Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nzTPC
DayDreamer skrev:Adaptivlambda reglering skriker luftläckage antingen på insugsidan eller på avgassidan.
Ok. Hur ska jag veta om det är läckage då? Funkar inte med startgas eller?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej troligtvis så fungerar det inte med startgas då bilen mer eller mindre verkar reglera bort gasen dvs det händer absolut inget på motorns gång. Du kan ju testa med startgas det är möjligt att det skiljer i mellan bilar men på min så är det absolut ingen ide att ens försöka använda statas.

Sen får du ju kolla så att alla slangar som går hit och dit är hela, kan du komma under bilen så ta en lampa och lys uppemot grenröret är det svart på något ställe så har du ett avgasläckage.
av nzTPC
Kan man inte lägga in bilder?
Har iaf idag bytt tryckslangen som sitter på spjällhuset, då jag märkte att den var väldigt dålig.
Känns som bilen kanske går lite bättre, men laddar fortfarande 0.4.
Har även bytt tomgångsmotorn och en vakuum slang som gick in i insuget för den såg dålig ut. Men då såg jag att det fanns 2 hål i insuget och i den övre satt ju tomgångsmotorn, men andra var öppen?? Vad ska sitta där igentligen? Pluggade iaf den, men ingen skillnad i laddtryck.
Kolla också upp mot insuget och det var väldigt svårt att se bra men det var skitigt där.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
nzTPC skrev:Kan man inte lägga in bilder?
Har iaf idag bytt tryckslangen som sitter på spjällhuset, då jag märkte att den var väldigt dålig.
Känns som bilen kanske går lite bättre, men laddar fortfarande 0.4.
Har även bytt tomgångsmotorn och en vakuum slang som gick in i insuget för den såg dålig ut. Men då såg jag att det fanns 2 hål i insuget och i den övre satt ju tomgångsmotorn, men andra var öppen?? Vad ska sitta där igentligen? Pluggade iaf den, men ingen skillnad i laddtryck.
Kolla också upp mot insuget och det var väldigt svårt att se bra men det var skitigt där.
Jo bilder går att å lägga in, http://sv.tinypic.com/?t=postupload jag använder denna sida för att förminska bilderna till rätt storlek.

Bild på insuget, Nu vet jag inte riktigt vart hålet är men sitter det ungefär vid nr 10 på bilden där alla små vakuumslangarna går in?
Bild

Bild på tryckrörena och IC'n
Bild
av nzTPC
Kunde inte använda sidan du skicka för när jag ska skicka in bilden så, kommer det inte upp nått i rutan man ska skriva för att visa att min inte är en robot...
Jaja iaf.
Det är inte på vakuumhuset. det är snett till vänster nedanför.
Tror det är nr4 som går till tomgånsmotorn, men nummer 3 var det jag mena som var tom tror jag.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok en av dom tomma går då antagligen till bromservon eller till evap-ventilen. Evap-ventilen sitter på vänstersida av kylaren precis under slangen som går från luftfilterboxens underkant fram till kylaren. Bromservon sitter precis bakom där du fyller på bromsvätska, ifrån den svarta burken ska det gå en rätt så grov slang fram till insuget. Men saknas denna slang så blir bromsarna stenhårda dvs du får trampa stenhårt på pedalen.
av nzTPC
DayDreamer skrev:Ok en av dom tomma går då antagligen till bromservon eller till evap-ventilen. Evap-ventilen sitter på vänstersida av kylaren precis under slangen som går från luftfilterboxens underkant fram till kylaren. Bromservon sitter precis bakom där du fyller på bromsvätska, ifrån den svarta burken ska det gå en rätt så grov slang fram till insuget. Men saknas denna slang så blir bromsarna stenhårda dvs du får trampa stenhårt på pedalen.
Tjaa, bromsservo har jag ju. Vad gör evap ventilen? Ska jag koppla in den under vakuumslangen till tomgångsmotorn eller?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Evap ventilen hör ihop med bränsleavdunstningssystemet den öppnar och stänger väldigt fort det klickar väldigt i den, ja i ett utav dom lediga uttagen så ska den kopplas in i.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nr 16 på bilden är evap-ventilen jag tror att slangen ifrån den ska gå via en backventil innan den går in i insuget.
Bild
start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!

Justera dimljus V90-18

Hej, Fick nedslag på besiktningen att v&aum[…]

Välkommen ut i trafiken

Lätt att se fel, är ju ingen skillnad f&[…]