Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gubbstrutt skrev:Berätta hur det vart på Volvo.
Är för tidigt att säga något än, men jag tror de har löst det. GRYM mekaniker som ingav fullt förtroende.
Han hittade ett vakuumläckage på ett ställe som den tidigare verkstaden missat - jag själv fattade inte ens riktigt var han menade. Som jag förstod det sitter det nån sorts kolfilter eller någonting som bensinångor ska gå igenom för att åka tillbaka till motorn och förbrännas. Där sitter det nån vakuumventil (antar att det är i anslutning till bensintanken eller bränslefiltret). Denna vakuumventil läckte.

Vakuumventilen måste han beställa (tar några arbetsdagar att få den) och den går inte att skicka tillbaka när han väl beställt den, därför har han nu tagit bort ventilen och pluggat slangen. Jag har fått tillbaka bilen över helgen och ska köra runt, sen hörs vi igen på tisdag. Om problemet är löst beställer han den riktiga ventilen och byter den medans jag väntar. Jag körde en runda med bilen nu när jag hämtade ut den och den är definitivt sig själv igen. Alla problem jag haft med tomgången sen det här problemet kom är helt borta.

Måste säga att man kanske inte haft den bästa bilden av Bilia innan, men denna upplevelse var verkligen rakt igenom klockren!
Låter bra Bertil. Ja det sitter en kol canister burk framför vänster inner skärm. Hur den där ventilen ser ut vet inte jag heller.
Vet att det går ut 2 st slangar under insuget iaf på min 144 hk 10v motor som går åt burkens håll.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
En anekdot om liknande fel, men annan bilmodell.

Det var salig svärmors då kanske 4år gamla Hyundai som hade lamadregleringsfelkod. Fanns ingen vakuumläcka. EVAP ventilen var ok.

Fick till slut för mig att trycktesta hela EVAP medelst att med kompressor trycksätta tanken.
Jag har ett gammalt lock med gummipackning som man kan pressa mot påfyllningen och blåsa med blåsmunstycket i ett litet hål.
Då kan man blåsa upp lite tryck, vänta och se om det är kvar efter kanske 30sek. Nej, så läcker tanken eller EVAP.
Jag använder den också för att pressa fram bränsle på allt från mopeder till traktorer.
Då, upptäcker jag att påfyllingslocket är ersatt av ett nödfallslock. Locket var inte tätt, så tjuvluft kom in via tanken när purgeventilen skulle sätta tanken på undertryck.

Nytt orginallock, så var den ok.
MickeM skrev: fre 11 dec 2020, 19:16 En anekdot om liknande fel, men annan bilmodell.

Det var salig svärmors då kanske 4år gamla Hyundai som hade lamadregleringsfelkod. Fanns ingen vakuumläcka. EVAP ventilen var ok.

Fick till slut för mig att trycktesta hela EVAP medelst att med kompressor trycksätta tanken.
Jag har ett gammalt lock med gummipackning som man kan pressa mot påfyllningen och blåsa med blåsmunstycket i ett litet hål.
Då kan man blåsa upp lite tryck, vänta och se om det är kvar efter kanske 30sek. Nej, så läcker tanken eller EVAP.
Jag använder den också för att pressa fram bränsle på allt från mopeder till traktorer.
Då, upptäcker jag att påfyllingslocket är ersatt av ett nödfallslock. Locket var inte tätt, så tjuvluft kom in via tanken när purgeventilen skulle sätta tanken på undertryck.

Nytt orginallock, så var den ok.
Spännande alltså! Verkar ju onekligen vara en lite svår felkod som kan kräva en del felsökning... volvomekanikern sa att det inte var konstigt att den tidigare verkstaden missat vakuumläckan eftersom den sitter så avigt till.
Ja, det finns en hel hög med vakuumslangar runtomkring motorn.... Och dessvärre räcker det med att en endaste av dom läcker för att det ska orsaka driftproblem.
Som "tur" är, är det oftast någon slang i närheten av motorn som är kass.... Men dom gånger det inte är det så får man klia sig rejält i huvudet. Och ibland är det en slang/anslutning man inte ens trodde var ansluten till motorn, som i kolkanisterns fall.

Vi håller iaf tummarna att en ny ventil kommer göra susen :)
Lucif3r skrev: mån 14 dec 2020, 13:40 Ja, det finns en hel hög med vakuumslangar runtomkring motorn.... Och dessvärre räcker det med att en endaste av dom läcker för att det ska orsaka driftproblem.
Som "tur" är, är det oftast någon slang i närheten av motorn som är kass.... Men dom gånger det inte är det så får man klia sig rejält i huvudet. Och ibland är det en slang/anslutning man inte ens trodde var ansluten till motorn, som i kolkanisterns fall.

Vi håller iaf tummarna att en ny ventil kommer göra susen :)
Hoppas det ja! Han tittade igenom alla vakuumslangar och det var endast denna som läckte.
Tji fick jag, nu lyser givetvis lambdalampan igen och utan att ha läst av felkoden (volvomekanikern har inte tid förrän på måndag) är min huvudmisstanke att det är misständningsfelkoden igen, den som kom en gång för någon månad sedan. Bilen går fortsatt perfekt trots lampan och jag märkte inte när den misstände (förmodligen) och lampan tändes.

Om vi utgår ifrån att det är misständning och inte lambdaadaption: vad sjutton kan det vara som spökar, som ger upphov till en sån liten misständning som knappt märks, och som dessutom inte ger misständningar hela tiden, utan bara någon gång då och då? Stift, tändkablar, fördelarlock och rotor är bytt, men inte tändspole.
Lite gissningar bara. Trottelpositionsgivaren (tps).
Den är som en volymkontroll o följer med spjällaxeln när du gasar den kan vara död på en eller flera ställen.
Sen finns det väl även vevaxelgivare o kamaxelgivare på din 20v motor. eller nån av kontakterna till nämnda grejor behöver rengöras.
Soppa pumprelät eller dålig kontakt till soppa pumpen vet inte om det tänder motorlampan.
Sa bli intressant o höra vad meken på Volvo säger nästa gång.
Visst det kan det vara tändspolen blir det värre när det är blött ute?.
gubbstrutt skrev:Lite gissningar bara. Trottelpositionsgivaren (tps).
Den är som en volymkontroll o följer med spjällaxeln när du gasar den kan vara död på en eller flera ställen.
Sen finns det väl även vevaxelgivare o kamaxelgivare på din 20v motor. eller nån av kontakterna till nämnda grejor behöver rengöras.
Soppa pumprelät eller dålig kontakt till soppa pumpen vet inte om det tänder motorlampan.
Sa bli intressant o höra vad meken på Volvo säger nästa gång.
Visst det kan det vara tändspolen blir det värre när det är blött ute?.
Det var några mycket intressanta förslag! Eftersom felkoden för misständning bara kommit 2 gånger kan jag inte riktigt svara på om det blir värre när det är blött ute, men ingenting jag märkt iaf. Tändspolen är inte heller varm om man känner på den efter att ha kört en sväng.
Vevaxelgivare har jag hört kan spöka ja, verkar inte vara en alltför blodig reparation?
Det där med trottelpositionsgivaren låter högintressant. Har tänkt på att det ibland känns som att bilen vill rycka när man håller mycket lätt gas, t.ex. för att hålla jämn fart på 30-väg. Den vet inte om man släppt gasen eller inte typ och blir förvirrad, känns det som. Är den dyr eller krånglig att byta? OBS att jag har en motor med gasvajer (inte elektroniskt gasspjäll), har min bil ändå tps?

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]