Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
ackeasgam skrev:felet uppkom efter byte av lyftarna.men det är nog inte orsaken.misstänker att bränslefiltret är boven här.ska byta det efter jul
En bil som rycker efter byte av tryckarna, det borde ioförsej betyda att risken är gigantisk för att kamremmen står ett hack fel..
av PDK
ackeasgam skrev:mmm...men den rycker inte konstant utan bara då och då,och oftast när jag kör med mindre än c:a 20-25 liter i tanken....

kan det vara kamremmen ändå?
Jag hade liknande symptom som du beskriver.
Mindre än 30 liter i tanken så började det, små rykningar... Speciellt vid jämn gas, 50km/h i timmen på trean. Då märkte jag av det. Samt 80km/h på femman. Då låg varvet runt 2000. Då märkte man av det som mest.
Men det slutade efter bränslefilterbytet. Det gamla fick gå i 14300mil, så det var väl dags! Öppnade o kollade, ingen vacker syn i det filtret! Hur kom bränslet förbi kan man undra... :-)-)
av *pettson*
PDK skrev:
ackeasgam skrev:mmm...men den rycker inte konstant utan bara då och då,och oftast när jag kör med mindre än c:a 20-25 liter i tanken....

kan det vara kamremmen ändå?
Jag hade liknande symptom som du beskriver.
Mindre än 30 liter i tanken så började det, små rykningar... Speciellt vid jämn gas, 50km/h i timmen på trean. Då märkte jag av det. Samt 80km/h på femman. Då låg varvet runt 2000. Då märkte man av det som mest.
Men det slutade efter bränslefilterbytet. Det gamla fick gå i 14300mil, så det var väl dags! Öppnade o kollade, ingen vacker syn i det filtret! Hur kom bränslet förbi kan man undra... :-)-)
Hmm:: funderar* Det flödar exakt lika mycket bränsle igenom ditt bränslesystem på tomgång som det faktiskt gör på fullvarv, det är därför systemet har ett returrör. Hur mycket bränsle som är i kan inte heller påverka flödet igenom systemet eftersom pumpen ger konstant tryck :-)-) Det enda som påverkas vid olika varvtal är egentligen hur mycket bränsle som rinner tillbaka i returen. Visst kan alltså ditt filter varit din bov, missuppfatta mej inte, men OM filtret var boven så gick bilen ännu sämre på fullvarv än den gick på lågvarv. Kan det inte flöda igenom bränsle för lågvarvskörning så finns det heller inte bränsle till högre varv rent logiskt :-)-) Grejen är nog att du tänkte inte på att den ryckte likadant på högre varv bara :wink:

Acke: nej kamremmen rycker inte ibland.. och absolut inte i takt med bränslenivån. MEN eftersom problemet började fortfarande enligt dej, när du bytte spridare så ta gärna en kontroll på remmen.
av *pettson*
ackeasgam skrev:mmm....finns de nåt bra sätt att kolla att kamremmen inte står i fel läge?
Egentligen finns det bara ETT sätt att kontrollera detta tyvärr..

Bort med kamlägesgivaren och fördelaren. In med en hemgjord tolk i kamaxlarnas spår så att tolken låser kamaxlarna. Samt att du då samtidigt kontrollerar att vevaxeldrevet står på sin markering. Kamaxeldreven är nämligen justerbara och kan vid viss **otur* hamna ett hack fel. OFTAST hamnar avgaskamaxeln ett hack fel.
hemgjord tolk???

ja jobbar som eltekniker på volvo,så nog e ja van å riva isär allehanda mekanik,men bilar e tyvärr min akilleshäl... :)

måste nog tyvärr skjiljas åt från min 854 och skaffa en kombi pga av att vi fått tillökning...har ej plats för 2 hundar nu...:)

nån som har en 855 till salu....i braskick..hehe

850 e volvos bästa modell....ever
av *pettson*
ackeasgam skrev:hemgjord tolk???

ja jobbar som eltekniker på volvo,så nog e ja van å riva isär allehanda mekanik,men bilar e tyvärr min akilleshäl... :)

måste nog tyvärr skjiljas åt från min 854 och skaffa en kombi pga av att vi fått tillökning...har ej plats för 2 hundar nu...:)

nån som har en 855 till salu....i braskick..hehe

850 e volvos bästa modell....ever
Den absolut enklaste tolken för *engångsbruk* består av 3st plattjärn och typ två skruvar. Hur man gör exakt står i haynes faktiskt. För det är så om man ska vara väldigt krass att det är det ENDA sättet att tillse att kamaxlarna står korrekt. Detta då eftersom det finns skjutspår i dreven. För att vara 110% nogrann vid vevaxelinställningen krävs EGENTLIGEN demontering av startmotorn och att man lossar en plugg och även där skjuter in en tolk, den låser vevaxeln i rätt position.
Jag är ju en smula enkelspårig ibland men efter att du har lyft på "toppen" har du gjort läckage provet som har beskrivits tidigare i tråden? Kan kanske vara så att nån slang hamnade på sniskan eller fick sig en böj som den inte tålde"sprack". Läckage på vacum sidan kan ge de mest konstiga effekter på en förbränningsmotor.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]