Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Apersson
Ja då har man monterat en spritt ny katalysator och glad i hågen så kör man 3 mil så börjar motorlamps eländet att lysa.
Fram med dator och får dessa koder
EFI-452 Misfire emission level cylinder 2
EFI-453 Misfire emission level cylinder 3
EFI-543 Missfire emission level from at least one cylinder
EFI-455 Misfire emission level cylinder 5
samma resultat som när jag bytte Lambda givarna...
Vad är det som orsakar misstädning?
är det kamaxelgivaren?
Tändstift?
Tändkablar?
Rotor?
Fördelarlock?

Öppnade fördelarlocket, ingen fukt, inga brännmärken, kontaktytorna på rotor o lock ser normala ut efter 1500 mils körning bytte tändstift o kablar lock o rotor då.

Snälla nån som kan ge mig lite tips på felsökning, bensinförbrukningen håller på att äta mig ur huset, 1 liter på landsväg lugn körning stadskörning lungt 1,3 lit/mil
Hej igen.
Hittade denna tråd här http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... +2#p329121
Han beskriver samma fel som jag har men bil rycker inte.
Hursom helst so lossade jag vevaxlegivaren och det var lite fett på toppen men inget som skulle kunna binda metall partiklar,gjorde rent satt tillbaka. Jag öppnade o delade elkontakten till givaren ett par ggr för att får bort ev oxid.
demonterade kamaxelgivaren och inget smuts eller damm, samma övning med elkontakten som den andra givaren.
Satt ihop luft filter mm och ut o körde ca 3,5 mil och ännu ingen motorlampa som har tänds......
Bränsleförbrukning får jag återkomma med då jag i helgen skall åka en 50 mil.
Ja då har man kört 60 mil försiktigt landsvägskörning och bränsleförbrukningen vart 1 l/mil, vilket jag tycker är för mycket har hört sägas att den bör vara ca 0,8 l/mil men jag hoppas nån vill ge mig info om detta.
Jag har en -97 855 GLT 20 v aut.
Det enda positiva är att ingen motorfelslampa har tänts på dessa mil.

Snälla ge mig tips på felsökning angående bränlse förbrukning om denna nu är hög.

Många tack på förhand
Apersson skrev:Ja då har man kört 60 mil försiktigt landsvägskörning och bränsleförbrukningen vart 1 l/mil, vilket jag tycker är för mycket har hört sägas att den bör vara ca 0,8 l/mil men jag hoppas nån vill ge mig info om detta.
Jag har en -97 855 GLT 20 v aut.
Det enda positiva är att ingen motorfelslampa har tänts på dessa mil.

Snälla ge mig tips på felsökning angående bränlse förbrukning om denna nu är hög.

Många tack på förhand
Angående stift och filter mm, vet Du själv om dessa. Förbränningen borde man se på en avgastest?
Min 850 turbo automat tar 0,8 ungefär på landsväg, kanske ännu mindre om man försöker.
Ja dom bytte jag i höstas kanske 2000 mil sedan,kablar, stift,luftfilter,rotor o fördelarlock.
Tror inte det kan ge en ökad förbrukning på 2dl, men det är ju en volvo......
Mera tips, skall byta stift. Kan vacuumslangar mm ge en sån ökning, den går mjukt o fint inga ryckningar, tomgången missar inte. kan det vara nån spridare som ger ifrån sig för mycket?.

Skall hitta nån som kan kolla avgasvärden som alfredo föreslog.
Hej på er.
Efter en sommar så har det hänt lite med min bil. För ca 500 mil sedan så fick jag ett tips om att tillsätta tvåtaktsolja i bensinen, sagt o gjort full tank och en liter tvåtakts olja. Ingen skillnad förän ca 100 mil sedan då den helt plötsligt är nere på 0,81 l/m..... vad mer jag har gjort är att ökat tryket i alla däck till 3 bar.
Tvåtakts olja smörjer och löser upp avlagringar mm, Funkar för mig kanske det funkar för er som har samma problem.

Nu är det lite trevligare att tanka.
av *pettson*
Apersson skrev:Hej på er.
Efter en sommar så har det hänt lite med min bil. För ca 500 mil sedan så fick jag ett tips om att tillsätta tvåtaktsolja i bensinen, sagt o gjort full tank och en liter tvåtakts olja. Ingen skillnad förän ca 100 mil sedan då den helt plötsligt är nere på 0,81 l/m..... vad mer jag har gjort är att ökat tryket i alla däck till 3 bar.
Tvåtakts olja smörjer och löser upp avlagringar mm, Funkar för mig kanske det funkar för er som har samma problem.

Nu är det lite trevligare att tanka.
Tvåtaktsolja löser INTE smuts och avlagringar i din bil. Varesej dom är i tanken eller i spridare eller någonannanstans. Tvåtaktsolja innehåller inga som helst rengörande ämnen och smörjer absolut ingenting i ditt bränslesystem. Däremot har du genom att blanda i det gjort det dyrare att tanka samt att du nu fixar in oljeavlagringar i din katalysator, som inte är byggd för att handskas med olja i någon form alls, det bilen släpper ut av sej självt är illa nog. Du har däcktrycket att tacka för bränsleminskningen långt mycket mer än tvåtaktsoljan.
Tvåtaktsolja i bränslet för en fyrtaktare är en total vandringssägen. Samma sägen berättar också om underverket tvåtaktsolja gör i dieslar. Det gör det också det blir helt otroliga skador t.ex i bränslepumpen..
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]