Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj! Nu kommer en liten uppdatering! Jag har lyckats få tag i ett annat nyrenoverat spjäll som jag prövade att stoppa i morsans v70 men bilen gick precis likadant. Provade då att stoppa i morsans spjäll i bilen jag hade lånat det nyrenoverade ifrån och den bilen gick helt klockrent med morsans spjäll. Känns ju då som att jag ej har problem med spjället egentligen!

Var även iväg till TM Racing här i stan och han sa att det troligtvis var styrboxen som var körd då det inte var ovanligt med dessa Denso boxar. Han kunde programmera en annan box åt mig med rätta koderna i för en tusenlapp om jag fixade en box ifrån skroten. Dock så baserar han ju detta på min universalkod jag hade fått fram P1651 Control module, internal fault. Nu när jag ser MickeM s felkodsöversättning blir jag väldigt tveksam angående att det skulle vara något fel på boxen. Men å andra sidan fungerade ju spjället klockrent i den andra bilen...

Ett alternativ är ju att riva bort drivaxlarna (Det är en automat) och bogsera upp bilen till volvo och be dem om en uppdatering utav programvaran till spjället och även eventuellt en felkodsutläsning.

Har iallafall kikat över alla säkringar som jag kan hitta och inget fel på dem. Även kollat reläer och alla verkar sitta som dem ska. Kan ju kolla över tändlåset där och se så att det finnes ström.

Det jag ska göra är att kolla över kablarna som går i kabelstammen frampå motorn så att det inte blivit några skador där.

Vet ej hur jag ska göra angående boxen känns inte som att det finns tillräckligt med kött på benen för att säga att det är den som är trasig. Och lämna iväg det blir ju 1000kr i arbete och ca 1000kr i bättre begagnad box. så 2000kr som eventuellt går helt åt helvete ^^

En annan knepig grej han på TM racing sa var att man aldrig skulle prova byta spjäll mellan bilar då detta kunde eventuellt korsluta massa elektronik och även ställa till en rad andra problem. Detta känns inte så sannolikt så länge man har koll vad man gör men vad vet jag! :P

Mvh Torgny
Och du har nu kollat spänning fram till ETS, så den inte är död av den anledningen?
Säkring, tex...

Visst kan det vara ECM, men....mjaaaa.
Tveksam till att det skulle vara styrboxen, felkoder på styrboxen ECM kan ha sätts i samband med underspänning dvs dåligt med kräm i batteriet.
Ingen fara att flytta över gasspjällen, och eftersom han sa att det kunde gå illa vilket jag inte ser någon felorsak till att det skulle gå illa så tvivlar jag på honom då han sa att det kan vara ECM som möjlig felorsak.

Det bästa är väl att få felkoderna utlästa av Volvo så att du får dom på Volvo språk.
MickeM skrev:Och du har nu kollat spänning fram till ETS, så den inte är död av den anledningen?
Säkring, tex...

Visst kan det vara ECM, men....mjaaaa.
Har kikat alla säkringar under huven under båda locken som finns där! Det sitter la inga mer säkringar inne i bilen eller? Finns det några reläer som styr strömmen ETS eller?

Kan ju även mäta sedan med tändningen på så att jag får fram ström till boxen!

Det konstiga är ju att om jag kopplar in gasspjället och allting så och lämnar bilen över natten så är tomgångsstabilisatorn igång hela tiden och suger ström. Om jag däremot drar ur gasspjället så går tomgångsstabilisatorn max typ 30sec-1minut för att sedan stängas av sluta vibrera så att säga!

Måste ju ha klantat till det med några kablar känns det ju rent spontant! Ska försöka få några timmar idag och mäta och felsöka kablar.

Mvh Torgny
DayDreamer skrev:Tveksam till att det skulle vara styrboxen, felkoder på styrboxen ECM kan ha sätts i samband med underspänning dvs dåligt med kräm i batteriet.
Ingen fara att flytta över gasspjällen, och eftersom han sa att det kunde gå illa vilket jag inte ser någon felorsak till att det skulle gå illa så tvivlar jag på honom då han sa att det kan vara ECM som möjlig felorsak.

Det bästa är väl att få felkoderna utlästa av Volvo så att du får dom på Volvo språk.
Nej jag vart också vädligt frågande angående att det skulle kunna bli något knas vid test utav annat gasspjäll! Men de på TM racing ska ju vara riktigta volvo gurus så därför lät han så övertygande.

Helt rätt att den koden skulle kunna uppkommit i samband med dåligt med kräm! Men nu när MickeM Tolkade koden åt mig så verkar det ju inte ens som att den betyder det! :P

Ska ta och kika över kablarna en extra gång och extra noga! Men annars blir det nog att bogsera upp bilen till volvo för en kod utläsning eventuellt en uppdatering utav mjukvaran. Törs man bogsera en automatare 2.4km till volvo? Det är la lika bra att plocka ur drivaxlarna för att ta det säkra före det osäkra!

Mvh Torgny
Om du tar ut drivaxlarna ur framnavet måste du ha nån annan skruv eller dyl ,som håller ihop hjullagren.
Annars kan ipressade medbringaren röra sig utåt, och då separerar hjullagren och du tappar framhjulet.
Bara bromsoket kommer hindra det från att rymma iväg....
Det har hänt dom som dragit muttern/skruven med fel moment.

