Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är väldigt lätt att folk skyller på verkstaden - men största problemet är faktiskt den som kör och äger bilen, används inte bromsarna så bäckar de snabbt ihop eftersom man i bilvärlden fortfarande envisas att göra allt i stål och stål rostar vilket innebär för att styrpinnar och spår i oket skall fungera så skall det vibrerar, skaka och rumla om, blir ordentligt varm och sedan kallt igen med tillräckligt täta intervaller så att bildad rost skrapas, dammas och sköljs bort av rörelserna och behåller spelet. Använder man bromsarna försiktigt så sker inte detta och det kan bäcka ihop på bara ett par månader även om verkstaden har gjort ett korrekt jobb med byte av styrpinnar och upprensning i hållare och spår

När det har väl blivit mer än lättröd ytrost och det börja på gravrosten på skivan så börja det slipa på beläggen i högre takt där rosten finns i jämförelse mot den nakna gjutjärnsytan - vilket gör att det aldrig blir någon press på den rostiga delen av skivan vid lättare inbromsning och rosten växer till sig ytterligare och slipar bort lite till av padden - med andra ord syns rosten så är det redan försent - att byta bromspad fungerar heller inte då rosten slipar snabbt bort den delen av padden som ligger mot den rostiga ytan...

Man skall ta till vana att på någon lämplig sträcka nära hemmet och med lite trafik att gasa upp till över hundra km/h och sedan bromsa hårt så att ABS nästan börja arbeta till typ 50 kmh på torr asfalt minst ett par gånger i vecka och när man parkerar bilen skall det lukta varmt om alla bromsar och kanske ser en tendens till att ytan på skivan börja mörkna av värmen - då värms både skivan upp ordentligt (och lite rost i den ventilerade skivan kanske lossnar samt driver ut fukt ur skivan) och värme upp oket ordentligt och torka ur vattnet i ev. rost i oket skrymslen samt större chans att spelet mellan ytorna i oket bibehålls - dels av rörelserna och vibrationer som blir av den hårdare inbromsningen men också att det blir stor värmeförändringar upp och ned som bibehåller spelen i de rörliga delarna. när man gör det här med lagom intervall så får man också koll på om skivorna börja bli skeva eller om det börja dra snett och när det sker så är det dags att kolla bromsarna - innan det gått så lång att man kanske måste byta skiva.

Vinter är ett problem dels med vägsaltet men också underlaget inte medger lika hårda inbromsningar som sommar och torr asfalt och där får man vara ännu mera vaksam på hur bromsarna ser ut när man parkerar bilen och kanske motionera bromsarna med hårdast möjliga inbromsningar ännu lite oftare.

bromsar är som AC-anläggningar, skall de fungera bra under lång tid så måste de användas regelbundet !!
av *pettson*
gubbstrutt skrev:hur fixar man till ovanstående?

Med vänlig hälsning hasse.
Man lossar oket. Monterar en metallbit i fästet. Mäter vinkeln mellan biten och skivan. När man vet hur många grader och åt vilket håll så värmer man fästet så det inte spricker och smider tillbaka det. Så kontrollmäter man igen.

Händer ibland på volvo , men hur vanligt som helst på vw, audi med flera.
tackar det där ska jag kolla upp på min när jag byter skivor o belägg för andra gången.
har en s70 dock men är kanske samma med fästena.
har lite bekymmer med skivor bak som slår sig trots inkörning av skivor o belägg
och där efter normala inbromsningar ägnar mig inte åt eco drivning. kanske det med fästena som är bekymret.
nej inga kolvar går tungt där i mot fick förra ägare byta ett ok som fastnat.

