Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
JAg förstår inte riktigt frågan

Om vi bortser från att länkarman hade odugliga bustningar som gav bilen obehagligt uppträdande, så hade de felaktifa Camber & Castervärdena inte uppfattats av föraren (förutsatt att kunden hade justerat TOE)

Byter man rakt av så står ju Toe fel o bilen käns inte bra (framförallt sliter man ut däcken)

Med orginal länkarm spar man in Framvagnsjustering, då TOE inte behöver justeras
av *pettson*
Att det skiljer så att man måste göra en justering, det är inte nåt konstigt. Men enligt vad du skrev var det redan gjort och ändå fanns problemen? I förra inlägget var nog en bussning mjukare än den andra men att det spelade nog ingen roll. Nu plötsligt var dom odugliga.. Men nu struntar vi i det, det finns viktigare saker än konstiga formuleringar.

Hursomhelst hur du nu fått till det på ditt jobb och vad du tror och tycker, så är det inte nåt dåligt att justera inställningarna, det finns heller ingen besparing i att köpa en länkarm som är mer än dubbelt så dyr styck och sen skita i att göra en kontroll/ hjulinställning, även när bilarna har orginalsaker monterade på bilarna utförs dessa kontroller/justeringar, på alla andra ställen, att volvo inte rekommenderar det i sina anvisningar är egentligen bara dåligt inget annat, inget att vara stolt över. Alla som vet nånting om hjulupphängningar och fordon är fullt införstådda med att en sån justering bör ske varje år just för att bilens hjulvinklar ändrar sej med tiden tack vare bussningar, bilar kör i djupa hålor, nuddar trotarkanterna osv. Det är ju lite att pinka på folks medvetenhet att försöka sälja in orginaldetaljer med motivationen att man inte behöver göra jobben klara och bekräftade.
Oavsett hur god yrkesman du är och vilka delar du använt så vet du ju faktiskt inte att hjulvinkarna är 100% korrekt förräns du hängt på utrustningen och kontrollerat, nåt du förespråkar inte behöver göras, bara man kör orginal hela tiden...
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Spännande diskussion. Svårt att bedöma utgången bara eftersom ingen part har fel :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
trodde jag var tydlig, ska försöka en gång till.

Felet på XC90 var att bustningarna var för mjuka, därför betede sig bilen konstigt. (bustningarna sitter färdigmonterade i länkarmen när den köps)

Sen var det en förtydligan till diskutionen att det inte alls är exakt lika dana delar när man köper pirat, där visa jag tydligt att det skiljen mycke genom att presentera TOE värden för denna bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vet inte hur mycke det skiljer i mellan den länkarmen kunden köpt mot orginalet (OM det nu skiljer)
men slutpriset för denna kund vart ju att först köpa piratgrejorna & byta själv (massa tid) Sen betala framvagnsjustering
Sen åker han runt o tycker bilen käns konstig, betalar en felsökning. betalar nya länkarmar igen & betalar yttligare en framvagnsjustering (sen kan han förhoppningsvis få tillbaka pengarna på piratlänkarmarna)
av *pettson*
Visst är det så att det blev ett högt slutpris.
Men inte på grund av armarna i sej var behäftade med fabrikationsfel troligen, eller att dom var undermåliga, utan på grund av att ett beställt jobb inte utfördes, eller utfördes korrekt.
Hade jobbet lämnats direkt till volvo hade han haft en bil med nya armar utan kontroll.
Eftersom kontroll inte behövs med orginalsaker enligt volvo, med andra ord vet vi inte om det hade stämt då heller... Men det går ju alltid att slå sej för bröstet och säga att det inte behövs.
Sanningen är ju den att däckverkstäder och allbilverkstäder har fullt upp varje dag med justeringar, vilket dom naturligtvis inte skulle ha, om det aldrig behövs.. Det är ju inte så att alla som lämnar för justering har bytt saker heller så det kan inte bero på att folk handlat delar med sämre passform.
För att få ett säkert byte med korrekta vinklar måste ALLTID kontroll göras om det så är en maybach eller en volvo och oavsett vem som utför det.
Huruvida bussningarna var för mjuka eller ej är ju inget att tjafsa om då framvagnen var felställd, det är en teori som jag inte köper testat per hörsägen och ett bräckjärn i bästa fall, särskilt inte i kombination med feljustering.
Det räcker ju att toe inte har samma felvärde på varje sida centrumlinjen så är ju dragningar åt sidan ett faktum när man testar på två olika underlag. Oddsen att felvärdet delas exakt lika om centrumlinjen är så gott som obefintlig när man byter ett par länkarmar.

Men jag tror inte att vi kommer längre i den här diskussionen eftersom hur vi än gör eller visar, kommer det aldrig att göras tillräckligt bra eftermarknadsdelar som dom som ligger i en blåmärkt förpackning. Dom riktiga felorsakerna kan vara många, handhavande, montering, inte efterjusterat är några av dom. Men i slutändan kommer det bara att finnas ett fel i den här typen av diskussion.
Reservdelen låg inte en volvomärkt påse eller kartong...
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag kan ju inflika att på en Japansk bilmodell var det en återtagningskampanj där jag bytte bärarmar på minst 50 bilar med varierande mätarställning. PGA att de släppte i vulkningen. Hjulinställningen stämde inte på en enda bil fast det var orginaldelar som monterades.
Alla bilar fick sig en 4-hjulsinställning. Håller man på justerar så vet man hur lite som behövs för värdena ej ska stämma.
Ursäkta om det var lite OT :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har aldrig påstått att det är fel att justara framvagnen.
Tråden handlar om länkarmar o det är länkarmen jag anmärker på. i detta fall var varan av så dålig kvalite att kunden inte kunda andvända den (tyver var han tvungen att själv kosta påsig en felsökning för att komma fram till att varan var dålig) där av mer kostnaden!

en framvagns justering är inte fel att göra i mellan åt (var 2-3000 mil) Detta har inget att göra med att en piratlänkarm inte hålle rätt mått.
Du som kund kan ju nyligan har gjort en famvagns justering av anna anledning.
Du kanske nyligen köpt den o vill ha den i bra skick
Du kanske bytt en styrled
du kanske bytt en länkarm på andra sidan (för ovrigt är det inte bra att ha lika längd på länkarmarna på olika sidor)
du kanske bytt däck o tyckte d et var bra att ha full koll, så du inte nöter ut nya däcken.
Användarvisningsbild
av Nexus
Nej men du kan ju inte heller säga att alla pirat inte håller måttet och bara för man monterar orginal saker så behös det ej göras hjulinställning.

Vem säger att Orginal alltid har exakt samma mått? Även orginaldelar kan ju fela. :!:
Sen handlar tråden inte om XC90 som är en stadsjeep och väger 2 ton :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag säger inte att alla pirat delar har fel mått. men jag kan heller inte tala om ett specefikt fabrikat som har rätt mått.
Att orginal hålle måtet vet jag.

jag har bytt mängder med orginal delar o det är rätt varje gång (rent statsitiskt borde man ju hittat nån felaktig, men det har jag inte gjort)
jag har bara monterar ett fåtal pirat, o det är alltid skillnader (vad säger statersiken om det?) Hat jag lyckats fått alla de felaktiga dom få gånger jag varit i kontakt med dom.... knapast.

Det är helt OK at meka själv om man vil spara pengar. Vill man som hemma (sen finns det dom som tycker det är normalt att man ska behöve slipa o fila på sakerna för att dom ska passa, eller fungera normalt (gå igenom bilprovningen) Men det rycker inte jag. delar sak passa rakt av...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]