Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:Inget avgasläckage mellan turbo el grenrör? När metall blir varm så blir den större och läckan kan upphöra och ljudet försvinner.
Har inte kollat det faktiskt, men de senaste morgonarna jag startat bilen nu har den inte låtit alls, mycket märkligt.. Men från början lät det konstant och motorn tappade oljetrycket, nu som jag skrivit innan är en hel del bytt, servopump, styrväxel, styrled, olja, filter, sumpen nedriven rensad, vevhus etc hjulinställing på alla 4 osv.... och ljudet har succesivt försvunnit... :) har inte fått fakturan än haha, har inte vågat fråga vad kalaset gick på.. Men huvudsaken att det funkar bra nu, Bilen känns sjukt mycket piggare när man t.ex gör en kickdown och kör om, kan det bero på att dom rengjort vevhus/sumt etc?? att det märks så pass.. Trodde nästan dom trimmat bilen hehe..
Kalaset gick på 10583kr, ungefär vad jag hade tänkt mig.

Felsökning
Byte av servopump & olja
Byte av Styrväxel/snäcka
Byte av olja + fiter
Rengöring av oljepump och sump
packningar/o-ringar oljepump etc
Hjulinställning

Slapp momsen och poff blev det ca 8500, känns som jag kan leva med det. :)
av *pettson*
Min högst personliga åsikt är att man inte alls fixat problemet. Men däremot gjort allt annat. Hade problemet varit löst på korrekt sätt hade du aldrig mer hört ljudet från första gången du hämtade bilen. Och lampan hade aldrig någonsin tänts igen utom vid start.
Men återigen är det min åsikt, och jag är absolut glad för din skull.
*pettson* skrev:Min högst personliga åsikt är att man inte alls fixat problemet. Men däremot gjort allt annat. Hade problemet varit löst på korrekt sätt hade du aldrig mer hört ljudet från första gången du hämtade bilen. Och lampan hade aldrig någonsin tänts igen utom vid start.

Jo är medveten detta, men å andra sidan, att det läckte från servon/styrväxeln visste jag innan och det var ju bra att få det åtgärdat, och o-ringar hade gått i oljepumpen, och att dom sedan rengjorde hela rasket var kanske inte heller någon nackdel, men visst det var både konstigt och lite dåligt att dom inte kunde svara på vad som orsakade ljudet, som förövrigt är helt borta nu. hehe. Lampan tändes dock inte någon gång sista gången jag hämtade bilen det var som sagt bara det där ljudet, mycket svagare i typ en halv sekund som sedan har försvunnit helt. a jag blir inte klok på det, lämnar nog till annan verkstad nästa gång känns det som, om det nu hjälper.
coldhand skrev:
*pettson* skrev:Min högst personliga åsikt är att man inte alls fixat problemet. Men däremot gjort allt annat. Hade problemet varit löst på korrekt sätt hade du aldrig mer hört ljudet från första gången du hämtade bilen. Och lampan hade aldrig någonsin tänts igen utom vid start.

Jo är medveten detta, men å andra sidan, att det läckte från servon/styrväxeln visste jag innan och det var ju bra att få det åtgärdat, och o-ringar hade gått i oljepumpen, och att dom sedan rengjorde hela rasket var kanske inte heller någon nackdel, men visst det var både konstigt och lite dåligt att dom inte kunde svara på vad som orsakade ljudet, som förövrigt är helt borta nu. hehe. Lampan tändes dock inte någon gång sista gången jag hämtade bilen det var som sagt bara det där ljudet, mycket svagare i typ en halv sekund som sedan har försvunnit helt. a jag blir inte klok på det, lämnar nog till annan verkstad nästa gång känns det som, om det nu hjälper.
Byta verkstad? Jag hade nog varit tacksam att verktsan fick det fiksat.....
Alfredo skrev:
coldhand skrev:

Byta verkstad? Jag hade nog varit tacksam att verktsan fick det fiksat.....
Jo självklart är jag glad att det är fixat, vet inte om en annan verkstad kunnat ta reda på felet bättre än vad dom här gjorde, och denna verkstad har jag aldrig lämnat bilen på innan, den var närmast när bilen havererade så jag kommer använda mig av den lokala verkstaden nästa gång, det var lite mer så jag menade egentligen :)
med tanke på priset, så är felet inte fixat.
fixar man på rät sätt kostar bara "ljudet" 9000:- + alla andra jobb du fick utfört
CarMan skrev:med tanke på priset, så är felet inte fixat.
fixar man på rät sätt kostar bara "ljudet" 9000:- + alla andra jobb du fick utfört
Kan va så, men som sagt oavsett, grejerna dom bytte var trasiga och o-ringar i oljepumpen hade gett sig så det behövdes göras oavsett, och eftersom ljudet inte finns längre så är det väl egentligen bara positivt.
Ljudet har återkommit så smått efter att ha lyst med sin frånvaro hela hösten, lämnade nu till den lokala verkstaden, dom konstaterade att det var fullt med flagor och skit i oljefiltret, trots att den vart servad med nytt filter och bra olja i somras, dom gjorde en invändig motortvätt (spolade) eller nåt och det kom ut rätt mycket flagor och skit.

Dom trodde att förra ägaren hade kört med väldigt dålig olja alldeles för länge så att den bränt fast på väggarna, och nu lossnar det flagor lite då och då som sätter igen i silen eller oljepumpen nånstans vilket skapar detta oljud, som en stor bålgeting i motorn ungefär fast lite skarpare.. Skulle köra ett par veckor nu och sen skulle dom kolla oljefiltret igen efter flagor och skit... jävla märkligt.. :/
Jag kommer ihåg att jag hade ett liknande ljud på min Saab 9-5:a efter start. Det visade sig att det var den inbyggda bypassventilen i oljefiltret som lät...Ganska otippat. Jag var livrädd för att det var något lager.
Kom nästan bara efter kallstarter.

Jag kan dock inte beskriva ljudet som metalliskt, utan mer som...när man släpper ut luften ur en ballong och spänner åt utloppet så det skriker.

Kanske långsökt, men skulle inte flagorna kunna täppa igen ditt filter o skapa oljuden?
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har fyllt på kylvätskan två g[…]

EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]

14 - 14,3 är bra. Min P80 laddar med 13.[…]