Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tja.. man har 99.98% emot sej.. En mässingsnippel dragen i ett bromsok av stål. En materialkombination som har en del att önska. :wink:
Men visst? Plötsligt händer det.. ;-// Det absolut vanligaste är ömma knogar och flisor som varit en nippel.
Ja, man måste ju försöka men verkar som att man skall ställa in sig på att det skiter sig :)
Känns som att rören baktill är lättare att fixa till än framtill?
Vad skall man göra och hur om man inte får loss bromsslangen framtill?

@Pettson: Vilken typ av A-Nippel är det som skall sitta på bromsröret bak? :) Har faktiskt försökt googla men det vart inte lätt å hitta nått om det. Har biltema den tro? :)

Lika bra att fråga nu innan helgen så man vet vad man skall köpa om/när det krisar sig.
av *pettson*
Jadu.. biltema har den för jag har köpt den där ibland. Har dock inte artikelnumret i huvudet. Gör så att du pratar med personalen på t.ex autoexperten eller mekonomen. Dom har tabellerna på längden av den. Är det så dom tjurar så köp EN nippel av dom, detta ifall det skiljer stort. Om inte så köp nipplarna där.
För min del skiljer det en krona mellan biltema och autoexperten på nipplar så jag bökar inte med det.
Ja, så kan man ju också göra. Mekonomen ligger mycket närmare också så nipplarna behöver ju inte bli så dyra iom att det är 7mil tur å retur till Biltema.

Såg att färdiga rör med nippel inte var så dyrt heller, iaf inte baktill.
I värsta fall kanske man får loss slangen/rören i dess förgrening typ och få dit ett nytt...

Skall strax iväg till en gammal bilmek som slutat hjälpa folk helt men skall ändå försöka fråga snällt om han vill hjälpa mig så jag slipper söla.

Tack för dina svar Pettson! Guld värt!
haha, 7:- är ju rätt OK :)

Får göra jobbet själv, fruns farbror hade inte tid å hjälpa till.
Han trodde att bak skulle vara lätt men att fram kan bli värre. När han gjorde det på sin förra året så sprack tom röret vid anslutningen till slangen och bytte hela rörbiten på 1 meter.

Har vart ute å smörjt alla anslutningar med 5-56 3ggr per dag i 3 dagar nu för att ha en bättre chans.
Alfredo skrev:Varför inte mäta hur lång behövs och med vilka nipplar, gå till närmaste bilverkstad och låta honom göra den.
Jag har gort på det sättet
Finns enklare alternativ om allt skiter sig, finns helt färdiga att köpa på Mekonomen =D
Med nipplar å allt. Men det får bara bli i värsta fall, vill ju hålla kostnaderna nere så mycket det går, annars blir semestern lidande å det vill vi inte =)
Det fixar du . Jag bytte slangar fram och på vä sida lossa det hur snällt som hellst. På höger sida satt det utan bara h**vete så där byte jag hela röret men inga svårigheter bara lite trångt när man ska lossa det från ABS enheten :evil:
Fram är det samma nipplar som bak :D Men vid ABS enheten är det en stor nippel man enkelt trär på nya röret innan man konar det ,om du nu vill göra allt själv.
Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två ([…]

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]