Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Jag känner mycket väl till hur min motor låter då jag servat den själv sista 11000 milen. Är tydligen flera än jag som fått tickande motor efter bytt till biltemas olja på senare tiden. Förr körde jag flera år på den och fungerade utmärkt. Sen bytte de leverantör av oljan och då kom tickandet i motorn. Det försvann efter byte till annan olja. Exakt samma viskositet och siffror på dunken. Felet drabbade båda bilarna med oljan från en 10 l dunk från biltema. Kör även min 740 på helsyntet och den ticka som tusan med biltemas olja. Har ingen emot biltema men jag vågar inte köra på den oljan längre. Vad andra gör är upp till de. :D
av hno12
Det känns ju nästan som om man får vad man betalar för!
Ljudet som uppstår är lite som ett skrapljud fast ändå inte. Eller den låter mer som en 740/940 vid acceleration. Inte som en 850. För alla som kan urskilja motorljuden förstår nog vad jag menar.
Jag tror att jag inom en snar framtid (löning) ska byta olja igen. Motorn har ju inte rasat, körde till Stockholm i lördags från Gävle och tillbaka på söndag. Så ingen skada skedd, men ändå. Man vill vara på säkra sidan.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag köper billigaste oljan jag kan hitta (inom rimliga gränser), jag har precis som Nexus kört biltemas 5w40 i ca 10 000 mil, aldrig längre än 1000 mil mellan bytena. Bytte till swedol (OKQ8?) 5w40 som jag fortsatt köra på ända sen motorn började låta mer efter ett byte med biltemas olja.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Oljemagasinet är bara så enkelt och billigt så jag vägrar handla nån annanstans. Då har jag även biltema väldigt nära. Men att kunna hälla känd märkesolja i mina och mina "kunders" bilar vid byten känns bättre. (skruvar mkt hemma åt andra)

Och att sen kunna beställa flera dunkar och få dem levererade till affären här hemma är helt enkelt både billigare och enklare för mig än att krångla med biltema. Och det håller transportfirmorna och konkurrensen igång samtidigt :-)

Meca, mekonomen mm har alldeles för mkt påslag för deras egen framtids skull, både på olja och delar.

Böt nyss filter och olja och stift på morsans Dacia sandero och allt blev billigare än bara oljan, Castrol magnatec 4l skulle kostat på Meca.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]