Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
givarna är domsamma och en styrbox från en SE fungerar troligen med.
Däremot fanns inte dom boxarna 1992 eftersom 140hk motorn inte existerade då..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kontroll av tändspole:

Lossa blå/röd kabel från tändspole och vrid på tändningen. Ska vara batterispänning på den ledningen.
Lossa grå/svart kabel från tändspolen och mät växelspänningen mellan den grå/svarta och den blå/röda ledningen. Ska vara ca 60 millivolt när du kör på startmotorn.
Med den grå/svarta och den blå/röda ledningen urkopplad, mäter du resistansen mellan dess uttag på tändspolen. Ska vara ca 0,8 ohm.
Mellan tändspolens högspänningsuttag (tändkabel urkopplad) och tändspolens två anslutningar, ska du ha 6000 till 7000 ohm (6-7Kohm).
av killerwale
den beskrivningen jag fick talar om fel i högspäningsdelen?
visar det oxå om det är något fel i lågspänningsdelen?
helt novis på detta mäta kan jag om jag vet hur man skall göra

eller talar testet om om tändspolen får alla styrsignaler den behöver från datorn
av killerwale
såja fått lite delar men men lycklig får man aldrig bli
har bytt vevaxelgivare och kamaxelgivaren men naturligtvis så fick jag fel tändspole
den jag har har 6 stift men två används ju inte och den jag köpte har 4 st stift kan man bygga om på nått sätt eller ?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
På tändspolen (som du misstänker är trasig) har du två trådar som är fastskruvade.
Anslutningen närmast infästningen (röd kabel) ska ha batterispänning med tändning på.
Den andra anslutningen skall tillsammans med anslutningen ovan få växelspänningen 60 mV när startmotorn snurrar.
Skruva loss anslutningarna och lossa högspänningskabeln.
Resistans mellan de små anslutningarna (där du lossade kablarna) ska vara ca 0,8 ohm.
Resistansen mellan högspänningsuttaget och den yttre anslutningen ska vara 6-7kOhm.
av killerwale
ingen som vet vart man kan få tag i en 7 stift kontakt tändspole till en 850
eller om man kan koppla om en 4 stift kontaktså den funkar på en sjupolig då båda endast anväder 4 stift?
letat på de flesta ställene runt omkring men hittar ingen som har en här i trakten
av killerwale
hm jo kanske men bilen är knappt värd dom pengarn känns det som
en pirat om det funnits ligger på över 2000 kr men har tyvärr utgått ur sortimentet
men men var mer menat om någont vet en skrot som kan ha en och som inte är med i de sökmotorerna efter delar som redan finns eller som kanske själv har en liggandes på hyllan
Användarvisningsbild
av olindh
Var bor du då? Vill du ha det billigt så finns det en del "gör-jobbet-själv-skrotar", sen finns det även en del privatpersoner som säljer sina bilar i delar på blocket.

B4b B4b,A modellen

Nästa elbil från Volvo?

Jag är inte helt såld på raml&oum[…]

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]