Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uno83
Jag har varit och köpt 20 liter Agrol idag, samt clips och o-ringar. Så nu blir det spolning i morgon.
Användarvisningsbild
av skovde
Tänkte byta olja i min V70 -00
jag har ju aw 5 lådan, det står i boken att man endast får använda Volvos växellådsolja nr: 1161540-8

Nån som vet vad det är för olja, borde väl gå att köpa nån annanstans?
Självklart kan jag ju åka till bilia på måndag och spana, men det kanske är nån som vet?

Mvh Robert
Användarvisningsbild
av Phantom
skovde skrev:Tänkte byta olja i min V70 -00
jag har ju aw 5 lådan, det står i boken att man endast får använda Volvos växellådsolja nr: 1161540-8

Nån som vet vad det är för olja, borde väl gå att köpa nån annanstans?
Självklart kan jag ju åka till bilia på måndag och spana, men det kanske är nån som vet?

Mvh Robert
Har för mig att det finns en tråd om just detta att använda andra oljor än Volvo's som är lagom dyr :???: Billigare alt finns ex på Biltema... rätta mig om jag har fel :oops:
Användarvisningsbild
av uno83
Ska man varmköra lådan innan man spolar, eller går det bra när den är kall?
Användarvisningsbild
av Phantom
Det bästa är väl som vanlig olja att byta när den är varm...då får du med "slaggprodukterna" som finns i oljan. Annars ligger de kvar på botten :???: Är det helt fel får folk skrika till :!:
Användarvisningsbild
av skovde
Phantom skrev:Har för mig att det finns en tråd om just detta att använda andra oljor än Volvo's som är lagom dyr :???: Billigare alt finns ex på Biltema... rätta mig om jag har fel :oops:
Ja till den tidigare modellen på låda så kan man tydligen använda
olika oljor, bara det är Dexron III olja...

Men på min låda får man det tydligen inte..
av olson
uno83 skrev:Ingen som hade några erfarenheter eller åsikter om Biltemas Dexron III? Verkar dessutom som att de har två olika (36-340 och 36-341), men jag har inte riktigt kommit fram till vad skillnaden är. Är Agrols olja bra?
Jag använder Biltemas och det går finfint. Det finns 2 olika varav den dyrare är halvsyntet. Ta den då det endast skiljer ett par kr per liter.
av apradar
I instruktionsboken och Haynes så står det att man ska använda dexron IIE ATF olja, har dexron III ersatt denna olja?

och sen tänkte jag kolla om det är någon som vet om oljan jag frågade om tidigare i tråden är vettig att använda i automaten eller om man ska kolla vidare?
Användarvisningsbild
av uno83
sådär, nu är lådan spolad. Gamla oljan var rätt brun... Ska bara kolla nivån när bilen är ordentligt varm också. Det jobbigaste var att få på clipset på slangen och samtidigt få det att klämma fast ordetnligt.
av Addict
uno83 skrev:sådär, nu är lådan spolad. Gamla oljan var rätt brun... Ska bara kolla nivån när bilen är ordentligt varm också. Det jobbigaste var att få på clipset på slangen och samtidigt få det att klämma fast ordetnligt.
Jag återanvänder alltid det gamla clipset och sätter två buntband runt det som hindrar det från att expandera.
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]