Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
CarMan skrev:men tar vi en K4m som jag tidigare nämde så är den specefika infon fö denna motor att man ska byta vid varje kamremsbyte (12000 mil eller 5 år)
"Okunnighet är styrka" Georg Orwell - 1984

men vad är K4m ??

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
K4M är en renault motor
Användarvisningsbild
av Nexus
men tillbaka till bilmodellen det handlar om som har 16500 mil på rembytet. Nästa byte blir vid 33000 mil. Då är det ju troligtvis läge att byta pump och rullar vid första bytet.

Bättre kosta på några kronor mera och slippa stå med ev problem en mörk vinternatt p g a något garanterade det skulle fungera.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kommer inte byta på min nu i höst när jag ska byta...
av *pettson*
CarMan skrev:jag kommer inte byta på min nu i höst när jag ska byta...
Klart du inte gör. Jag är säker på att OM nåt skulle bråka så småningom på grund av att du inte bytte, då skulle du heller inte vända dej hit för att berätta. Eller hur? Byte av saker i kamremsdelen görs i preventivt syfte mestadels. Om du kikar under volvos garantiregler så krävs byte av ALLTING i kamremmens väg (löprullar, spännrulle, vattenpump, kontroll av spännare för dom som har fast) för att ersättning ska utgå vid kamremsbrott eller liknande. Då ska också kunden byta allting annars står han faktiskt där utan garantier. Det är samma regler på alla verkstäder. INGEN ersätter skador skapade av kamremsproblem om inte allt som hör till kamremmen byttes samtidigt.
Användarvisningsbild
av Severin
*pettson* skrev:
Om du kikar under volvos garantiregler så krävs byte av ALLTING i kamremmens väg (löprullar, spännrulle, vattenpump, kontroll av spännare för dom som har fast) för att ersättning ska utgå vid kamremsbrott eller liknande. Då ska också kunden byta allting annars står han faktiskt där utan garantier. Det är samma regler på alla verkstäder. INGEN ersätter skador skapade av kamremsproblem om inte allt som hör till kamremmen byttes samtidigt.
Tror jag inte en sekund på för när jag bytte så sa dom själv att pumpen inte behövdes byta så ska man tro på dig så står jag där med skägget i brevlådan om remmen går av utan garantier. Tyvärr men jag tror inte på det
av *pettson*
sewe skrev:
*pettson* skrev:
Om du kikar under volvos garantiregler så krävs byte av ALLTING i kamremmens väg (löprullar, spännrulle, vattenpump, kontroll av spännare för dom som har fast) för att ersättning ska utgå vid kamremsbrott eller liknande. Då ska också kunden byta allting annars står han faktiskt där utan garantier. Det är samma regler på alla verkstäder. INGEN ersätter skador skapade av kamremsproblem om inte allt som hör till kamremmen byttes samtidigt.
Tror jag inte en sekund på för när jag bytte så sa dom själv att pumpen inte behövdes byta så ska man tro på dig så står jag där med skägget i brevlådan om remmen går av utan garantier. Tyvärr men jag tror inte på det
Hör dej för om REGLERNA inte vad nån rekommenderar dej att byta, om pumpen stannar så står dom alltså för fiolerna utan knussel. TROTS att det är DIN pump som strulat? Inte sakerna dom monterat. Ingen autoexperten verkstad ersätter ett kamremsbrott om inte ALLT är bytt samtidigt med ett undantag, vattenpumpen ska gå att bevisa att den är MAX ett byte gammalt. Ingen mekonomen (samma regler). Ingen opel (man ersätter INGET om remmen går utan att man bytt alla rullar och pumpen är kontrollerad både i registret och av mek), ingen GM.. Ingen toyota..
Mej veterligen HAR INTE dom jag varit i kontakt med fått nån ersättning eller nåt garantijobb på volvo när remmen gått, eftersom endast rem har bytts. Sista grejen som jag känner till var en brytrulle som stannat och remmen gått. Kunden har fått betalt alltihopa trots att då kunden haft bilen på rekommenderat byte 3 månader innan. Så återigen kontrollera REGLERNA.
Men ingår rullar och pump i ett standardbyte?
Opel= nej..
GM= nej..
Autoexperten= nej
Mekonomen=nej
Volvo= nej..
toyota= nej
Svaret är nej.. det är upp till varje kund att ta sitt eget beslut om byte av KAMREM eller KAMREMS SATS (Sats är inkl rullar och pump där så krävs). MEN kunden SKA INFORMERAS om detta av alla.
så du får tro exakt vad du vill. :-)-)
Användarvisningsbild
av Severin
När jag lämnar in på volvo för att byta remmen så frågar jag efter pris så säger han , det kostar xxxx kr att byta men om pumpen måste bytas så kostar det xxxx kr, ok sa jag ring om pumpen är dålig, dagen gick och inget samtal och jag hämtade bilen och frågade om pumpen och den va bra svarade han, om remmen går av då blir det automatiskt MITT fel alltså för jag inte har koll på vad som ska bytas och då utgår ingen garanti för dom har inte bytt pumpen för VOLVO tyckte det va onödigt.

