Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lasseman
Tror det var 14- eller 15-hylsa, röret är ganska långt så det var inget problem att bända och föra undan det lite
Användarvisningsbild
av Lasseman
De satt inte så hårt, men jag drog åt dem så gott jag kunde. När du har fått av skruvarna så får du lirka med panelen fram och tillbaka innan den går att plocka av eftersom det finns "hylsor" på insidan som går en bit in i blocket. Alltså hänger ingenting i själva skruvarna utan de håller konstruktionen på plats.
av hullan
Lasseman skrev:De satt inte så hårt, men jag drog åt dem så gott jag kunde. När du har fått av skruvarna så får du lirka med panelen fram och tillbaka innan den går att plocka av eftersom det finns "hylsor" på insidan som går en bit in i blocket. Alltså hänger ingenting i själva skruvarna utan de håller konstruktionen på plats.

Okej - jo jag ser att där sitter hylsor på själva armen.

Vad är det för kopparrör som löper där förbi? Hur mycket vågar man flytta på det för att komma åt?

Och taxi - något bra tips för hur man tar bort hela luftburken? Lossa lmm och slangar och sedan?
Användarvisningsbild
av taxi
Luftfilterboxen sitter med två "snäppfästen" under och sen drar du ut den ur en gummibussning som sitter mot skärmen. Du ser precis hur det sitter när du tittar själv.
av hullan
Tack så mycket taxi!

Lasseman - sorry att jag tjatar men du skulle verkligen kunna vara min räddande ängel då du har bytt precis detta fäste som jag skulle vilja få bytt.

Jag är som sagt ingen mekaniker så man får förklara lite som för en idiot.

Jag har dock alla vanliga verktyg - gafflar, lednycklar, spärrhandtag, torxnycklar osv...

Har redan fått lämna in bilen för en del andra "hardcore" -servicar så hade jag kunnat få bytt detta fäste själv hade det varit guld.

Som sagt - jag förstår hur fästet ska sitta - mina orosmoment är om jag ska lyckas få tillbaka allting som jag plockat ner korrekt och om jag kommer åt med en hylsa utan att paja det där kopparröret

Vad är det för rör?

Vänligast
Johan
av hullan
okej gott folk. Nu har jag fått bort de bultarna som sitter i toppen med lite jävlar anamma.

Det jag fastnat vid nu är att sära på de två armarna - alltså där bussningen sitter. Helsike vad det sitter då.

jag tog i för kung och fosterland på de två bultarna som sitter på varsin sida om bussningen. Kändes inte riktigt bra.

Bör jag kanske lossa fästet inne vid torpedväggen först?
av hullan
Okej gubbar. Nu är de två undre bultarna som håller fästet, den övre muttern och hylsan som går genom bussningen borta - efter många svordomar.

Det som nu återstår är ju då att få fästet att lossa från blocket.

Som bekant sitter ju de två undre fästena med en tjock hylsa i aluminium. Dessa hylsor har ju satt sig ganska duktigt efter 16 år...

Jag såg någon annan som skrev att han hade bankat lite med en hammare - jag kan säga att jag definitivt inte får ner en hammare till att banka någonstans.

Vågar jag försöka bända/bräcka loss hylsorna? alltså bända med typ en mejsel mellan blocket och fästet?

Några tips?

har 556at så gott det går...
av hullan
Shit vad dessa hylsor sitter alltså.

Har som sagt fått loss alla bultar men jag kan fasen inte rubba på fästet.

Vid den nedersta hylsan kan man sticka ner en skruvmejsel som då hamnar mellan fästet och motorblocket. Vågar man göra det och bända allt vad man orkar?

Tradigt när man kommit så långt om det nu ska falla på detta...

Alla skruvar och bultar är borta. Bara dessa förbannade två hylsor som typ är fastrostade emot blocket.

Jag nattsuddar. Hoppas någon orkar svara imorgon bitti
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]