Jo, alla bränslestyrsystem går mer eller mindre ut på att klura ut hur mycket luft som sugs in och baserat på detta värde tillsätts rätt mängd bränsle (en ideal blandning har en ratio på 14.7:1 mellan luft/bränsle för en i teorin perfekt förbränning dvs för 14.7 kg luft ska man tillsätta 1 kg bränsle).
I dessa elektroniska motorstyrsystem finns redan en grundtabell inprogrammerad som anger hur mycket bränsle som ska sprutas in baserat på hur mycket luft som sugs in (det är MAF-sensorn som rapporterar hur mycket luft som sugs in till ECU).
Men för att kunna hantera långsamma förändringar (oftast slitage på motorn och dess komponenter) men även kortvariga förändringar så har man lagt till två stycken justeringsparametrar, så kallade fuel trims.
Om motorstyrsystemet av någon anledning anser att det ska vara lite mer bränsle tillsatt än vad grundtabellen anger så kan den skruva upp tex long term fuel trim till tex +5%. Det betyder att man tar mängden bränsle som grundtabellen anger men lägger även på 5% extra bränsle.
Säg exempelvis att din motor har fått en mindre läcka på insuget som orsakar tjuvluft - dvs luft som sugs in i motorn men som inte har mäts upp av MAF-sensorn (dvs ECU vet inte om denna extra mängd luft).
ECU kommer då att se (tack vare att syresensorerna rapporterat tillbaka "hur bra förbränningen gick") att det inte fungerar att bara följa grundtabellen - det är av någon anledning en aningens för mycket luft i luft/bränsle-mängden. Då kan ECU justera upp tex long term fuel trim från 0% till tex +5% och nu ser ECU (tack vare rapporter från syresensorerna) att denna justering gör att förbränningen blir perfekt och är nu happy as a clown och kommer att fortsätta köra på dessa värden framöver.
Parametern short term fuel trim används för lite snabbare och kortvarigare förändringar. Den används främst till att justera bränsleblandningen så att katalystorn blir glad. Låter lite märkligt, men katalysatorn gillar inte perfekt bränsleblandning, för att dess kemiska element ska fungera (och inte mättas) måste den ha omväxlande fet och mager blandning.
Detta möjliggörs genom att variera short term fuel trim och låta den pendla mellan negativt och positivt värde kanske en-två gånger per sekund. Negativt värde betyder att man tillsätter en aningens mindre bensin än vad grundtabellen anger, positivt värde betyder att man tillsätter en aningens mer bensin än vad grundtabellen anger.
Så när STFT (short term fuel trim) pendlar mellan pos-neg-pos-neg osv så betyder det att förbränningen pendlar mellan att vara en aningens fet, aningens mager, aningens fet, aningens mager - precis som katalyastorn vill ha det för att den ska fungera som bäst.
Ni kanske har sett ordet lambda - Volvo med flera gillade ju hade klistra det på vissa modeller

Lambda i motorstyrsammanhang betyder förenklat sett hur mycket luft/bränsle-blandningen avviker från det teoretiska perfekta förhållandet på 14.7:1 (även kallat stökiometrisk blandning).
Lambda = 1 betyder att blandningen har det teoretiskt perfekta förhållandet på 14.7:1 för perfekt förbränning
Lambda < 1 betyder att det finns mer bränsle än nödvändigt (dvs blandningen är bränsle-fet)
Lambda > 1 betyder att det finns mindre bränsle än nödvändigt (dvs blandningen är bränsle-mager)
Det ska noteras att det inte är alltid man vill använda lambda = 1. Ett bra exempel är fullgasacceleration. I en förbränningsmotor uppnår man maximalt effektuttag när lambda är runt 0.85-0.95 dvs en något fet blandning. Därför brukar de flesta motorstyrsystem feta till blandningen när man trycker ned gaspedalen tillräckligt långt (eller vid en kickdown).
Detta fenomen ser man enkelt om man tex har en OBD II BT adapter inkopplad och Torque-appen uppe och visar syresensorns spänning. Håller man konstant hastighet så ser man att syresensorns spänning varierar upp och ned som den ska (dvs den rapporterar omväxlande fet och mager blandning). Men trycker man plattan i mattan så ser man att syresensorn kommer att gå upp och stanna på en hög spänningsnivå dvs det är en kontinuerlig fet blandning. Det är ECU som begär detta då den känner av att du tryckt plattan i mattan och vill ha maximal effekt och då struntar han temporärt i miljön och fetar på bränsleblandninge för att kunna ge maximal effekt.
Det lambda-värde ni ser på besiktningspappererna anger just hur luft/bränsle-blandningen är. MEN! Det är inget värde som hämtas ur bilens motorstyrsystem eller från syresensorerna (kallas ofta lambdasensorer) som många tror.
Det lambda-värde ni ser är ett teoretiskt uträknat värde. Man mäter ett antal gaser (CO, CO2, HC, O) och sedan pluggar man in dessa värden i en förenklad Brettschneider-ekvation och ut kommer ett lambda-värde. Det är DET ni ser på papperet.
Såhär ser ekvationen ut, jag tror faktiskt jag tog detta direkt från SWEDAC-specarna som bilbesiktningsstationerna måste följa
