- ons 14 nov 2012, 21:54
I 850 och dom två första åren av S/V70 hade 144hk-motorn tio ventiler. Nästa motoralternativ uppåt var en 170-hästare med 20 ventiler.
Inför årsmodell 1999 förnyades motorerna, troligtvis i samband med att S80 började tillverkas. Istället för 144hk/10v och 170hk/20v kom det en förnyad 20-ventilsmotor som utvecklade 144 eller 170 hk beroende på mjukvaran. Det är denna nyare 140-hästare som går att "trimma" genom att ladda in en mjukvara som låser upp dom sista hästarna. Man brukar få några få bonushästar också, trimfirmor lovar oftast kring 180hk oavsett om man utgår från en 144 eller 170hk-variant.
Normalt lönar det sig aldrig att chiptrimma en sugmotor, men just den här motorn är ett undantag eftersom den är nedstrypt från fabrik.
Byt remmen i tid, det är den viktigaste investeringen du kan göra på en bil.
Tommty skrev:eftersom du har 10v på 5 cylindrar betyder det att du har 2 ventiler på varje cylinder. vilket kan då bli klent av vad jag förstår rätt med att trimma.Antalet ventiler har egentligen inget med saken att göra. Orsaken till att han frågar är att S/V70 hade två olika "144-hästare", en med tio ventiler och en med 20.
därför är 20 ventiler (4 på varje cylinder) mycket bättre då den kan prestera bättre.
I 850 och dom två första åren av S/V70 hade 144hk-motorn tio ventiler. Nästa motoralternativ uppåt var en 170-hästare med 20 ventiler.
Inför årsmodell 1999 förnyades motorerna, troligtvis i samband med att S80 började tillverkas. Istället för 144hk/10v och 170hk/20v kom det en förnyad 20-ventilsmotor som utvecklade 144 eller 170 hk beroende på mjukvaran. Det är denna nyare 140-hästare som går att "trimma" genom att ladda in en mjukvara som låser upp dom sista hästarna. Man brukar få några få bonushästar också, trimfirmor lovar oftast kring 180hk oavsett om man utgår från en 144 eller 170hk-variant.
Normalt lönar det sig aldrig att chiptrimma en sugmotor, men just den här motorn är ett undantag eftersom den är nedstrypt från fabrik.
Tommty skrev:Men jag vet iallafall att 4 cylindriga golfarna med 8 ventiler klarade sig om kamremmen gick.Vansinnig slutsats att dra.
Så jag skulle tro att ventiler och kolvar skall klara sig på en 10v volvo.
Byt remmen i tid, det är den viktigaste investeringen du kan göra på en bil.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)
- By ThorHammer