Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
Jag kollade felkoder med hjälp av en 12v lysdiod i odbd-uttaget och får felkod:

1-3-1 Soleniod STH öppen krets, kortsluten till jord eller fel i styrenheten

Kan det ha med problemet att göra? :)

edit:
Ovan gällde med automatisk växellåda tror jag. Rätt är nog:

1-3-1 Impulsgivarsignal

....vevaxelgivaren ändå då förmodligen, som konstaterades i början av tråden :D

Ny är beställd nu. Återkommer när den är monterad med resultat :)
av rid54
Det är inte så att denna biltypen kan ha problem med tändningslåsets kontaktplatta? Har du provat att bogsera igång den? Problemet skulle kunna vara slitna kontaktytor på bottenplattan, så att tändningsdelen inte har kontakt när nyckeln vrids till startmotorläget. Dett är ett "långskott", jag vet inte om det kan uppstå på din bilmodell, men fenomenet är inte okänt.
Användarvisningsbild
av andreasw
Har du kollat så ALLA säkringar är hela? Jag kollade på min V70 när startmotorn inte ville gå runt. Den enda säkring som hade farit var den till centrallåset. När den var pajj snurrade inte startmotorn, tyckte det va lite långsökt att den skulle vara den felande länken. Men direkt jag bytte den startade den direkt =)
av Patrik1975
rid54 skrev:Det är inte så att denna biltypen kan ha problem med tändningslåsets kontaktplatta? Har du provat att bogsera igång den? Problemet skulle kunna vara slitna kontaktytor på bottenplattan, så att tändningsdelen inte har kontakt när nyckeln vrids till startmotorläget. Dett är ett "långskott", jag vet inte om det kan uppstå på din bilmodell, men fenomenet är inte okänt.
Problemet är att bilen tvärdog under färd (den går inte att rulla igång)
Problemet med tändningslåset är nog bara vid start med startmotor, tror jag.
Jag har bytt vevaxelgivare, mätt tändspolen, kamaxelgivaren, kontrollerat fördelare o stift.
Den är stendöd. Ingen gnista på stiften. Inte helt hundra om den sprutar fram soppa eller ej, men med stift ur så luktar det soppa från cylindern när jag tuggar på startmotorn så jag tror det.

Något elektriskt är det som spökar, men jag vet inte vad.
Alla säkringar hela, allt kablage jag kan hitta ser ok ut.
De enda "problem" jag haft innan detta är lite mystiska elfel i kupén, elhissar som funkar ibland, innerbelysning som tänds lite som de vill osv, så jag tänker att det är kortis någonstans...men jag vet inte var jag ska leta eller felsöka :D

Om någon har några mer tips är jag oerhört tacksam, vore synd att bogsera den till skroten med tanke på bilens övriga skick :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nu har jag förvisso bara skummat igenom tråden, men är tändspolen frisk?
Att kontrollera funktionen här gör ju att man kan se om felet finns före/efter eller om det är spolen som gett upp.
Bara tänker med tanke på att den dog plötsligt och inga förvarningar alls så låter det långsökt med glappkontakt t ex och då får man ju felsöka del för del.
Jag har även varit med om att kablaget till kamlägesgivare gått av inne vid kontakten, i den delen som sitter i kabelhärvan.
Felkoder tydde på givaren men det hjälpte inte att byta den, tog en stund att hitta men sen startade den snällt igen.
av Patrik1975
Ja, precis. Men hur mäter / testar jag från kablarna till tändspolen och framåt? Bästa tipset jag fått hittils är att koppla ett stift direkt efter tändspolen, men det kräver ju lite kabelfixande som jag ännu inte gjort. Finns det något enklare sätt att mäta vart det tar stopp (från signal?>spole>fördelare>stift)

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]