- lör 06 nov 2010, 01:47
Japp då så skall vi försöka att sammanfatta
! jag fick problem med diverse felkoder ex P1171 och någon annan som jag inte kommer ihåg nu + att motorlampan tändes och bilen gick illa då den var kall. Rådet blev "byt tempgivate" kollade den lite så där men misstänkte i stället Lmm.
Letade upp en dito för ett (skulle det visa sig) allt för billigt pris och ersatte den gamla med denna, de gamla felkodrena försvann och jag fick nya (här startar denna tråd) sammtidigt så får jag problem med ABS detta är på intet sätt knytet till detta problem men det splittar mitt focus.
börjar felsöka först på turbo kontrol ventilen som skall vara den som ger(har en v70t till så jag växlat utan resultat) P1238 och även en läcka på laddluftledningen ger denna kod, kollar med "läckspray" och sedan med rökampuller och är säker på att det inte rör sig om läckage på tryckröret som flera svenska och utlänska forum anger.
Har ständigt P1238 + att vid endel tillfällen även P1172 och blödder vid fullt ax en helvetes dålig tomgång vid kall motor så tempgivaren är misstänkt även den.
Har problem med att bilen inte har någon ork vid ax och går ryckigt både vid ax och på flytgas+ P1238 i stort sett hela tiden
Byter stift (välbehövligt) bilen går MYCKET BÄTTRE men INTE BRA
Innan detta så är jag helt övertygad om att mina problem handlar om spjällhuset och rengör detta och tomgången blir bättre, men inte bra.
Beställer ett nytt men är inte säker på att det är rätt så jag testar visdare. Misstänker turbotrycksgivaren men är inte säker vet att koden pekat på främre lambdan men tror bara att det är en symtom och inte en orsak.
Tänker på en gammal tråd där Pettson påpekar att Hur började det...
Går till ruta ETT
Och plockar fram min gamla LMM och gör ren den med topps och el-spray monterar och bilen går... lilla men så småningom så kommer den...
Och nu så står jag här med ett nytt VOLVO orginalspjäll med gul ettikett och ett leende på hela kroppen och bara bugar inför hjälpen och alla som följt tråden!!!
TACK jag har lärt mig massor som jag gärna delar med mig av och hoppas att ni andra har hått en hint om vad som kan fattas er bil.
Vi hörs Vänligen Per Gustafsson Kristinehamn
Amazon 61,142 -68, ols98-cab69, Diplomat Cope-66!! 544 Sport -65 144-69 164E -73,264F -76,P1800 67,BMW, 740 85 745 88 745GLT90 V70LT 99 V70lt 02 Delta88 cab 455 70 Mustang GT Cab-05 V70 2.4d my10 x 2 och my12 d3 v90 t5 17 xc70 d5 2015