Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Tänkte mer på hur den blir klassad, om den blir ombyggt eller amatörbyggt fordon. För dem reglerna påverkar va du blir tvungen att göra med bilen. Krasst sett så kan det vara enklare att få igenom den med T6motor, Zf-låda och ford 9 tumsaxel som exempel.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Blir mycket enklare om man börjar i rätt ände och kollar upp vad man är tvungen att göra innan man börjar handla delar och planera bygget. Jag föreslår att du tar kontakt med din lokala SFRO besiktningsman och pratar igenom bygget med denna innan du börjar handla delar. För du kan bli tvungen att skippa awd-axeln till förmån för en axel från en bajhjulsdriven bil och då blir det ju att delvis bygga nytt golv bak.
av volvoyamha
Ok. KAn va bra så man inte står med allt och så blir det typ en is bil :roll: Men som sagt kanske man skulle göra en lite notis att ta med sig så man slipper med att stå där pch se dum ut. blir tre år nu med utbildning inom svets/och maskin teknik så en del lär man lära sig :D
Användarvisningsbild
av camaro69
Det kan ju vara vettigt att lägga sin kraft på något som ger en inkomst, eller blir värt något.

Men alla är ju lyckliga med sina intressen.
av volvoyamha
Nu så är planen spikad i kistan blir en-->

Volvo v70 awd (t5) den älder 98 el 99 men rasad låda, bakaxel.
m90H ändera den eller en turbo m90 vet ej fall det är samma skall kollas ut
960 bakaxel och kardan (vet att det säkert går att bygga om awd bakaxeln men vill göra det lätt för mig

Kollad på osc (opel sport club) på en calibra (awd) som dom byggt om te rwd och bessa och det fungerat så det kan inte väll inte vara några störe problem.

Det man får göra!! Har själv kollat och fundera!!

Man får plocka ur inredningen ifram
*kapa upp brandvägen i halvmånad form och kapa upp golvet i växellådans längdan längd och plus líte lite till. ''för medbriggaren''

*hänga ditt v-lådan med motor måtta in och börja med motorbalk/subbfram. Egna motor fästen och växellådsbalk och andvända originala delar att modda med

* bygga stödlagerfästet (kardanaxel)

*måttan in kardan rören ( lämna in på balansering)

* Ut med vaggan (bakvagnen) och bort med awd bakaxel och abs kransarna gör om dom så dom passar på 960 axeln och modda ditt den i vaggan tok är jag osäker om jag får bygga om lite för dom eller inte. för att org 960 har väll abs?

* bygga kardan tunel i 2 eller 2,5 mm plåt och där kommer även v-spaken att fästastas i den

*förstärka upp främre delen av ramen

* ordna täckplåtar där drivaxlarna fram har gått in i naven

*korta värmepaketet

*Bygga eget downpipe, ifrån motorn blir det org sedan egen förlängnigen och sedan org fram till katt därefter blir det ferrita dubbel tror jag. Tror dock att i början gör budget och kör original

* Förlänga en del av kablarna.

*placera om en del saker i motorutrymmet.

Srfo bessa!

Blir ju en hel del som märks men förmodligen blir detta ett skol projekt och då har jag en extrem bra hjälp ifrån skolan (industripogramet). Då har jag tillgång till fräs/ svarv/ mig, pinne, tig och bockgrejor. Plus att att jag är ju på APU torsdag fredag och där kan man göra en extremt massa, där finns allt man kan tänka sig inom plåt/ svets/ stansning, bock osv.

blir ju ett fler år projekt

Mvh
av volvoyamha
Ombyggt fordon.

Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.

Detta e taget ifrån SFRO och det är vad som skall göras jag skall prata med dom och fråga hur dom gör när jag rakställer motorn! För dom två nämde åvan ligger i just '' Ombyggt fordon'' vilket är ca 4000kr :roll:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
volvoyamha skrev:m90H ändera den eller en turbo m90 vet ej fall det är samma skall kollas ut
Det är samma skräp i båda lådorna. Enda skillnaden är att en H-låda passar rakt på motorn medans en turbolåda måste svetsas om. Och har man planer på trim så finns det vettigare lådor att tillgå. Omsvetsade getrag eller en ZF om man har väldiga planer.
volvoyamha skrev:Kollad på osc (opel sport club) på en calibra (awd) som dom byggt om te rwd och bessa och det fungerat så det kan inte väll inte vara några störe problem.
Klart det går. Men en calibra är avsevärt enklare eftersom man kan använda färdiga delar från andra modeller. Har en bekant som håller på och bygger en calibra rwd och jämförelsevis så är dem väldigt mycket enklare än att bygga om en V70.
volvoyamha skrev:Ombyggt fordon.

Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.
Frågan är hur dem ställer sig till att kapa upp torped, ramen fram och en skaplig bit av golvet. Alla detta är ju bärande. Så pga den luddiga formuleringen så lär du kolla noga med dem.
av oldtimersmc
Ytterligare ett tipps i all välmening, använd rättstavningsprogram när du skriver ex MS Word sedan klipp och klistra in. Det är speciellt viktigt då man har att göra med Myndighetspersoner och en trevlig liten bieffekt är att stavningen förbättras markant redan efter en kort stunds användande.
Pluss att man slipper en massa lustigkurrar som gör sig rolig på ens bekostnad
Sen så är det lätt att i hastigheten trycka fel, det händer alla
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]