Så kan det inte funka, knut 65 eller ulla 55 som inte har en aning om bilar ska alltså stå för fiolerna för att dom har för dålig koll om remmen går av, knappast dom kommer ingenstans med det, isf ett fall för KO
av *pettson*
sewe skrev:När jag lämnar in på volvo för att byta remmen så frågar jag efter pris så säger han , det kostar xxxx kr att byta men om pumpen måste bytas så kostar det xxxx kr, ok sa jag ring om pumpen är dålig, dagen gick och inget samtal och jag hämtade bilen och frågade om pumpen och den va bra svarade han, om remmen går av då blir det automatiskt MITT fel alltså för jag inte har koll på vad som ska bytas och då utgår ingen garanti för dom har inte bytt pumpen för VOLVO tyckte det va onödigt.

Så kan det inte funka, knut 65 eller ulla 55 som inte har en aning om bilar ska alltså stå för fiolerna för att dom har för dålig koll om remmen går av, knappast dom kommer ingenstans med det, isf ett fall för KO
Vi vänder på hela kalaset? Är det verkstans ansvar att ersätta skador orsakade av din pump som gått 36000 mil?
Ulla o knut gör exakt som dom blir tillsagda och det finns GOTT om anmälningar på ARN där det tvistas om liknande saker.
Alla tvister utgår ifrån att en mekaniker gjort en BEDÖMNING. Har mekanikern fel i sin bedömning eller för den delen om ett lager lämnar in av ren otur så sker skadan. Verkstan är INTE skyldig att ersätta nånting alls.
VAG har tidigare varit i blåsväder för en liknande sak. En av dom fordonen står på min gård nu efter renovering. Man hade inget miltal för kamremsbyte på skoda 1,8T nämligen. Man REKOMMENDERADE att remmen skulle kollas efter ett visst antal mil. Kunden har lämnat in för översyn, men har blivit ivägskickad varje gång med uppmaningen att vi kikar igen om 1000 mil.
sista gången nu så var allt godkänt utan knussel. 130 mil senare stannade bilen och 8 avgasventiler var skräp. Remmen var rensad.
VAGs svar på det hela är att det är SVÅRT ATT SE och att man inte bär ansvaret. Ansvaret är KUNDENS, kunden kunde bett om ett byte vid den REKOMMENDERADE intervallen som inspektionen skulle ske på.
VAG hade ett förslagspris: 22850kronor skulle topplocket gå på att fixa. Det man bjöd på var förtur i kön..
ARN har inget att säga i frågan.
Användarvisningsbild
av CarMan
Om du byter "allt" så har du reservdelsgaranti på var sak försig, om det är det du menar???

alla vet att det vid dethär laget ruller EXTREMT många 5-cylindriga volvo motorer. vist har en o annan vattenpump bytts på de 17 år den funnits. men hur många här har nånång härtalas om nån som fått motorhaveri pågrund av en vatten pump på denna motor???
(jag pratar inte om trasiga vattenpumpar som inte orsakat haveri & jag pratar heller inte om andra motorer, utan just denna)
Jag känner inte till en enda, man jag jobbar ju bara som mekaniker på en volvo verksta, så jag ser ju sällan såna här motorer, eller :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]