av DayDreamer - sön 06 mar 2016, 10:14
- sön 06 mar 2016, 10:14
#1055296
För att testa om du har kompressionstryck behöver du en kompprovare men det hörs om du skulle ha förlorat kompet i motorn genom ner surning.
Ja förlorat komp det är att med kompressionstrycket i cylindrarna vilket inte är så fullt vanligt på dessa lite senare motorer. Det som händer är att bensinen sköljer bort oljan på cylinderväggarna och oljan ska vara där för att hjälpa kolvringarna att hålla tätt. Så det bästa att få tillbaka oljan på cylinderväggarna är att göra som du har gjort koppla ur spridarna (alla 5) ur med alla tändstiften och ner med olja ungefär en matsked. Sen skruvar du tillbaka tändstiften och kör på starten låt spridarna fortfarande vara ur kopplade när du hör att kompressionstrycket kommer tillbaka så kopplar du in spridarna igen och förhoppningsvis ska motorn starta :D
Hur såg gnistan ut var den klarblå eller var den mer piss gul? Är gnistan piss gul så får den väldigt svårt att hoppa när kompressionstrycket kommer i cylindern därav att den inte svarade på startgas. Börja med att byta tändstiften om gnistan är dålig, Biltema säljer bra tändstift från brisk för ett väldigt bra pris :D Tror att två gnistor är ungefär ok på två sekunder tänk på att startmotorn inte drar runt motorn så jätte snabbt. Så får du en gnista på en sekund så har du ett motorvarvtal på 60rpm.
Ja förlorat komp det är att med kompressionstrycket i cylindrarna vilket inte är så fullt vanligt på dessa lite senare motorer. Det som händer är att bensinen sköljer bort oljan på cylinderväggarna och oljan ska vara där för att hjälpa kolvringarna att hålla tätt. Så det bästa att få tillbaka oljan på cylinderväggarna är att göra som du har gjort koppla ur spridarna (alla 5) ur med alla tändstiften och ner med olja ungefär en matsked. Sen skruvar du tillbaka tändstiften och kör på starten låt spridarna fortfarande vara ur kopplade när du hör att kompressionstrycket kommer tillbaka så kopplar du in spridarna igen och förhoppningsvis ska motorn starta :D
Hur såg gnistan ut var den klarblå eller var den mer piss gul? Är gnistan piss gul så får den väldigt svårt att hoppa när kompressionstrycket kommer i cylindern därav att den inte svarade på startgas. Börja med att byta tändstiften om gnistan är dålig, Biltema säljer bra tändstift från brisk för ett väldigt bra pris :D Tror att två gnistor är ungefär ok på två sekunder tänk på att startmotorn inte drar runt motorn så jätte snabbt. Så får du en gnista på en sekund så har du ett motorvarvtal på 60rpm.
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)