- fre 19 okt 2007, 18:56
#142030
Jag vet att man börjar alltid nånstans med sina kunskaper och samlar in. Med åren hinner man göra några fel. Men erkänn det du gör fel istället och skyll inte på dåliga delar.. Naturligvis förekommer även dåliga delar. MEN det finns i alla prisklasser. Dagens delar är INTE vad dom var för var 10 år sen.. Idag har ingen en vilja av att en reservdel ska hålla i evighet.
Jag tycker en av svenska VAGs företrädare på tv sa det hela bäst på frågan om varför dom har så svaga delar i framvagnen..
*Det är inte att sticka under stol med att det är svårare att konstruera en reservdel som håller exakt så länge som vi vill. Än att göra en som håller i evighet. Hur länge en del ska hålla är ett samspel mellan vad kunden har för åsikt om hur lång tid som är bra hållbarhet och verkstan som har ett behov av återkommande kunder. En perfekt reservdel håller så länge att kunden känner att han fått valuta för pengarna, men inte lägre än att verkstan ska kunna räkna med honom för att få in sina pengar på honom som återkommande kund.*
Det berättar väl en del om hur reservdelar är tänkta för den som inte är insatt.
Nu låter jag ju som om jag vore en mekgud...
Jag nu pysslat sen jag var 14 (är 36 idag) gör också fel ibland. Det händer.. jag är människa. Detta trots fin utbildning och många år. Jag utvecklas varje dag som människa och mekaniker. Slutar man utvecklas så blir bara varje dag en pina..
Men jag har ALDRIG nånsin skyllt på att det är reservdelen som är så *kass* Och efter att ha lärt några elever nåt iallafall så är det faktiskt basläran det *elementära* som 99% brister på. Är man hobbymekaniker så önskar jag innerligt att man tar sej tid och läser lite bakåt.. lite teori? Det förklarar varför saker är som dom är. Det gör att man ibland jobbar fortare och säkrare, och det gör även att man slipper irritera sej på varför saker och ting är så dumt gjorda osv. Menar det gör inte nåt om man pysslar i 10 år med att läsa lite då o då?.. Det gör hela tiden nästa mektid roligare och enklare.
Ta en sån här myt som *lamdalampan lyser, min lamda är trasig* så skyndar man sej till biltema.. köper en och bilen går ännu sämre.. *jävla biltema*..
Men inte fan betyder lampan det?.. Den betyder att felkod satts som kan påverka dina avgasutsläpp.. Även din automatlåda kan sätta den koden.
Att gången påverkades av lamdabytet kan bero på att din lamda inte gjorde jobbet sådär jättebra? Och nu gjordes jobbet korrekt men då gick bilen sämre på grund av det egentliga felet.. Då var det ju inte *jävla biltema längre* Det var *jävla mej för att jag inte visste det, inte felsökte och gjorde fel*-- Hur många skriver det i sin tråd efter felsökningen?..
Rättar man till felet så visar det sej att bilen går kalas med den där *Skitsonden*.. Ja.. sånt ser man varje dag.. så återigen därför reagerar jag som jag gör.. Tackar för ett skitlångt ord..
Fisketorp skrev:Uj nu börjar det bli livat i kanalen, kanske alla ska lugna ner sig några snäpp!!!Det är inte för att jag är arg på specifika personer. Men om jag räknar på ett år hur många ggr jag hört som *skitprylar* dålig passform* låg kvalite* osv.. på allt som jag gör som mekaniker och som fordonslärare. Så en 50 öring per gång bara då påpekaren har totalt fel, utan det handlar om monteringsfel och dålig nogrannhet. Då kunde jag tagit pension vid 36 års ålder.. Det är märkligt med så många människor som kan så otroligt mycket men som alltid har så otroligt mycket problem samtidigt?
Håller med *petsson* felmontering är nog många orsaker till "dåligkvalitet" har nog själv råkat ut för det, som den klantige ammatör jag är=)
Köpte nytt blinkersglas till sambos 940, visserligen Fram men det passade aldeles förträffligt inga problem och tätt är det. För 200kr var det ett kanonglas
vill inte ens veta vad volvo tar=/
Ang bromsskivor. Har biltema bak på 855an + klossar, "skrek" lite i början men när allt var inslitet så låter det inget längre.
