Ett långskott kanske men följande hände för mig för ett par veckor sedan.
Bilen har småryckt lite en längre tid under körning, och jag har letat efter vad det kan vara. Intresserade mig lite för EVAP-systemet (avdunstningssystemet) och kände på slangarna som går in i insuget. De var i upplösningstillstånd i ytterskiktet men gav förvisso bra motstånd ändå. Kolbehållaren framför vänster framhjul hängde på trekvart så den stagade jag upp med spännband.
Jag bestämde mig för att byta slangen närmast insuget också och införskaffade ny på Volvo. 130 kr för en meter. Bytte slangen och startade sedan bilen. Den gick skitdåligt på tomgång plötsligt! Har den aldrig gjort tidigare, den hade svårt att hålla varv och tände i otakt. Hela motorn hoppade. Efter 15-30 sekunder stabiliserade det sig och sedan dess har den gått som vanligt igen. Ryckningarna under vanlig körning är borta.
Hursomhelst kan det vara värt att kolla alla slangar i avdunstningssystemet. Man har ju att göra då de går hela vägen från tanken och fram. Vissa delar är gummi, andra någon hårdare material. Jag gissar att gummibitarna är mest benägna att ge upp med tiden så fokusera på dem. På amerikanska forum brukar tipsar man gärna om en j-slang vid bränslefiltret.
Det sjuka är att när jag kikar på slangen jag bytte så verkar den frisk på insidan och det är fritt flöde i den så jag ser inte vad som ev var fel med den.
Schematisk bild:
http://ww2.justanswer.com/uploads/hmarj ... _valve.gif