Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1593559
Glödlampor anses ha en startström på ungefär 10x drivströmmen eftersom glödtråden har positiv temperaturkoefficient.
Så en 60W billampa som drar (60W/14V)= 4.3A när den är varm kan mycket väl ha en startström över 40A under något tiotal millisekunder :-/ Nu brukar ju bilsäkringar vara jättetröga så de hinner antagligen inte reagera.. Men reläkontakter och brytare kan ta stryk av startströmmen, värt att tänka på :-)
#1593688
Sen är det ju i första hand kablaget man säkrar av... Inte det som drivs. Kabelbrand är den vanligaste orsaken till el-relaterade bilbränder. Så det viktigaste är ju att kablaget är tillräckligt dimensionerat. För bästa säkerhet bör man säkra av så nära batteriet som möjligt. Jag har mina helljus avsäkrade ungefär 1dm ifrån batteriet.

Vi kan ju ta som ett exempel, om kablaget brinner av vid lampan, så kommer det fortfarande vara spänning i det, denne kan sen slå emot karossen och orsaka ännu mer skador om man inte har en säkring. Har man säkring nära batteriet kommer den lösa ut och bryta spänningen i resterande kablage, och då spelar det ingen roll hur mycket det än slår emot karossen. Enda möjlighet för fortsatt kortslutning är om kablaget brinner av *före* säkringen.

Säkringshållare är så pinsamt billiga att det bara är dumsnålt att chansa att köra utan, tycker jag. Visst det funkar utan helt klart, kanske till 99.9% - tills den 0.1% gången det inte gör det.
#1593735
Jag kopplade nu in lamporna igår, reläet är skruvat på plast där framme bakom grillen, av den orsaken jag hittade ett färdigt hål där att skruva i. Ganska bra plats nära alla kontakter och högt placerat så det borde inte bli så vått där. Men jag tror ändå jag ska lägga det i en liten dosa. Eller kanske i en plastpåse (såg den lösningen på min saab, inne i dörren runt låsmotorn)

Ännu osäkrat men jag ska in till biltema typ i kväll så det fixas redan ikväll eller morgon.
#1593755
En sak jag märkte igår, framme vid höger lampa då jag slog på tändningen så lät det som nån motor höll på att flippa ur. Jag tror det är höjdjusteringen på lampan. Nån som vet varför den låter som den ska konstant åka fram och tillbaka och inte riktigt vill sluta? Bilen hade ju en krockskada just där, den hade träffat plasten under lampan och givit torkaren för strålkastaren ett bra slag. Jag har ju lyckats böja ut torkararmen och fästet den vilar på och det verkar faktiskt fungera ännu.

Kanske den här krocken har skadat nånting dock? Jag ska prova rycka ur kabeln jag tror det gäller, kommer inte håg om jag provade igår, var fokuserad på att dra elen till extraljusen då.
#1593791
Det är inte så att reflektorn har fastnat så att justeringsmotorn "stångar" när den försöker ändra läget?
Motorn sitter med bajonettfattning i lamphuset (V70 -00, borde väl vara samma på 850), tryck och vrid så lossar den.
Rimligen borde man kunna växla vänster och höger motor och se om felet följer med motorn.
#1593821
Hmmm den flippade liksom totalt ur första gången jag märkte det. Den åkte fram och tillbaka lät det som, hörde inte nåt stångande. Jag testade igår med ljusinställningarna och jag tyckte båda ljusen åkte upp och ner.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1593825
Den kanske bara behövde motioneras lite :-)
Det måste finnas någon slags lägesbrytare eller potentiometer inne i motorn, kanske oxid på kontaktytorna
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 49

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

https://www.ntd.com/volvo-recalls-over-413000-us-v[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]