Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av killemall83
Tack för det du! :) ...tänkte på en grej...har det någon betydelse om tändstiften är varma el kalla..o i detta fall IS-kalla....kanske man skulle testa o värma stiften lite eventuellt...och kanske "snapsa" den som någon kallade de.
bara tänker lite...
av Lasse81
*pettson* skrev:Startmotorn är ju enkel att kolla.. bygla halvljuset så det står på. Gör startförsök. Gör det mera är flimmrar i lystet tar den för mycket ström. Då ska den bytas eller renoveras.
Hursomhelst så inget tryck i railen.. det är ju inte bra. Frågan är då om det iallafall finns en startspärr eller om vi pratar om pumprelä eller pump. Tycker den borde startat fint på startgas om det fanns gnista.

Hursomhelst, drar man igång den så bör den starta direkt om startmotorn är felet. Inget släpande runt kvarteret utan bara en liten bit ska räcka. För när du drar igång så belastar du inte startmotorn och spänningarna är intakta.

Ursäkta om jag "stjäl" tråden. Men kan du inte förklara mer om det där med startmotorn? Mina slocknar totalt när jag startar. Är det tecken på gammal startmotor?
av *pettson*
Lasse81 skrev:
*pettson* skrev:Startmotorn är ju enkel att kolla.. bygla halvljuset så det står på. Gör startförsök. Gör det mera är flimmrar i lystet tar den för mycket ström. Då ska den bytas eller renoveras.
Hursomhelst så inget tryck i railen.. det är ju inte bra. Frågan är då om det iallafall finns en startspärr eller om vi pratar om pumprelä eller pump. Tycker den borde startat fint på startgas om det fanns gnista.

Hursomhelst, drar man igång den så bör den starta direkt om startmotorn är felet. Inget släpande runt kvarteret utan bara en liten bit ska räcka. För när du drar igång så belastar du inte startmotorn och spänningarna är intakta.

Ursäkta om jag "stjäl" tråden. Men kan du inte förklara mer om det där med startmotorn? Mina slocknar totalt när jag startar. Är det tecken på gammal startmotor?
Slocknar dom totalt om du byglat dom att lysa hela tiden?
För om du inte byglat dom att lysa hela tiden så är det högst normalt att dom slocknar vid starten.
av Lasse81
Njet. Det missade jag. Jag har sett att du skrivit om det tidigare, men jag kan inte hitta någon tråd där du beskriver byglingen.

Jag misstänker nämligen att min startmotor börjar bli gammal.
Fick inte tillräckligt med fart på den när det var -30, så bilen startade inte.
Trots en långkörning 2 dagar innan på totalt 6 timmar.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Startmotorn går segt när det är kallt för batteriet ger inte så mycket ström då. Hur startar bilen nu när det är mildare ute?
av Lasse81
Batteriet är inne på andra vintern, så jag gissar att det är fräscht.
Startmotorn går ganska segt nu också, även fast bara är mellan -10 och -15. Men den startar iaf.
av killemall83
Ja se bilar alltså....idag tänkte ja prova att bogsera igång bilen...men så visa gradstocken på 9 grader bara....äh kan väl provstarta en gång till, spelar väl ändå ingen roll...jo bilfan starta direkt! ute och åkt o bilen går perfekt som vanligt...verkar som lite hotning om säljning funkar...skämt o sido..beror väl på temperaturen att den starta nu..är de startmotorn som går för trögt i kylan tro? för nu verkade den gå lite lättare o då small den igång.
av Elvis73
Har du kollat alla jordkablar ? när man "kablar" igång så får den ju hjälpjordning.
Hadde en 142 dl som jag körde omkring med en starkabel kopplad mellan motor och chassi några veckor innan jag hann byta jordflätorna.
Användarvisningsbild
av sidhabo
killemall83 skrev:Ja se bilar alltså....idag tänkte ja prova att bogsera igång bilen...men så visa gradstocken på 9 grader bara....äh kan väl provstarta en gång till, spelar väl ändå ingen roll...jo bilfan starta direkt! ute och åkt o bilen går perfekt som vanligt...verkar som lite hotning om säljning funkar...skämt o sido..beror väl på temperaturen att den starta nu..är de startmotorn som går för trögt i kylan tro? för nu verkade den gå lite lättare o då small den igång.
Du fick igång den utan starthjälp då ?
Kolla jordkablar som Elvis73 sa.
Prova även att plocka loss anslutningarna till batteriet och gör rent.
Mät spänningen fram till startmotorn när du startar ...
Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]

Om de har kunnandet baserat på flera exister[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Vet […]

Hej ALLA! Tog en snabbkik igår kväll p&[…]