- lör 04 okt 2014, 23:19
#904577
Det är väldigt lätt att folk skyller på verkstaden - men största problemet är faktiskt den som kör och äger bilen, används inte bromsarna så bäckar de snabbt ihop eftersom man i bilvärlden fortfarande envisas att göra allt i stål och stål rostar vilket innebär för att styrpinnar och spår i oket skall fungera så skall det vibrerar, skaka och rumla om, blir ordentligt varm och sedan kallt igen med tillräckligt täta intervaller så att bildad rost skrapas, dammas och sköljs bort av rörelserna och behåller spelet. Använder man bromsarna försiktigt så sker inte detta och det kan bäcka ihop på bara ett par månader även om verkstaden har gjort ett korrekt jobb med byte av styrpinnar och upprensning i hållare och spår
När det har väl blivit mer än lättröd ytrost och det börja på gravrosten på skivan så börja det slipa på beläggen i högre takt där rosten finns i jämförelse mot den nakna gjutjärnsytan - vilket gör att det aldrig blir någon press på den rostiga delen av skivan vid lättare inbromsning och rosten växer till sig ytterligare och slipar bort lite till av padden - med andra ord syns rosten så är det redan försent - att byta bromspad fungerar heller inte då rosten slipar snabbt bort den delen av padden som ligger mot den rostiga ytan...
Man skall ta till vana att på någon lämplig sträcka nära hemmet och med lite trafik att gasa upp till över hundra km/h och sedan bromsa hårt så att ABS nästan börja arbeta till typ 50 kmh på torr asfalt minst ett par gånger i vecka och när man parkerar bilen skall det lukta varmt om alla bromsar och kanske ser en tendens till att ytan på skivan börja mörkna av värmen - då värms både skivan upp ordentligt (och lite rost i den ventilerade skivan kanske lossnar samt driver ut fukt ur skivan) och värme upp oket ordentligt och torka ur vattnet i ev. rost i oket skrymslen samt större chans att spelet mellan ytorna i oket bibehålls - dels av rörelserna och vibrationer som blir av den hårdare inbromsningen men också att det blir stor värmeförändringar upp och ned som bibehåller spelen i de rörliga delarna. när man gör det här med lagom intervall så får man också koll på om skivorna börja bli skeva eller om det börja dra snett och när det sker så är det dags att kolla bromsarna - innan det gått så lång att man kanske måste byta skiva.
Vinter är ett problem dels med vägsaltet men också underlaget inte medger lika hårda inbromsningar som sommar och torr asfalt och där får man vara ännu mera vaksam på hur bromsarna ser ut när man parkerar bilen och kanske motionera bromsarna med hårdast möjliga inbromsningar ännu lite oftare.
bromsar är som AC-anläggningar, skall de fungera bra under lång tid så måste de användas regelbundet !!
När det har väl blivit mer än lättröd ytrost och det börja på gravrosten på skivan så börja det slipa på beläggen i högre takt där rosten finns i jämförelse mot den nakna gjutjärnsytan - vilket gör att det aldrig blir någon press på den rostiga delen av skivan vid lättare inbromsning och rosten växer till sig ytterligare och slipar bort lite till av padden - med andra ord syns rosten så är det redan försent - att byta bromspad fungerar heller inte då rosten slipar snabbt bort den delen av padden som ligger mot den rostiga ytan...
Man skall ta till vana att på någon lämplig sträcka nära hemmet och med lite trafik att gasa upp till över hundra km/h och sedan bromsa hårt så att ABS nästan börja arbeta till typ 50 kmh på torr asfalt minst ett par gånger i vecka och när man parkerar bilen skall det lukta varmt om alla bromsar och kanske ser en tendens till att ytan på skivan börja mörkna av värmen - då värms både skivan upp ordentligt (och lite rost i den ventilerade skivan kanske lossnar samt driver ut fukt ur skivan) och värme upp oket ordentligt och torka ur vattnet i ev. rost i oket skrymslen samt större chans att spelet mellan ytorna i oket bibehålls - dels av rörelserna och vibrationer som blir av den hårdare inbromsningen men också att det blir stor värmeförändringar upp och ned som bibehåller spelen i de rörliga delarna. när man gör det här med lagom intervall så får man också koll på om skivorna börja bli skeva eller om det börja dra snett och när det sker så är det dags att kolla bromsarna - innan det gått så lång att man kanske måste byta skiva.
Vinter är ett problem dels med vägsaltet men också underlaget inte medger lika hårda inbromsningar som sommar och torr asfalt och där får man vara ännu mera vaksam på hur bromsarna ser ut när man parkerar bilen och kanske motionera bromsarna med hårdast möjliga inbromsningar ännu lite oftare.
bromsar är som AC-anläggningar, skall de fungera bra under lång tid så måste de användas regelbundet !!