Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för svar.
Jo, jag vet ju iofs att kallstarter ger mer. Självklart. :)
Men eftersom jag kört, och startat, på samma vis när den dragit ca 1.2 så tycker jag inte det borde vara så stor skillnad s.a.s.

Nu var det 17.6 liter på 12.4 mil
magfei skrev:Tack för svar.
Jo, jag vet ju iofs att kallstarter ger mer. Självklart. :)
Men eftersom jag kört, och startat, på samma vis när den dragit ca 1.2 så tycker jag inte det borde vara så stor skillnad s.a.s.

Nu var det 17.6 liter på 12.4 mil

Tja, jag vet inte om jag kan hjälpa till, men med mina siffror kanske iallafall.
Landsväg klarar jag mig med 7,2l/100km, stadskörning 10,3l/100km... Så jag vet inte vad blandad blir men ändå.
av *pettson*
Problemet för alla bilar är deras första mil. Det är den milen alla vätskor ska hettas upp på. Det är den milen där viskositeterna ska göra sitt. Det är den milen där motorn måste fetas på för att gå överhuvudtaget. Det är den milen som är absolut dyrast på hela din resa, hur lång eller kort du vill göra den. Mäter man då endast stadsmil som körts med t.ex 1 mil per dag i 12 dar (totalt 12 mil) så får man ett helt annat resultat än om man hade kört 12 mil i stan i ett svep.
Hmmm... Det ligger mycket i det.
Tack Pettson!

Får nog tänka lite mer på just det där du säger, hur många av milen är "förstamil"?
Hur ofta har jag startat från kallast läge och kört de mil jag kört när jag mäter igen.
Dessutom är det kallt som f-n här just nu...brrr.... 8)

En kompis föreslog att jag skulle lagt samman allting jag tankat med alla mil sen jag började.
En mycket bra idé tyckte jag.
Om jag nu bara skrivit ner allt förstås... ;) :D

Nåväl, får återkomma igen i ärendet när det blir lite nya mätningar.

Fridens...
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]