Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
*pettson* skrev:
Lasse81 skrev:Är detta illa? Jag hade två stift som såg ut så här..

Bild
Du har en intressant vit beläggning där..? I övrigt är det slitet men inte katastrofalt. :-)-)

Ok. Alltså inget att oroa sig för? Vad kan beläggningen komma i från? De andra stiften såg enligt mig bara slitna ut, ingen beläggning eller liknande.

Detta då? Jag tyckte det var konstigt att bilen gick överhuvudtaget med denna:
Bild

Förlåt om jag kapar tråden... Ska jag starta en ny?
Användarvisningsbild
av lasse1
nej då

kan det vara så på min bil som har hänt med tändstiften

"Spikningar" kallar man ofta okontrollerad tändning.
Smält och bränd sid- och mittelektrod, metallfragment
på isolatorn. Detta är en följd av ovanstående fel.
"Självtändning" har skett före avsedd tid. Värme i
förbränningsrum eller kolvar har orsakat denna för
tidiga antändning av bränsleblandningen.
Motorskador har troligen redan skett.

en liten länk om tändstift
http://www.stahlmotor.se/Tstift.htm
av *pettson*
lasse1 skrev:nej då

kan det vara så på min bil som har hänt med tändstiften

"Spikningar" kallar man ofta okontrollerad tändning.
Smält och bränd sid- och mittelektrod, metallfragment
på isolatorn. Detta är en följd av ovanstående fel.
"Självtändning" har skett före avsedd tid. Värme i
förbränningsrum eller kolvar har orsakat denna för
tidiga antändning av bränsleblandningen.
Motorskador har troligen redan skett.

en liten länk om tändstift
http://www.stahlmotor.se/Tstift.htm
Naturligtvis kan du fått spikningar. Men eftersom bilen är utrustad med knacksensorer och du förhoppningsvis iallafall kört med 95 oktan och inte med etanol enbart så är inte det förklaringen. Dina stift är enormt slitna men detta händer INTE i 5 cylindrar på grund av knackningar. Utan snarare på grund av felmärkta tändstift (vilket INTE är ovanligt). Du har haft för lågt värmetal på stiften helt enkelt. Några motorskador tror jag inte du fått.
av *pettson*
Somsagt beläggningen är intressant. Vore den olja så måste det handla om väldigt lite då det blivit vitt till färgen av förbränning..
Fördelarlocket är normalslitet för att vara en 850 (tyvärr) naturligtvis skulle locket bytts för länge sedan men volvo har inte med såna kontroller i nån service överhuvudtaget. Bli inte förvånad om det är samma årtal i fördelarlocket som det är årsmodell på din bil.. *suckar*--
Användarvisningsbild
av lasse1
Valet av tändstift och typ kan påverka avgasutsläpp och bränsleförbrukning.
Det är ofta som man kan nå bättre värden med 2, 3 eller t.om. 4 elektroder.
Bränsleblandningen blir effektivare antänd, och därmed blir förbränningen bättre.
Då ger motorn bättre effekt, går billigare och ger mindre avgasutsläpp !

Du sa tidigare att tre klo stift inte hör hemma i denna bil kan du förklara varför?
Medans jag hitta detta förklarat så bör ju det bli bättre förbränning av bränslet.
Bara undrar "vetgirig bara"
av *pettson*
lasse1 skrev:Valet av tändstift och typ kan påverka avgasutsläpp och bränsleförbrukning.
Det är ofta som man kan nå bättre värden med 2, 3 eller t.om. 4 elektroder.
Bränsleblandningen blir effektivare antänd, och därmed blir förbränningen bättre.
Då ger motorn bättre effekt, går billigare och ger mindre avgasutsläpp !

