- sön 21 dec 2008, 22:16
felet uppkom efter byte av lyftarna.men det är nog inte orsaken.misstänker att bränslefiltret är boven här.ska byta det efter jul
Moderator: Moderatorer
ackeasgam skrev:felet uppkom efter byte av lyftarna.men det är nog inte orsaken.misstänker att bränslefiltret är boven här.ska byta det efter julEn bil som rycker efter byte av tryckarna, det borde ioförsej betyda att risken är gigantisk för att kamremmen står ett hack fel..
ackeasgam skrev:mmm...men den rycker inte konstant utan bara då och då,och oftast när jag kör med mindre än c:a 20-25 liter i tanken....Jag hade liknande symptom som du beskriver.
kan det vara kamremmen ändå?
PDK skrev:Hmm:: funderar* Det flödar exakt lika mycket bränsle igenom ditt bränslesystem på tomgång som det faktiskt gör på fullvarv, det är därför systemet har ett returrör. Hur mycket bränsle som är i kan inte heller påverka flödet igenom systemet eftersom pumpen ger konstant tryckackeasgam skrev:mmm...men den rycker inte konstant utan bara då och då,och oftast när jag kör med mindre än c:a 20-25 liter i tanken....Jag hade liknande symptom som du beskriver.
kan det vara kamremmen ändå?
Mindre än 30 liter i tanken så började det, små rykningar... Speciellt vid jämn gas, 50km/h i timmen på trean. Då märkte jag av det. Samt 80km/h på femman. Då låg varvet runt 2000. Då märkte man av det som mest.
Men det slutade efter bränslefilterbytet. Det gamla fick gå i 14300mil, så det var väl dags! Öppnade o kollade, ingen vacker syn i det filtret! Hur kom bränslet förbi kan man undra...-)
ackeasgam skrev:mmm....finns de nåt bra sätt att kolla att kamremmen inte står i fel läge?Egentligen finns det bara ETT sätt att kontrollera detta tyvärr..
ackeasgam skrev:hemgjord tolk???Den absolut enklaste tolken för *engångsbruk* består av 3st plattjärn och typ två skruvar. Hur man gör exakt står i haynes faktiskt. För det är så om man ska vara väldigt krass att det är det ENDA sättet att tillse att kamaxlarna står korrekt. Detta då eftersom det finns skjutspår i dreven. För att vara 110% nogrann vid vevaxelinställningen krävs EGENTLIGEN demontering av startmotorn och att man lossar en plugg och även där skjuter in en tolk, den låser vevaxeln i rätt position.
ja jobbar som eltekniker på volvo,så nog e ja van å riva isär allehanda mekanik,men bilar e tyvärr min akilleshäl... :)
måste nog tyvärr skjiljas åt från min 854 och skaffa en kombi pga av att vi fått tillökning...har ej plats för 2 hundar nu...:)
nån som har en 855 till salu....i braskick..hehe
850 e volvos bästa modell....ever