion och kan släppa/spänna kåpan utan att råka bryta den snett. Går ju även att köra vanliga muttrar istället för vingmuttrar, men det är ju lite mer omständigt.
Vevlåsningen har jag läst att man kan använda sig av en förlängare till ett spärrskaft, står i haynes tror jag? Eller så läste jag det någon annanstans...

Så, vill man inte lägga pengarna på riktiga låsningarna går det fint att bygga själv relativt enkelt. Det är väl bara kamlåsningen man måste vara extra noga med så kammarna inte kan röra på sig minsta lilla.

Att byta kamrem på vitblockarna är inte så komplicerat. Vet man bara hur man ska göra, som man kan läsa sig till om man orkar engagera sig, så bör det inte ta speciellt lång tid. Har man låst kammarna och veven korrekt finns det inte så mycket som kan gå fel.
Det är väl lite mer kinkigt på bilar med VVT har jag hört, men jag vet inte...

Ang. att multiremmen slår av kamremmen... Tycker det låter lite långsökt för en normal bilist, så det är nog inget man behöver oroa sig för. Förutsatt att man stannar direkt så klart, annars blir det ju "knytnäve" som pettson sa.
Att multiremmen sitter dumt är inget jag håller med om dock. Tycker den sitter rätt bra placerad, eller "standard placerad". Inga kostigheter där.
"Fördelen" med vitblockarna är ju att man kan köra utan multiremmen utan att skada motorn (tills batteriet tar slut, dvs). Rödblockarna t ex driver ju vattenpumpen med remmen, så med dom kommer man inte speciellt långt utan remmen.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]