Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
hno12 skrev:
DayDreamer skrev:Du får läsa ut felkoder så att du inte börjar byta massa delar i onödan :) Men troligtvis så är det väl antingen en givare eller ABS-krans som har gått sönder glöm inte att fixa så att lampan lyser också :)
Ok, men kommer felkoderna upp på displayen eller måste jag införskaffa en felkodsläsare? haha. Tack för tipsen ialf! Ärligt talat, vill ingen komma till gbg för att meka på min bil? haha. Fan, jag vill bara fixa den och kanske t.o.m. sälja den efter.

Men är det något större projekt att byta dessa två delar på en 850?
Eftersom du har en tidig 850 så kan du enkelt kolla felkoderna själv under huven. Här är en liten guide http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
av hno12
Ok, men då behöver jag fixa en kodläsare som ska kopplas in i diagnosuttaget? Och i så fall vart gör jag det?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej du har allt under huven googla felkodsläsning 850 93 så kanske du förstår hur man ska göra, inget instrument behövs.
av hno12
Ok, ja hittade ett videoklipp så jag tror jag vet hur man ska gå tillväga. Men jag hängde inte riktigt med gällande avläsningen. Går den igenom samtliga felkoder för att sen raderas eller går den igenom felkoderna som uppstår?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
hno12 skrev:Ok, ja hittade ett videoklipp så jag tror jag vet hur man ska gå tillväga. Men jag hängde inte riktigt med gällande avläsningen. Går den igenom samtliga felkoder för att sen raderas eller går den igenom felkoderna som uppstår?
Den går igenom alla felkoderna sen är det du som ska göra något för att koderna ska raderas står i den länken som jag postade förut skulle jag tro.
av hno12
DayDreamer skrev:
hno12 skrev:Ok, ja hittade ett videoklipp så jag tror jag vet hur man ska gå tillväga. Men jag hängde inte riktigt med gällande avläsningen. Går den igenom samtliga felkoder för att sen raderas eller går den igenom felkoderna som uppstår?
Den går igenom alla felkoderna sen är det du som ska göra något för att koderna ska raderas står i den länken som jag postade förut skulle jag tro.
Ok, jag gav det en omgång. Jag hittade det och det blinkade, men sen kom farsan och sa att vi ska ta den till mekanikern. Han får kolla på den. Men tack för tipsen!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok då vet du hur du ska läsa ut felkoderna längre fram iaf :)
av hno12
DayDreamer skrev:Ok då vet du hur du ska läsa ut felkoderna längre fram iaf :)
Ja exakt! Stort tack för alla tipsen!!
av hno12
torbjörnsvolvo skrev:Berätta gärna vad det var för fel på ABS och SRS.
Oj här har man inte varit på ett tag. Jo SRS lampan slutade fungera och ABS va kass för att givaren slutade fungera på ena sidan. Så det har löst sig! Bilen är numera godkänd. Men det som även behövdes göra var att byta instrumentbrädan. Så istället för att min bil har rullat 17300 så har den hamnat på ca 21000 vilket är dokumenterat i besiktningsprotokollet. Man tycker att dom borde ha skruvat mätaren till motorns miltal?

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]