Du sa tidigare att tre klo stift inte hör hemma i denna bil kan du förklara varför?
Medans jag hitta detta förklarat så bör ju det bli bättre förbränning av bränslet.
Bara undrar "vetgirig bara"
Tja det är ganska enkelt faktiskt. Programvaran är inte anpassad för just dessa stift. Som jag många ggr tidigare förklarat är det inte så enkelt att bättre stift sänker bränsleförbrukningen på en bil med lambdasond. Inte utan att programvaran är just anpassad för detta. Jag ska förklara för dej rent teoretiskt. I praktiken har jag aldrig mätt upp det hela på en katalysatorbil men vill nån göra detta så är det fritt. Praktiken bör visa vad teorin säger för det gör den nämligen i resten av bilens drift. ;-// eftersom vi faktiskt styr avgasreningen genom denna teori. Nog om dravel.. ;-//
Din bil är programmerad att vid lambda 1 alltså 14,7 delar luft och 1 del bränsle så mår avgasreningen bäst. Motorn i sej mår bäst i lite varierande lambdatal beroende på varvtal, en bil går fetare vid 2000rpm än vid 6000rpm.
Tändstiften bilen gick på var 1 klo. Programvaran anpassades således till att styra för dom förhållanden som 1 klo stift gav, vad gäller tändtider och bränsle osv. Det är ju klara fakta. Nu kommer vi till teoribiten.
Då motorn hela tiden strävar efter att faktiskt gå normalt (nära lambda 1) och sen gå klent sen normalt sen klent osv i periodiska svängningar för att göra ett överskott av syre som hjälper till vid avgasreningen i katalysatorn så motsäger det exakt det du just påstod. Att renare förbränning sänker bränsleförbrukningen och ger mindre utsläpp. Jag ska förklara, (Jag drar nu till fantasital för att du ska se skillnaden rent teoretiskt.)
Om vi har ursprungsavgaser på säg 3%co och säg 400ppm hc innan kat vid lambda 1. Vi struntar i faktorer som väg, vind, syre nivåer, meter över havet och annat som påverkar. Vi vet bara att avgashalterna blev som dom blev.
Nu kastar vi in bättre tändstift vi lyckas göra förbränningen 10% bättre över lag. Vi sänkte co med 0,3% och vi sänkte hc med 40ppm. Det gör att vi har mindre restsyre i våra avgaser samtidigt, bilen går nu klent och måste fetas på för att upprätthålla lambda 1 till katalysatorn. Feta på kan vi endast göra genom att tillsätta mera bensin. Nu kommer vi till kärnfrågan.. Kommer bilen att uträtta mera jobb för den lilla mängd mera bensin vi måste öka på för att få avgasreningen att fungera? Nej faktiskt inte visar det sej. Skillnaden i bensinförbrukning kommer att vara mätbar men den ökade styrkan kommer knappt vara mätbar, skälet till att effektökningen knappt är mätbar är att vi pratar om runt 1hk kanske 2 hk på en sugmotorbil, bränsleökningen är inte enorm heller men den går att mäta. Den som uppmätt mest i en effekttest är saab 900 turbo av gamla modellen som gav 10hk mera med halostift på rullande landsväg. Tvivlaren säger nu att bilen är adaptiv, den fogar sej efter ändringen. Och det är helt korrekt. Den fogar sej efter att hålla lambda 1 då vi håller jämn gas. Den styr tändningen den styr bränslet och allt för att hålla just lambda 1, inget annat. Så renare avgaser måste fetas på och sämre avgaser måste klenas ut. Det gör att den bensinsnålaste bilen i ren teori måste vara den med enklon eftersom den inte måste fetas på för att förse katalysatorn med syreöverskottet. :-)-)
Med andra ord programvaran stämmer inte med förbränningsvärdena och den måste ständigt gå på adaptionen. I verkligheten försvåras en mätning av det här eftersom parametrar som rullmotstånd, oljetemper, utetemper, syrevärden, vindförhållanden osv skulle påverka bilens förbrukning hela tiden i riktiga livet. Plus att när du rör gasen och inte längre håller jämn gas så är inte lambdan inkopplad, den kopplas ur direkt vid minsta gaspådrag. (Mej veterligen finns bara ett fabrikat som är lambdastyrt från tomgång till toppvarv och det är porsche från och med 2006 års modell.) Katalysatorn tar hand om avgaserna ändå även att vi gasar men alltså inte lika effektivt som vid lambda 1.
Summa summarum.. 1klo stiftet är totalt sett effektivare för bilen programmerade förhållanden.
Vad gäller förbränning så finns det en del osanning i övrigt om att stifen ska göra dittan eller dattan. Bilen skickar 1 gnista per stift. Chansen är ungefär noll procent att alla 3 klorna har samma förhållanden så att en gnista hoppar över till 3 sidoeletroder.Vi får däremot 3 chanser att en elektrod är rättvänd i förbränningsrummet, i rätt riktning för gasfronten och gör en bra tändning. För det är vad det handlar om..
3 klo stift är alltså inte nån gudasänd sak till en modern motor. Däremot är skillnaden otroligt stor i en äldre motor. Gärna så gammal att katalysatorn inte fanns. Då var inte så mycket tid nedlagt på förbränningsutrymmena att dom var optimerade. Utan ett tändstift med flera elektroder sänker framförallt hc (därmed co) värdena enormt just för att en klo har chansen att hamna exakt rätt i utrymmet och öka förbränningen. :-)-)

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]