Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att krångla till det ännu mer för dig så skulle jag tagit 40 profil om du tar 215 i bredd. Tror det kommer bli lite högt med 45, är ju en centimeter på radien, och det kommer nog göra att du käkar innerskärm fram vid fullt rattutslag. Tycker du ska svänga fullt med däcken du har på nu och sen lägga dig och spana vilka däck du får in. Det är nog tyvärr det lä'ttaste ändå. Ang hårdhet med lägre profil så javisst, men jag har Bilstein + H&R fjädrar och det är faktiskt inte sååå stor skillnad nu på vinterdäcken 195/65R15 och sommardäcken 225/40R18. Stötdämparna gjorde mer än sommar/vinterdäck tycker jag
Okej! Får bli 215/40-18" .. Skulle det bli allt för stötigt så får jag ta och kolla över stötdämpare om jag kan köpa några bättre! Men som de ser ut just nu så får stötdämparna som sitter original på duga.. Tack för all hjälp och alla svar! Litar på era svar om att 215/40-18 ska få plats i skärmkanterna. Även vid tunga last.. Att rullomkretsen skiljer sig 3% mot dom som sitter på nu ska inte vara något hinder? /Tusse92
Kör 215/40 18 på min s70-98, 8 tum breda. Hade gärna haft mer gummi om det gått med tanka på att minsta lilla misstag och du kommer för när en kant så har du ett märke i fälgen, finns ingen marginal alls :( gummit går sida i sida med fälgen.
Tar bara i fram vid max rattutslag. Det gör det med mina 205/55 16 också..
Bilen är sänkt c:a 30 mm med HR och Bilstein :)
tusse92 skrev:Som rubriken lyder.. Har en Volvo S70 årsmodell -99 , 2.5T.
Den är original i fjädring och sånt, sitter nu 16" alu fälgar original.
Tänkte nu till våren köpa sommarfälgar , Hittade 18" snygga sommarfälgar .
18X8 är storleken på fälgarna, dom är 8" breda alltså.
Går den utan att det tar i skärmkanter och så om man kör med 18" fälgar som är 8" breda med 215/40 i däck?
Eller vad bör man välja för däckbredd och höjd?
Drar mycket med släp och och kör tunga last emellanåt så man ska kunna lasta mycket utan att det tar i skärmkanterna.
Så vad tror ni ?
Väldigt tacksam för seriösa svar!
Apropå detta med körning med tung last på släpvagn så ska man ju lasta så kultrycket sgs alltid är detsamma. Lärde mig för många år sen när jag tog körkort att det ska vara ca 75-80 kg.

Hur vet man det då? Jo, ta en personvåg, lägg en planka e.d. som skydd på den, nollställ den o sätt därefter släpvagnens stödhjul på vågen.
Voila! :-)-)
Drog igår släp med min volvo S70, med mina vinterdäck som har storleken 205/55-16". Kände då bak i skärmkanten när bilen var rejält nedlastad hur mycket breddare däck som skulle gå på. Tror inte 215 i bredd går på som ni säger det ska? För var väldigt tight.. Men hur mycket skillnad i bredd i cm är det mellan 205 och 215? /Tusse92
Mina 205 55 16 ser ju ut som ballong däck. Skulle inte tro att 215 blir mycket bredare då fälgen även breddar lite innåt och rätar upp däcksidan om jag inte tänker fel. Jag ska testa 225 35 18 på mina 8,5X18. Sänkt 60/40 :P
Okej, Aa breddar inåt med som ni säger.. Men frågar är hur mycket den breddar utåt med 215 på 8" breda fälgar
5 mm bak extra mot nu är nog precis vad det kan gå på bak i bredd utåt mot skärmkanten..

Blev genast ganska klyven i frågan..
Men får lita på era ord att det ska gå , för vill kunna bruka bilen och dra släp och samtidigt ha snygga 18" fälgar .. 215/40-18" är det ju som gäller om det nu blir köp..
//Tusse92

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]