Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uno83
I så fall kan dom väl uppdatera mjukvaran, och sedan byter du sonden själv?
Låter mest som att dom vill tjäna pengar...
av snowman
uno83 skrev:I så fall kan dom väl uppdatera mjukvaran, och sedan byter du sonden själv?
Låter mest som att dom vill tjäna pengar...
Jo precis det fick jag också för mig. Har pratat med Bosch och de säger att det är bara till att byta och köra, den lär sig själv!?

Kanske de på verkstaden pratade om mjukvaran i bilen(inte Luftmassemätaren)?
av *pettson*
Phantom skrev:Tack *pettson* för tips.
Jag gjorde ett litet eget test idag och kopplade ur lmm och startade bilen en liten stund. Kopplade sen ur batteriet för att sen återsluta. Startade än en gång bilen med lmm urkopplad och lampan tändes efter 2-3 sekunder, tidigare tänd hela tiden från start. Kopplade loss batteriet igen och vid återkoppling så kopplade jag till lmm igen. Startade bilen och lampan var släckt. Åkte en sväng och lampan var fortsatt släckt under/efter körning då jag gasade ur den ganska rejält och lät den sen gå på tomgång ett tag. Frugan är nu ute och kör och så får vi se om lampan tänds under den tiden, hon kommer att köra en lite längre sträcka.
Kan detta bero på felaktig lmm om lampan tänds igen? Bilen gick något ojämnt vid start när lmm var inkopplad igen, men rättade till sig efter en stund. Kände även igår när lampan tändes och jag parkerade bilen en svag tendens av bensinlukt.
Biltema har ingen lmm till mig :( Men den finns på mekonomen för 2800.- och kostar lite för mycket för att bara köpa och prova, men det kanske är dags att den behöver bytas ändå :?:
Ja till att börja med så är inte sonden inkopplad förräns TIDIGAST 180 sekunder efter det att sondens termoelement börjat jobba..så om du startar en kall bil och får lampan direkt så pratar vi om en massmätare..
av Mackansglt
Har också problem med min motorelektronik lampa som har tänts. Var och läste felkoder på en icke volvo verkstad. Kommer inte ihåg felkoden nu men han sa också att det kunde vara lambda eller masse mätaren.
Han släckte lampan och den tändes efter ung, en vecka eller ca. 35 mil.
Motorn går inte sämre nu än innan lampan tändes.

Har också en jobbar kompis med exakt samma problem som mig, han har till och med samma årsmodel, 96:a och samma motor som mig, GLT motorn. Hans lampa har lyst dom 3 sista åren, han åker och släcker den någon dag innan besiktning och sedan tänds den alltid ca. en vecka efter senaste släckning. Hans motor går också bra hela tiden.

Man blir ju lite konfunderad, vet inte riktigt var man skall börja, ja menar den går ju bra i en veckas tid ung.

Tips någon.
av snowman
Mackansglt: Som jag ser det så är det bara till att börja med att byta Luftmassemätaren(själv) och hjäljper inte det så kan man ju lämna in den för lamdasonden.

Verkstaden jag hafft min bil på sa att man aboslut inte skulle kör med den då katalysatorn fick stryk.

Det kan bli en dyr historia men om du kan få tag i Luftmassemätaren billigt(kanske biltema) och kan själv byta den så kan du komma new i pris även om du blir tvungen att byta även lamdasonden.
av Hesse
snowman skrev:Jag har en Volvo S70 2.5T-99 och har exakt samma problem på min.

När vi körde in till Volvo för att kolla felet så höll de på en bra stund att kolla felkoder, men det enda som turades om att dyka upp var lamdasonden och LuftMasseMätaren.

Volvo ville då börja med att byta LuftMasseMätaren och sen lamdasonden fram och slutligen bakre lamdasond. Detta ger ett pris på ca 7000 kr med lite otur.

De släckte lampan och om den tändes igen så skulle vi komma in så läste de av det gratis denna gången, och den har faktiskt tänds nu igen(efter 2 dagar) så vi får se om de säger något annat denna gången.

Annars hoppas jag innerligt att nr på LuftMasseMätaren har samma nr som någon av de två som finns på Biltema(Bosch) för 900 kr / st för det är väll annars nästa steg :( . Verkar ju som att de inte kan mäta ut exakt vad felet är.
Hallå!
Jag har samma problem med min V70R-98 automat.
Lambdalampan tändes för en månad sedan och det var samtidigt som jag skulle surva bilen,så dom fick titta på det med.
Killen på verkstaden sa att han börjar med att byta lambdasonderna och sen får man se om det hjälper.. (4800 spänn)
Nu har lambdalampan tänds upp igen och bilen går som en påse skit ibland.Stannar och går dåligt på tomgång och det känns som den svarar dåligt på gasen också.
Användarvisningsbild
av Phantom
Hesse skrev: Killen på verkstaden sa att han börjar med att byta lambdasonderna och sen får man se om det hjälper.. (4800 spänn)
Nu har lambdalampan tänds upp igen och bilen går som en påse skit ibland.Stannar och går dåligt på tomgång och det känns som den svarar dåligt på gasen också.
Hade varit bättre om de hade börjat i andra änden och bytt LMM. Med en felaktig LMM får du fel blandning och lamda ger fel signaler.
Byt själv LMM nu så blir det billigare, för det är vad verkstaden kommer att göra :wink:
Har du kollat alla vakuumslangar så att ingen av dom är trasig?
av Hesse
Phantom skrev:
Hesse skrev: Killen på verkstaden sa att han börjar med att byta lambdasonderna och sen får man se om det hjälper.. (4800 spänn)
Hade varit bättre om de hade börjat i andra änden och bytt LMM. Med en felaktig LMM får du fel blandning och lamda ger fel signaler.
Byt själv LMM nu så blir det billigare, för det är vad verkstaden kommer att göra :wink:
Har du kollat alla vakuumslangar så att ingen av dom är trasig?
Tror du Biltema`s LMM passar..
Användarvisningsbild
av Phantom
Hesse skrev: Tror du Biltema`s LMM passar..
Du får kolla vilket nummer du har på din LMM om de har någon som passar. Den jag skulle ha fanns inte hos biltema, men jag fick tag på en ny hos skroten som även säljer nya delar för 1375.-
av Hesse
Phantom skrev:
Hesse skrev: Tror du Biltema`s LMM passar..
Du får kolla vilket nummer du har på din LMM om de har någon som passar. Den jag skulle ha fanns inte hos biltema, men jag fick tag på en ny hos skroten som även säljer nya delar för 1375.-
Tack för hjälpen/tippsen.
Ska kolla det här imorgon när jag får tid.

MVH Hesse
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]