andreasw skrev:Man ska bryta ut käftar på båda sidor för att dra ut kontakten.
Menar du dom här två? http://i.imgur.com/b34Ji78.jpg För den som är uppe till vänster går att haka loss, men den som sitter till höger där nere förstår jag inte hur jag ska få loss.
Eller den här? http://i.imgur.com/GnY03zd.jpg Den här går verkligen inte att trycka in...
andreasw skrev:Haka först loss den från fästet på andra bilden, sen ser du vad jag menar med "Käftarna" ;)
Ahh då vet jag vilka du menar. Men problemet är att det inte går att haka loss en från fästet på andra bilden. Man vill ju trycka in den lilla spärren och sen dra upp den ur fästet, men den lilla spärren sitter hur hårt som helst, och går inte att peta in. Får väl gå ner och prova igen...
Tjena. Nu fick jag äntligen loss hela mittkonsolen, och jag får säga att det har varit lärorikt än så länge.
Verkar som att teorin om att vajern rostat fast stämmer. Ska försöka beskriva det:
När jag drar i handbromsen så ser jag hur vajern på höger sida lydigt följer med hela vägen upp, och sen hela vägen ner när man släpper. På vänster sida däremot, så tar vajern stopp och följer inte med. När man släpper ner handbromsen så följer den inte med hela vägen ner.
Hur ser det ut längst ut på vajern? Under bilen? På min var det helt sönderrostat... Inuti bilen såg dom ju väldigt fina ut, men inte utanför ;) Jag köpte mina på biltema, men de var lite för korta. Så jag fick korta en hylsa som var konisk in till oket. Sen tätade jag med nån speciell silikon för utomhusmiljöer vid hylsan. Sen blev det tätt och bra :)
Jo det är bara byta. Var du vill köpa är upp till dej. Jag köpte först på biltema, de höll ca 2 år. Bytte till Volvos i vintras och när vi kollade på sprängskissen på volvo så ska det sitta ett klammer som håller vajern i "svingarmen" så den böjer sej på rätt ställe med fjädringen. Så kanske biltemas vajer hade hållit längre om klammret suttit där? byta vajer på båda sidor är väl att rekommendera, den andra lär väl inte heller hålla för evigt.
andreasw skrev:Hur ser det ut längst ut på vajern? Under bilen? På min var det helt sönderrostat... Inuti bilen såg dom ju väldigt fina ut, men inte utanför ;) Jag köpte mina på biltema, men de var lite för korta. Så jag fick korta en hylsa som var konisk in till oket. Sen tätade jag med nån speciell silikon för utomhusmiljöer vid hylsan. Sen blev det tätt och bra :)
Menar du längst ut på vajern vid hjulet? Inte en aning, den sitter ju dold under något slags munstycke.
Istället för att förklara med en massa ord så gick jag ner och spelade in en video. Vet inte om den är till någon nytta, men här är den i alla fall.
Förhoppningsvis så ser man när jag drar i handbromsen att den inte riktigt följer med på vänster sida. Sen gick jag bak vid hjulet med kameran. Är det meningen att man ska kunna vicka på bromsen som jag gör?
Att backarna rör sej ser ok ut av filmen att döma. Haka loss vajern inne i bilen, ta loss backarna och expandermekanismen. Dra sedan vajern fram och tillbaka in i bilen- vid bakjulet- in i bilen osv. Går det trögt så byt vajer.
Checka också vajerhöljet, finns det något brott på den så byter du. Får inte komma in vatten i vajern, då rostar den fast och fryser fast på vintern.
Expanderarmen såg förresten lite rostig ut, kanske dags att byta den också?
Tjena. Tack för svaren, har nu hakat av vajern både inne vid spaken, och ute vid hjulet. Och vajern sitter helt fast.
Går inte att dra i det från något håll. Vad gör man då?