VolvoMotor skrev:
Kena skrev:Tja det är ju upp till dej vad du vill göra med dina pengar och vår miljö. Men du kanske inte kommer köra 20000 mil med den bilen men dina kommande mil må vara med vilken bil. Men om du tänker att du kör eco drivning och sätter in de sparade pengarna i en fond med en årlig förräntning på säg 10%..... Vips så har du betydligt mer än 30000 ;-)
Tänk då vidare, du kommer under din livstid köra 50000 mil..... Var det verkligen värt det?
Dra inte upp miljöpratet är du snäll, trodde vi kunde hålla oss undan det. Jorden klarar sig nog ändå fast jag inte kör eco-driving. :wink: Det finns otroligt mycket som man kan spara pengar på. Man kan spara in pengar på så mycket annat än bensin. Om jag skulle köra 1000 mil per år så tar det 20 år innan jag kört 20 tusen mil, enkel matematik. :) Om jag "tappar" 30 tusen kr på att inte köra eco-driving sett över 20 år så känns det som en väldigt liten summa. Är liksom inget jag går sömnlös efter. Sparar på pärlan i nuet istället. Folk får köra självklart köra eco-driving men inte med min bil. :D
Ok, sorry om jag drog iväg lite ot. Kan väl berätta lite om hur mina skivor så ut då inre kolven satt fast på både vänster och höger ok bak. Ingenting syntes utåt och bromsverkan var ok enl. Sbp men råkades se att beläggen nöttes mer på utsidan så jag tog loss dem. men höll på att ramla baklänges när jag fick se hur skivan såg ut på insidan. Att den överhuvudtaget gick genom besiktningen är ju ett under, skivorna såg ut precis som hårdbrömackor på insidan, gravrost är ju bara förnamnet.

Sedan att någon tycker att det är bilägarens fel att de rostar fast, ja självklart men om man nu har skitit i det och fått fel på dem och lämnar in på verkstad för reparation så åtgärdar man väl ändå orsaken och inte bara symptomen, eller är jag bara dum i huvet? Lika dumt som att gå till doktorn och få panodil när man brutit ett ben.
av *pettson*
Skivor som slår sej bak är ett inkörningsproblem eller ett monteringsproblem där man inte fått rent bakom skivorna mot navet, eller att man inte drar hjulbultarna korsvis vid monteringen av fälgarna.
Vid inkörningen så bromsar man inte tillräckligt hårt för att få upp värme bak och så småningom så blir det istället för mycket värme för snabbt när man brukar det som vanligt, och skivorna slår sej.
Trasslet vid inkörning som man inte brukar tänka på är att MAX 30% av bromskraften fram nyttjas bak. Det betyder att det är en ganska hård inbromsning för framhjulen för att få betydande värme bak.
Är man snäll mot framskivorna så betyder det att man knappt aktiverar bakbromsen.
*pettson* skrev:Skivor som slår sej bak är ett inkörningsproblem eller ett monteringsproblem där man inte fått rent bakom skivorna mot navet, eller att man inte drar hjulbultarna korsvis vid monteringen av fälgarna.
Vid inkörningen så bromsar man inte tillräckligt hårt för att få upp värme bak och så småningom så blir det istället för mycket värme för snabbt när man brukar det som vanligt, och skivorna slår sej.
Trasslet vid inkörning som man inte brukar tänka på är att MAX 30% av bromskraften fram nyttjas bak. Det betyder att det är en ganska hård inbromsning för framhjulen för att få betydande värme bak.
Är man snäll mot framskivorna så betyder det att man knappt aktiverar bakbromsen.
ok tack det är inte monteringsproblem iaf.
jag har väl helt enkelt gubbkört för mycket vid inkörningen då :lol:
får köra lite hårdare nästa gång.

Har man en bil med parkeringsbroms som aktiverar beläggen bak så kan man faktiskt nöja sig med att använda den som färdbroms när tillfälle medges (ingen trafik bakom, torr asfalt och lagom fart) då bromsar du enbart bak och då får de skivorna och beläggen jobba hårdare. När man var ung och hade bil utan antisladd så användes ju parkeringsbromsen flitigt vid vändningar. :)
Nu kommer jag med en liten uppdatering här. Har varit ute och motionerat bromsarna lite nu iallafall. Bromsade hårt typ ungefär 7-8 gånger vid hastigheter av 100, 90 och 80. Blev väl inte de mest högkvalitativa bilderna :oops: men ni ser resultatet ändå. :) Rosten har minskat avsevärt, inte så mycket kvar nu. Får lära mig att bromsa hårt och motionera dom lite oftare nu hädanefter. :wink: Tack för alla som svarat och kommit med tips. :-)-)
CAM02062.jpg
CAM02062.jpg (1.99 MiB) Visad 293 gånger
CAM02060.jpg
CAM02060.jpg (1.88 MiB) Visad 302 gånger
Bilagor
CAM02064.jpg
CAM02064.jpg (1.23 MiB) Visad 294 gånger
Måste prova Pettson sätt att mäta oken nästa gång jag dyker på en bil som gör så.

Tackar för beskrivningen. Sam gilla din beskrivning men lösningen kommer på lördag den var bra.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]