Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Du gör EXAKT som du vill, söker vad du vill och du kan givetvis byta vad du vill. Men vitsen med min fråga om lyset är att startmotorn tar för mycket ström. Referensspänningen till styrdonen tas på plus till startmotorn. INTE på batteriet. När spänningen dippar på startmotorn så dör styrdonet och voila du har ingen styrning på nånting alls. 10.3 volt är nedre gränsen innan styrdonet stänger ned. Notera återigen, det är taget på startmotorns matning.
Problemet är väldigt vanligt och kommer med tiden. Det har följt med sedan volvo 140 tiden.
När du nu felsökt här, har du skaffat en handbok värd namnet? Något elschema? Någon referens litteratur om hur saker ska vara och när dom exakt ska vara så?
Ja jag förstår nu vad du menar! :) Men tycker det är konstigt att jag inte får fram någon volt till vevaxelgivaren! Även om den volten bara är till för att sätta en diagnos! Då jag har ska mäta av volten så har jag bara nyckeln i tändläge 2 så då går inte startmotorn eller annat! Samt att jag inte kan felsöka tändsystemet då dioden enbart lyser.

Absolut är det värt att ta ner startmotorn och göra rent och smörja upp den! Men det känns som jag har mer problem än bara den!

Jag jag har Haynes 850 bok där tar de upp en hel del matnyttigt!

Mvh Torgny
Torgny77 skrev:Men i annat fall borde jag inte kunna ta min styrbox och pröva i hans bil för att se om samma symptom uppstår? oavsett om han har en nyare tror han har en 95:a kanske 96:a till och med! Borde kunna ta min box utan startspärr och pröva i hans eller tänker jag fel?

Mvh torgny

Jo, det var det jag menade. s/v70 kan du inte prova på dock om den tanken hade slagit dig, dom kör motronic 4.4 medans du har 4.3.
Lucif3r skrev:
Torgny77 skrev:Men i annat fall borde jag inte kunna ta min styrbox och pröva i hans bil för att se om samma symptom uppstår? oavsett om han har en nyare tror han har en 95:a kanske 96:a till och med! Borde kunna ta min box utan startspärr och pröva i hans eller tänker jag fel?

Mvh torgny

Jo, det var det jag menade. s/v70 kan du inte prova på dock om den tanken hade slagit dig, dom kör motronic 4.4 medans du har 4.3.

Okej! Ska se om jag kan ta mig dit någon dag i veckan och pröva min styrbox i hans bil! :) Får hoppas att det inte är fel på den iallafall då den är chippad i dagsläget! :)

En annan sak jag tänkte nu! borde jag inte kunna testa styrboxen ifrån mig t5:a till min andra se bara se ifall det startar?? Eller vad tror ni? Är det någon risk att något pajjar eller dylikt?

Mvh Torgny
Lucif3r skrev:SE... det är väl 10v har jag för mig? Dom kör med fenix system, inte i närheten likt motronic... tror inte ens kontakten passar...
Ja den är 10v! Tyvärr inte så insatt i dethär med datorboxar! ;) Men då vet jag att det inte fungerar! ;)

Mvh Torgny!
Ska se om lödningen har gjort någon skillnad idag! I annat fall får jag försöka ta mig iväg någondag i veckan och pröva styrboxen i hans bil för att se om det ger något resultat! Jag hade även tänkt ta ner startmotorn i veckan och kolla så att den inte kärvar eller är dålig!

Mvh Torgny
kazper skrev:På min GLT hade jag förlorat kompet i motorn. Hade samma symtom som du.

Men gick att bogsera igång så jag återfick kompet.

Prova med det
Tack för tipset! :)
Men då bör du ha haft gnista iallafall. Tex om du höll tändstiftet mot motorblocket och körde på starten! Det tycker jag borde finnas även med en komplös motor!

Mvh Torgny
av *pettson*
kazper skrev:På min GLT hade jag förlorat kompet i motorn. Hade samma symtom som du.

Men gick att bogsera igång så jag återfick kompet.

Prova med det
Vilket hade löst sej med 2 matskedar olja i varje cylinder och så gnuggat en halv minut på starten utan spridarna inkopplade (samtidigt hört hur kompressionen magiskt återkommit).
Sen hade den startat av sej själv med nyckeln.
Hallo igen alla glada och hjälpsamma! Har nu uteslutit styboxen prövat en annan!(utan startsoörr givetvis) Samt det faktum att startmotorn skulle dra för mycket ström! Bilen startat fortfarande inte! Vad är det då mer som påverkar tändsystemet?

Komprission finns det i motorn!

Sitter någon typ av tempsensor som kanske lurar bilen att den är för varm för att få startas?

Eller finns det något relä som jag har missat att byta mellan bilarna!?

Alla tips är välkommna!

Mvh Torgny
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw