Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För skojs skull så mätte jag upp spridarnas resistans igår (med fokus på #5 men alla visade samma värden) med motorn kall och rejält driftsvarm. Förväntade mig inget genombrott, men märkliga saker kan ju hända när saker och ting blir varma.

Men allt såg normalt ut.
16.9 ohm med kall motor.
18.9 ohm med en riktigt varm och genombakat motor.
Nu är snöblasket tillbaka och gocarten undanstoppad!

De negativa LTFT-värdena har irriterat mig länge (ofta runt -10% och -11%) men eftersom det inte varit alarmerande så har jag inte fokuserat på det utan mest haft det i bakhuvudet när jag gjort övrig felsökning.

Men ju mer jag felsökte desto fler detaljer kunde jag utesluta. Till slut började misstankarna att falla på MAF-sensorn och efter ett tag fanns i princip bara detta alternativ kvar.

Ett typiskt felbeteende hos en smutsig MAF-sensor är att den överestimerar luftmassan runt tomgång (låg luftmängd som passerar) och estimerar luftmassan korrekt eller underestimerar det vid högre varvtal (hög luftmängd som passerar).

Nu verkar detta mest vara vanligast för MAF-sensorer av hot wire typen. På denna motorn sitter hot film typen (Bosch HFM-2C-4.7 0 280 217 107) och den har jag inte särskilt stor erfarenhet av.

Iallafall så mätte jag upp intressanta PID's för att ha som baseline
REV : 840 RPM
M : 3.2-3.6 g/s (mestadels 3.5 g/s)
TA : 3.5-5.0 grader
ECT : 86-90 grader C
LTFT : -10.9%
IAT : Not Available (verkar som detta motorstyrsystem inte har detta)

Inget alarmerande här (kollade faktiskt upp specen för luftmassan och Volvo säger 14 kg/h för ovanstående scenario). Dvs genom att endast observera dessa PID's kunde jag inte säga att något var onormalt (förutom då LTFT vilket var anledningen till att jag började gräva lite djupare).

Hade lite tur och fick tag på en i princip flång ny MAF-sensor (samma Bosch 0 280 217 107) på Returbilen för endast 300 SEK :-)

Gjorde om mätningen och fick nu följande värden
REV : 840 RPM
M : 3.0-3.2 g/s (mestadels 3.1 g/s)
TA : 3.5-5.0 grader
ECT : 86-90 grader C
LTFT : -1.6%
IAT : Not Available (Verkar som detta motorstyrsystem inte har detta)

Man kan se att den estimerar mindre luftmassa. Men den stora skillnaden är att LTFT nu är tilbaka på helt normala nivåer (för en 30 000 mil motor).

Så en ny MAF-sensor löste problemet med de knasiga LTFT-värdena (vilket jag börjat misstänka redan förra året).

Eftersom jag hade en annan MAF-sensor så kunde jag kosta på mig att prova att rengöra den gamla MAF-sensorn utan att behöva vara rädd att jag tar sönder den.

Den mesta av alla rengöringstips och guider för rengöring av MAF-sensorer verkar gälla hot wire typen. Konsensus verkar vara att hot film typen inte reagerar alls lika bra på rengöring som hot wire typen.

Oavsett så sprayades sensorelementet rejält med elektronikrengöring.

Det gjorde dock ingen som helst skillnad, alla PID's hade exakt samma värden (vilket jag också gissade skulle hända).

Se nedan för en bild på hur sensorelementet såg ut (innan rengöring) - kan nämna att sensorelementet på den flång nya MAF-sensorn såg mycket bättre ut. Det var "shiny and new" som Madonna sa om sin nya MAF-sensor...

Bild
Mycket bra fråga!

Jag har faktiskt inte vågat mig på att dra någon slutsats ännu (så jag skrev varken bu eller bä om just det). Det är för tidigt ännu att säga något om det.

Förut kunde felkoden för misständning dyka upp med bara några dagars mellanrum, ibland dröjde det ett par veckor eller mer emellan.

Så jag kommer att fortsätta observera ett tag till (och rapportera när det finns någon typ av slutsats att dra).
Dags för en statusuppdatering!

Nu har vinterbilen körts i snart två månader dagligen och ingen motorlampa/misständningsfelkod har dykt upp hitintills. Den var inte ens i närheten att hålla sig så längeförut.

Så byte av MAF-sensorn gjorde en väsentlig skillnad (och förhoppningsvis är felet helt borta - vill dock inte skrika för högt ännu).

MAF-sensorn tror jag var den största bidragande orsaken. Men vi ska inte glömma att hela tändsystemet inte hade underhållts på denna bilen (tändstift, rotorarm, fördelarlock och tändkablar var aldrig någonsin bytta på denna bilen). Så troligtvis var det en kombination av nya tänddelar samt ny MAF-sensor som var lösningen på problemet.

Så reservdelskostnaden var en bättre begagnad MAF-sensor för endast 300 SEK (tänddelarna ser jag som rena slitagedelar som var i stort behov av byte - kostnaden för alla tänddelar var ändåså bara 418 SEK).

Viss skillnad mot part changers som vid det här laget troligtvis bytt alla syresensorer, katalysatorn, spridare, ECU, knacksensorer, kamaxelgivare, batteri, gångjärn till motorhuven med mera :-)

Ska jag vara ärlig så kunde jag inte enbart genom att se mätvärden från MAF-sensorn kunna avgöra om den var dålig, allt såg relativt normalt ut när man gjorde en enklare undersökning och utan att ha en känd god referens. Men smutsiga MAF-sensorer kan vara kluriga att felsöka.
Det var de negativa fuel trim parametrarna som var det tydligaste tecknet på att MAF-sensorn kanske inte rapporterade helt konsekvent (samt en visuell inspektion av MAF-sensorn gav också vissa ledtrådar).
Jo, alla bränslestyrsystem går mer eller mindre ut på att klura ut hur mycket luft som sugs in och baserat på detta värde tillsätts rätt mängd bränsle (en ideal blandning har en ratio på 14.7:1 mellan luft/bränsle för en i teorin perfekt förbränning dvs för 14.7 kg luft ska man tillsätta 1 kg bränsle).

I dessa elektroniska motorstyrsystem finns redan en grundtabell inprogrammerad som anger hur mycket bränsle som ska sprutas in baserat på hur mycket luft som sugs in (det är MAF-sensorn som rapporterar hur mycket luft som sugs in till ECU).

Men för att kunna hantera långsamma förändringar (oftast slitage på motorn och dess komponenter) men även kortvariga förändringar så har man lagt till två stycken justeringsparametrar, så kallade fuel trims.

Om motorstyrsystemet av någon anledning anser att det ska vara lite mer bränsle tillsatt än vad grundtabellen anger så kan den skruva upp tex long term fuel trim till tex +5%. Det betyder att man tar mängden bränsle som grundtabellen anger men lägger även på 5% extra bränsle.

Säg exempelvis att din motor har fått en mindre läcka på insuget som orsakar tjuvluft - dvs luft som sugs in i motorn men som inte har mäts upp av MAF-sensorn (dvs ECU vet inte om denna extra mängd luft).
ECU kommer då att se (tack vare att syresensorerna rapporterat tillbaka "hur bra förbränningen gick") att det inte fungerar att bara följa grundtabellen - det är av någon anledning en aningens för mycket luft i luft/bränsle-mängden. Då kan ECU justera upp tex long term fuel trim från 0% till tex +5% och nu ser ECU (tack vare rapporter från syresensorerna) att denna justering gör att förbränningen blir perfekt och är nu happy as a clown och kommer att fortsätta köra på dessa värden framöver.

Parametern short term fuel trim används för lite snabbare och kortvarigare förändringar. Den används främst till att justera bränsleblandningen så att katalystorn blir glad. Låter lite märkligt, men katalysatorn gillar inte perfekt bränsleblandning, för att dess kemiska element ska fungera (och inte mättas) måste den ha omväxlande fet och mager blandning.
Detta möjliggörs genom att variera short term fuel trim och låta den pendla mellan negativt och positivt värde kanske en-två gånger per sekund. Negativt värde betyder att man tillsätter en aningens mindre bensin än vad grundtabellen anger, positivt värde betyder att man tillsätter en aningens mer bensin än vad grundtabellen anger.
Så när STFT (short term fuel trim) pendlar mellan pos-neg-pos-neg osv så betyder det att förbränningen pendlar mellan att vara en aningens fet, aningens mager, aningens fet, aningens mager - precis som katalyastorn vill ha det för att den ska fungera som bäst.

Ni kanske har sett ordet lambda - Volvo med flera gillade ju hade klistra det på vissa modeller :-)
Lambda i motorstyrsammanhang betyder förenklat sett hur mycket luft/bränsle-blandningen avviker från det teoretiska perfekta förhållandet på 14.7:1 (även kallat stökiometrisk blandning).
Lambda = 1 betyder att blandningen har det teoretiskt perfekta förhållandet på 14.7:1 för perfekt förbränning
Lambda < 1 betyder att det finns mer bränsle än nödvändigt (dvs blandningen är bränsle-fet)
Lambda > 1 betyder att det finns mindre bränsle än nödvändigt (dvs blandningen är bränsle-mager)

Det ska noteras att det inte är alltid man vill använda lambda = 1. Ett bra exempel är fullgasacceleration. I en förbränningsmotor uppnår man maximalt effektuttag när lambda är runt 0.85-0.95 dvs en något fet blandning. Därför brukar de flesta motorstyrsystem feta till blandningen när man trycker ned gaspedalen tillräckligt långt (eller vid en kickdown).
Detta fenomen ser man enkelt om man tex har en OBD II BT adapter inkopplad och Torque-appen uppe och visar syresensorns spänning. Håller man konstant hastighet så ser man att syresensorns spänning varierar upp och ned som den ska (dvs den rapporterar omväxlande fet och mager blandning). Men trycker man plattan i mattan så ser man att syresensorn kommer att gå upp och stanna på en hög spänningsnivå dvs det är en kontinuerlig fet blandning. Det är ECU som begär detta då den känner av att du tryckt plattan i mattan och vill ha maximal effekt och då struntar han temporärt i miljön och fetar på bränsleblandninge för att kunna ge maximal effekt.

Det lambda-värde ni ser på besiktningspappererna anger just hur luft/bränsle-blandningen är. MEN! Det är inget värde som hämtas ur bilens motorstyrsystem eller från syresensorerna (kallas ofta lambdasensorer) som många tror.
Det lambda-värde ni ser är ett teoretiskt uträknat värde. Man mäter ett antal gaser (CO, CO2, HC, O) och sedan pluggar man in dessa värden i en förenklad Brettschneider-ekvation och ut kommer ett lambda-värde. Det är DET ni ser på papperet.

Såhär ser ekvationen ut, jag tror faktiskt jag tog detta direkt från SWEDAC-specarna som bilbesiktningsstationerna måste följa

Bild

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]