Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
taxi skrev:Torkfiltret sitter till höger om kylaren, om jag inte minns fel.. Brukar kunna rosta sönder, men ditt verkar ju fortfarande fungera. Nästa gång det blir över 20 grader kan du se om kompressorn går längre än några sekunder, gör den det och fortsätter fungera så låter du det vara bara. Kanske låta den där kylgubben kolla om det ser normalt ut, mer än så är onödigt.
jaha då misstänker jag vilken burk det är jag har nån burk tillhöger om kylaren sitter rätt långt ner
rostig är den med tror inte jag petar på den nu.

tackar taxi.
av xxargs
nu kan jag inte alla volvomodeller och hur deras AC är byggda.

det fins två dominerande system, och volvo har båda beroende på modell

Den ena som kallas orificers-system och fungerar ungefär som kökets kyl och frys med kapillärrör med skillnaden att istället för kapillär så har man ett precisionsborrat strypmunstycke på en rörbit kort innan röret går in i kupen och evaporatorn, och känneteknas att röret som kommer från kondensorn (vid varmt väder) är en smula jummen till varm och vid någon skruvkoppling plötsligt blir iskall ofta i närheten innan den går igenom torpedväggen.

Den andra röret som kommer från torped-väggen oftast mycket grövre går sedan till det som kallas receiver, även kallad torkfiltret och kännetecknas av grova rör in och ut och om systemet är tillräckligt fyllt, blir kall i botten. Obs den kan vara kall i överdelen för att kalla gasen passerar genom den men underdelen kan kännas varmare när man har ett system som har brist på köldmedie eller i väldigt varm miljö typ solstekt och nystartad bil

Den andre systemet som används i främst europeiska och japanska bilar (men även av Volvo i en del modeller) har en TXV, temperaturstyrd expansionsventil i sig istället för en strypmunstycke, där är torkfiltret mycket mindre med smalare rör in och ut då den sitter på högtrycksidan och ofta sittande en tryckvakt på denna - denna filter brukat vara jummen/varm när AC:n arbetar och det finns ingen receiver på dess sugsidans grövre rör utan brukar gå direkt till kompressorn via rör.

---

Varför man allt mer kör TXV idag är för att dessa är energisnålare lösning än att köra med orificer som är mer av shuntreglerade modell (dvs kölmediet som inte kokas upp i evaporatorn - stänker över och kokas upp i receivern av varmluften från kylaren...) och sedan tar TXV-systemerna mycket mindre med plats i motorummet då orificer-system brukar ha en ganska omfattande 'tarmpaket' av rör fram och tillbaka i motorutrymmet för att få stor värmeupptagande yta utan att kalla det för 'evaporator'

Med andra ord så finns det två system med beteenden som är tvärt emot varandra i avseende om torkfiltret blir kall eller varm och att misstolka detta så kan man tro att systemet är het fast den är trasig och tvärt om - man måste veta vilket som är vad i systemlösningen och enklast är att följa den grova ledningen från torpedväggen och se om den går direkt till kompressorns sugsida eller om det är en 'burk' mellan på vägen till kompressorn - är det en 'burk' (aka torkfilter) - så är det en orificer-system
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
tack för svaren. du det var en fin lektion xxargs.
den där burken sitter ihop med pumpen
har hittills hittat 1st ledning mellan dem
möjligt att det en till men den kanske inte syns
uppifrån. den där rostiga burken ska bytas
om det behöver fyllas på antar att den
är rätt tunn i plåten redan som ny.

gubbstrutt.
av xxargs
Är det grövre rör till burken (typ 2 cm i diameter och tom större) och den blir kall, så är det orificer-system. börja det dessutom finnas oljad dammfläckar fastsittande på denna eller i rör/slangövergångar, så läcker den dessutom.

Rören kan vara dragna hur tokigt som helst och man kan både få titta underifrån, ovanifrån och med tandläkarspegel innan man ser var de tar vägen bland alla andra rör och slangar...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ska försöka lura ut det här med rören
så snart jag kan idag har jag helt enkelt inte haft nån lust å ligga på backen å kräla.
kommer inte åt burken nått vidare får nog lossa plasten under motorn
för att kunna känna på den (burken alltså) kanske ser lite bättre var rören går
med om jag gör det burken får jag vara försiktig med.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
en rapport om min klimat.
verkar funka rätt bra
kännde igår under burken bredvid kylaren den var kall i botten över delen kom jag inte åt
burken(torkfiltret) har ett tjockt rör/slang och en klen dito ca 2 cm på översidan.
hitta två klena rör (ca 2cm) i torpeden passagerar plats. sett framifrån så var den vänstra röret
väldigt kall med kondens droppar på det högra röret kan man väl säga att det var svalt.
var varmt idag kom ner till + 7.5 i luft hålet eft en liten stund ca 8 min på motorvägen.
det här med hur rören går orkade jag inte kolla vart för varmt.
det som inte stämmer med xxargs beskrivning är rören på torpeden det ena känndes svalt i stället för ljummet/varmt.
vad tycks?

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag tycker det låter helt normalt.
Jag har visserligen inte kollat upp ECC'n på min V70, men på 945an betedde sig rören på samma sätt du beskriver. Fast 945an kylde fasen så mycket mer än vad V70in gör :P Måste ta och kolla upp det där..... nångång :roll:
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]