Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att testa om du har kompressionstryck behöver du en kompprovare men det hörs om du skulle ha förlorat kompet i motorn genom ner surning.

Ja förlorat komp det är att med kompressionstrycket i cylindrarna vilket inte är så fullt vanligt på dessa lite senare motorer. Det som händer är att bensinen sköljer bort oljan på cylinderväggarna och oljan ska vara där för att hjälpa kolvringarna att hålla tätt. Så det bästa att få tillbaka oljan på cylinderväggarna är att göra som du har gjort koppla ur spridarna (alla 5) ur med alla tändstiften och ner med olja ungefär en matsked. Sen skruvar du tillbaka tändstiften och kör på starten låt spridarna fortfarande vara ur kopplade när du hör att kompressionstrycket kommer tillbaka så kopplar du in spridarna igen och förhoppningsvis ska motorn starta :D

Hur såg gnistan ut var den klarblå eller var den mer piss gul? Är gnistan piss gul så får den väldigt svårt att hoppa när kompressionstrycket kommer i cylindern därav att den inte svarade på startgas. Börja med att byta tändstiften om gnistan är dålig, Biltema säljer bra tändstift från brisk för ett väldigt bra pris :D Tror att två gnistor är ungefär ok på två sekunder tänk på att startmotorn inte drar runt motorn så jätte snabbt. Så får du en gnista på en sekund så har du ett motorvarvtal på 60rpm.
DayDreamer skrev:Bilen klarar av att starta och gå på två cylindrar även en cylinder hostar den igång på

Hmm... vet inte om jag vill hålla med dig där... 855an startade inte ens på 3 cylindrar, när den 4e vaknade till liv så hostade den till liv, och skakade så mycket att jag var övertygad om att skiten skulle flyga ur motorrummet :roll:
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Bilen klarar av att starta och gå på två cylindrar även en cylinder hostar den igång på

Hmm... vet inte om jag vill hålla med dig där... 855an startade inte ens på 3 cylindrar, när den 4e vaknade till liv så hostade den till liv, och skakade så mycket att jag var övertygad om att skiten skulle flyga ur motorrummet :roll:
Har testat på min ryckte ur alla spridare och började med ettan spridare ja den gick väl igång men det var en väldigt kort stund den gick. Sen så provade jag att koppla in en till spridare och ja den gick på två cylindrar den gick ju inget bra men den dog aldrig :D konstigt nog så var den lika lätt startad som vanligt fast den bara hade två cylindrar att gå på :roll:
Hej.
Nu är det fem nya biltema tändstift i bilen. Och jag har gnista på ettan och tvåan också, men fortfarande inget nytt.
Se mitt uppdaterade youtube klipp:
[youtube]
[/youtube]

Kuggarna snurrar ju inte. Kamremmen verkar hel. Nyladdat batteri.

??:-/ Nya tips? Läckage?
ryssvevolvon skrev:Hej.
Nu är det fem nya biltema tändstift i bilen. Och jag har gnista på ettan och tvåan också, men fortfarande inget nytt.

Läckage? Nej du, sån tur har du inte... Det där är 100% mekaniskt fel, det är omöjligt att kammarna inte snurrar om veven snurrar och kamremmen är hel.
Så, egentligen finns det väl bara 2 saker att kontrollera. Först kolla så startmotorn ens tar tag i startkransen och snurrar på motorn. Sen bort med kamremskåpan och kolla över hela dragningen med alla spännrullar osv.

Min gissning är att startmotorn inte ens snurrar på motorn av den enkla anledning att HADE motorn snurrat, och kammarna stått still, så hade du fått ventilsallad för länge sen.
Sen har ju startmotorn inget som helst motstånd heller, det hörs tydligt.
ryssvevolvon skrev:Hej.
[youtube]
[/youtube]

Nu såg jag klippet och tyvärr kamremmen har hoppat/gått av den ligger ju inte ens emot avgaskammen ju och den skjuter ju upp på mitten alldeles för mycket. Hör att en cylinder har lite komp kvar därav att det blir ett lite annorlunda ljud på startmotorn. Så startmotorn gör det den ska göra den drar runt vevaxeln men det är det enda den drar runt just nu.

Vet inte om man kan ha någon tur att ventilerna har klarat sig när kamremmen går av så där :|
Du skulle kunna skruva ur tändstiften och lysa ner med en fick lampa medans någon kör på starten rör sig kolvarna så är kamremmen av, vilket enligt video klippet den ser ut att vara.

Edit: Eller gör det allra enklaste ta bort kamremmskåpan på sidan så att du ser hela remmen.
Hah, du har bättre ögon än mig, DayDreamer.... Missade totalt att remmen inte ens var på avgaskammen :lol:

Ja, då blev det genast mycket enklare att diagnosera felet: Kamremmen har gått av eller hoppat av, resultatet av det är garanterat minst 1 krökt ventil, troligen ännu fler. Finns inte en suck att man klarar alla ventiler på en 20V DOHC motor vid ett kamremsras.
Att det inte är något missljud när du vrider på starten talar ytterligare för att några ventiler redan är skrot.
Ja jag reagerade på att den var så högt uppskjuten mellan kammarna sen så såg jag att den inte ens låg på avgaskammen och kollar man insugskammen så ligger den väldigt snett där.

Så det är väl bara att börja leta begagnade motorer det kanske går att laga samma motor men skulle tro att det blir dyrare än vad bilen är värd.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]