- tor 07 nov 2019, 21:27
#1346716
Peta bort rosten mellan kuggarna, givaren mäter ändringen i "reluktans", dvs magnetisk ledningsförmåga, som uppstår då kuggarna passerar framför givaren. (kransen kallas reluctor ring på engelska) Förmodligen sitter det en permanentmagnet och en halleffektgivare med förstärkare inne i sensorn. Icke-magnetisk lort mellan kuggarna ska alltså inte påverka funktionen, värre med rost 
Och är ringen spräckt så är det stor risk att den slirar på drivknuten, då blir det förstås också dåligt med pulser..
Men sådana fel borde inte sätta felkod omedelbart utan först när bilen har rullat en bit.
Jag skulle ha mätt upp kablarna från sensorns kontakt fram till styrenhetens kontaktdon med en multimeter.. Och även mätt mot givarna och kollat att de uppvisar ungefär samma resistans på båda sidorna

Och är ringen spräckt så är det stor risk att den slirar på drivknuten, då blir det förstås också dåligt med pulser..
Men sådana fel borde inte sätta felkod omedelbart utan först när bilen har rullat en bit.
Jag skulle ha mätt upp kablarna från sensorns kontakt fram till styrenhetens kontaktdon med en multimeter.. Och även mätt mot givarna och kollat att de uppvisar ungefär samma resistans på båda sidorna
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