Står det inte i instruktionsboken vad som gäller för bogsering med automatlåda?

Felkoder utlästa med universalläsare skall alltid tas med en nypa salt.
"Pekar åt rätt håll", men kan bli fel i detaljerna.

Jag läste en översättningstabell, och skrev här, men det kan bli fel ändå.
MickeM skrev:Om du tar ut drivaxlarna ur framnavet måste du ha nån annan skruv eller dyl ,som håller ihop hjullagren.
Annars kan ipressade medbringaren röra sig utåt, och då separerar hjullagren och du tappar framhjulet.
Bara bromsoket kommer hindra det från att rymma iväg....
Det har hänt dom som dragit muttern/skruven med fel moment.

Står det inte i instruktionsboken vad som gäller för bogsering med automatlåda?

Felkoder utlästa med universalläsare skall alltid tas med en nypa salt.
"Pekar åt rätt håll", men kan bli fel i detaljerna.

Jag läste en översättningstabell, och skrev här, men det kan bli fel ändå.
Tur att det finns folk som dig! Tack för att du skrev det! :) Så jag inte gjort bort mig helt!

Har ingen instruktionsbok därför jag frågade men det verkar vara som så att man får max bogsera bilen 3 km i max 30km/h. Det är infon jag hittat online iallafall. Men som lucifer här under säger så har ju jag möjligheten att ha motorn igång under bogseringen så det är ju inga problem att ta bilen dit egentligen.

Egentligen skulle jag ju kunna köra dit bilen med! Nackdelen är ju att bilen enbart går i 20km/h Men motorn verkar gå som han ska sålänge man håller gas.

Det får bli somså iallafall att jag tar bilen dit och se vad koderna egentligen har att säga. Ska ringa och prata med dem imorgon.

Jag har iallafall kollat alla kablar idag och ingenting trasigt eller klämt vad jag kan se! Kollade över alla jordpunkter för att se så det inte var massa skit o grejer i vägen men det såg bra ut rengjorde även lite extra innan återmontage.

Kollade även över alla säkringar igen och mätte så att det gick ström igenom dem. Det gjorde det igenom alla säkringar utom 35 som var av! Provade att byta denna men det gick så fort man slog på tändningen igen. Säkringen ska gå till "Roof Lamp switch, power seat, (Remote Garage Entry). (RTI) (Accessories)" och är en 10 amp säkring. Har inte hunnit felsöka vidare vad det är som gör att den går hela tiden. Den har ju inget med motorstyrningen att göra iallafall.

Aja jag återkommer så fort jag fått koderna utav volvo

Mvh Torgny
Torgny77 skrev: Nej jag vart också vädligt frågande angående att det skulle kunna bli något knas vid test utav annat gasspjäll! Men de på TM racing ska ju vara riktigta volvo gurus så därför lät han så övertygande.

Helt rätt att den koden skulle kunna uppkommit i samband med dåligt med kräm! Men nu när MickeM Tolkade koden åt mig så verkar det ju inte ens som att den betyder det! :P

Ska ta och kika över kablarna en extra gång och extra noga! Men annars blir det nog att bogsera upp bilen till volvo för en kod utläsning eventuellt en uppdatering utav mjukvaran. Törs man bogsera en automatare 2.4km till volvo? Det är la lika bra att plocka ur drivaxlarna för att ta det säkra före det osäkra!

Mvh Torgny
I vida står det följande om felkoden, det var väl felkod ECM-531D Styrenhet internt fel som du fick?
Iaf

Om CEM (DIM för C70) detekterar ett fel i motorstyrenhetens mjukvara (fel checksumma), sätts felkod ECM-531D.

Ersättningsvärde: inget

Felorsak.
Fel motorstyrenhet.
Ändrad mjukvara i motorstyrenhet.
Defekt motorstyrenhet.
DayDreamer skrev:
Torgny77 skrev: Nej jag vart också vädligt frågande angående att det skulle kunna bli något knas vid test utav annat gasspjäll! Men de på TM racing ska ju vara riktigta volvo gurus så därför lät han så övertygande.

Mvh Torgny
I vida står det följande om felkoden, det var väl felkod ECM-531D Styrenhet internt fel som du fick?
Iaf

Om CEM (DIM för C70) detekterar ett fel i motorstyrenhetens mjukvara (fel checksumma), sätts felkod ECM-531D.

Ersättningsvärde: inget

Felorsak.
Fel motorstyrenhet.
Ändrad mjukvara i motorstyrenhet.
Defekt motorstyrenhet.

Jag fick felkoden:

P1651: Control module, internal fault. Faulty signal.

Denna översatte MickeM till:

P1651 =ECM 908F = MAF sensor och gasspjäls-läge. orimlig skillnad i signal.

Men vi får se vad volvo kan utläsa imorgon.

Abropå en annan sak Var kan man få tag på vida för eget bruk? Skulle någon kunna pm:a mig om detta eller mejla mig på: [email protected]
Har googlat lite men känns inte som att det är så många pålitliga länkar där ute.

Mvh Torgny
Nu står bilen på volvo iallafall! De skulle läsa ut koderna så fort de fick en lucka. De skulle enbart ha 300kr för utläsningen så jag vart väldigt glatt överraskad! Återkommer så fort jag fått dommen.

Mvh Torgny
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]