Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Edit—/ Men vad jag vet har modellår 96 en OBD mellanlösning och att OBD-läsaren inte fungerar lika bra som på OBDII. Vet nån om det fungerar att bygga själv en blinkbox och blinka ut km-antalet från VDO’n via OBD som man gjorde på tidigare modeller?
Annars kan säkert Volvo hjälpa dig med en original diagnostikapparat. Men det är troligtvis inte gratis.
Jag har kört med en mobiltelefon med en hastighetsmätare app i 8 kanske 10 år. Mätarställning en har stått på drygt 41000 mil länge nu. I början sa dom att polisen inte tycker om att man gör så. Men så länge hastighetsmätaren fungerar säger dom ingenting. Nu är min bil äldre, men tror inte det är skillnad till din bil. Din bil har ju tydligen körsträckan lagrad ändå.
Jag har diskuterat med säljaren och det verkar vara en sån som köper bilar och säljer vidare. Enligt historiken köpte han bilen slutet av augusti och den ställdes av inom nån dag.

Han säger han skannade datorn och skickade denna bild, 22,000 mil
Bild

Erbjöd sig även byta kamrem och serpentinbälte för 275€ men tycker jag kan göra det själv om jag köper bilen. Men surt om det fallerar på de 35 milen hem då.

Han sade tidigare bilens ABS lampa lyser men det har han åtgärdat nu menar han (har han bara tagit ur lampan så märker jag...). Nu nämner han ett mindre avgasläckage, ajaj blir bara mera små fel. Det är åtminstone efter katten.
Småfel kommer man aldrig undan på gamla bilar. Heck, småfel kommer man ju inte undan ens på nya skräpbilar ;-)

Kamremssats med vattenpump kostar ca 1500SEK, sen bör du ha tolkar också, och dom ligger väl på ca 500SEK, en insugspackning behövs också. Plus glykol och förslagsvis ny multirem när den ändå måste bort.
OK så kamremskitt med vattenpump + tolk (används alltså för att låsa dreven i rätt position?).

Till Saab 900 kunde man köpa verkstadsmanualer i PDF format av saabklubben, de har varit otroligt nyttiga. Finns det något liknande för Volvo? Läser om något som heter VADIS...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 49

Säkert handbromsen! Du får slå me[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]