Köpte skivor fram till Galanten, såg fina ut. Men fick tag i ett par org för 300kr (beg hade rullat ca 100mil innan krock) eftersom org klingade bättre då jag inte prövat biltema skivor innan fick det bli beg org.
Biltema skivorna hade säkert funkat lika bra om man monterat dem rätt samt kört in dem tillräckligt bra. dok märkte jag att dem var lite "tunnare" (ej smalare utan tunnare slityta) mot org var.
Men för 500kr 2st istället för 2000kr? så vore det klart överenskommligt.
Somsagt tycker fortfarande det beror lite på om man gör jobbet själv eller inte.
Kan dok medela att det kännts mer förjävligt att lämna in på verkstad, få DYRA org skivor bak på s70 och dem ser förjävliga ut efter 1år.
hade nog varit mindre besviken på ett par billiga biltema=P
även fast man förväntar sig något där med.
//Martin
Jag vet att man börjar alltid nånstans med sina kunskaper och samlar in. Med åren hinner man göra några fel. Men erkänn det du gör fel istället och skyll inte på dåliga delar.. Naturligvis förekommer även dåliga delar. MEN det finns i alla prisklasser. Dagens delar är INTE vad dom var för var 10 år sen.. Idag har ingen en vilja av att en reservdel ska hålla i evighet.
Jag tycker en av svenska VAGs företrädare på tv sa det hela bäst på frågan om varför dom har så svaga delar i framvagnen..
*Det är inte att sticka under stol med att det är svårare att konstruera en reservdel som håller exakt så länge som vi vill. Än att göra en som håller i evighet. Hur länge en del ska hålla är ett samspel mellan vad kunden har för åsikt om hur lång tid som är bra hållbarhet och verkstan som har ett behov av återkommande kunder. En perfekt reservdel håller så länge att kunden känner att han fått valuta för pengarna, men inte lägre än att verkstan ska kunna räkna med honom för att få in sina pengar på honom som återkommande kund.*
Det berättar väl en del om hur reservdelar är tänkta för den som inte är insatt.
Nu låter jag ju som om jag vore en mekgud...
Jag nu pysslat sen jag var 14 (är 36 idag) gör också fel ibland. Det händer.. jag är människa. Detta trots fin utbildning och många år. Jag utvecklas varje dag som människa och mekaniker. Slutar man utvecklas så blir bara varje dag en pina..
Men jag har ALDRIG nånsin skyllt på att det är reservdelen som är så *kass* Och efter att ha lärt några elever nåt iallafall så är det faktiskt basläran det *elementära* som 99% brister på. Är man hobbymekaniker så önskar jag innerligt att man tar sej tid och läser lite bakåt.. lite teori? Det förklarar varför saker är som dom är. Det gör att man ibland jobbar fortare och säkrare, och det gör även att man slipper irritera sej på varför saker och ting är så dumt gjorda osv. Menar det gör inte nåt om man pysslar i 10 år med att läsa lite då o då?.. Det gör hela tiden nästa mektid roligare och enklare.
Ta en sån här myt som *lamdalampan lyser, min lamda är trasig* så skyndar man sej till biltema.. köper en och bilen går ännu sämre.. *jävla biltema*..
Men inte fan betyder lampan det?.. Den betyder att felkod satts som kan påverka dina avgasutsläpp.. Även din automatlåda kan sätta den koden.
Att gången påverkades av lamdabytet kan bero på att din lamda inte gjorde jobbet sådär jättebra? Och nu gjordes jobbet korrekt men då gick bilen sämre på grund av det egentliga felet.. Då var det ju inte *jävla biltema längre* Det var *jävla mej för att jag inte visste det, inte felsökte och gjorde fel*-- Hur många skriver det i sin tråd efter felsökningen?..
Rättar man till felet så visar det sej att bilen går kalas med den där *Skitsonden*.. Ja.. sånt ser man varje dag.. så återigen därför reagerar jag som jag gör.. Tackar för ett skitlångt ord..
