- sön 28 aug 2016, 13:24
#1104724
Halloj! Nu kommer en liten uppdatering! Jag har lyckats få tag i ett annat nyrenoverat spjäll som jag prövade att stoppa i morsans v70 men bilen gick precis likadant. Provade då att stoppa i morsans spjäll i bilen jag hade lånat det nyrenoverade ifrån och den bilen gick helt klockrent med morsans spjäll. Känns ju då som att jag ej har problem med spjället egentligen!
Var även iväg till TM Racing här i stan och han sa att det troligtvis var styrboxen som var körd då det inte var ovanligt med dessa Denso boxar. Han kunde programmera en annan box åt mig med rätta koderna i för en tusenlapp om jag fixade en box ifrån skroten. Dock så baserar han ju detta på min universalkod jag hade fått fram P1651 Control module, internal fault. Nu när jag ser MickeM s felkodsöversättning blir jag väldigt tveksam angående att det skulle vara något fel på boxen. Men å andra sidan fungerade ju spjället klockrent i den andra bilen...
Ett alternativ är ju att riva bort drivaxlarna (Det är en automat) och bogsera upp bilen till volvo och be dem om en uppdatering utav programvaran till spjället och även eventuellt en felkodsutläsning.
Har iallafall kikat över alla säkringar som jag kan hitta och inget fel på dem. Även kollat reläer och alla verkar sitta som dem ska. Kan ju kolla över tändlåset där och se så att det finnes ström.
Det jag ska göra är att kolla över kablarna som går i kabelstammen frampå motorn så att det inte blivit några skador där.
Vet ej hur jag ska göra angående boxen känns inte som att det finns tillräckligt med kött på benen för att säga att det är den som är trasig. Och lämna iväg det blir ju 1000kr i arbete och ca 1000kr i bättre begagnad box. så 2000kr som eventuellt går helt åt helvete ^^
En annan knepig grej han på TM racing sa var att man aldrig skulle prova byta spjäll mellan bilar då detta kunde eventuellt korsluta massa elektronik och även ställa till en rad andra problem. Detta känns inte så sannolikt så länge man har koll vad man gör men vad vet jag!
Mvh Torgny
Var även iväg till TM Racing här i stan och han sa att det troligtvis var styrboxen som var körd då det inte var ovanligt med dessa Denso boxar. Han kunde programmera en annan box åt mig med rätta koderna i för en tusenlapp om jag fixade en box ifrån skroten. Dock så baserar han ju detta på min universalkod jag hade fått fram P1651 Control module, internal fault. Nu när jag ser MickeM s felkodsöversättning blir jag väldigt tveksam angående att det skulle vara något fel på boxen. Men å andra sidan fungerade ju spjället klockrent i den andra bilen...
Ett alternativ är ju att riva bort drivaxlarna (Det är en automat) och bogsera upp bilen till volvo och be dem om en uppdatering utav programvaran till spjället och även eventuellt en felkodsutläsning.
Har iallafall kikat över alla säkringar som jag kan hitta och inget fel på dem. Även kollat reläer och alla verkar sitta som dem ska. Kan ju kolla över tändlåset där och se så att det finnes ström.
Det jag ska göra är att kolla över kablarna som går i kabelstammen frampå motorn så att det inte blivit några skador där.
Vet ej hur jag ska göra angående boxen känns inte som att det finns tillräckligt med kött på benen för att säga att det är den som är trasig. Och lämna iväg det blir ju 1000kr i arbete och ca 1000kr i bättre begagnad box. så 2000kr som eventuellt går helt åt helvete ^^
En annan knepig grej han på TM racing sa var att man aldrig skulle prova byta spjäll mellan bilar då detta kunde eventuellt korsluta massa elektronik och även ställa till en rad andra problem. Detta känns inte så sannolikt så länge man har koll vad man gör men vad vet jag!

Mvh Torgny