Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
Efter bytet av rotor och fördelarlock så får jag helt plötsligt samma effekt oavsett vilken spridare jag kopplat ur (Motorn skakar lite).

Dessutom så går den nu kass/ojämnt på låga varv vid tex rödljus eller när jag stannar i en korsning eller när jag ska gasa på dvs när motorn har belastning och när jag provar kickdown? Och bättre på höga varv, men fortfarande svag. Jag körde just 3 mil för o testa o 2 av dom på motorväg. Färddatan sa att bilen då drog 0.89 och jag hade nollställt den innan.

Kollat vakumslangar och allt ser bra ut förutom att slangen till vevhusventilationen var det en ljusbrun sörja och tidigare tjockt med klägg,
(tror det är vevhusventilationen som går in i insugsslangen mot spjällhuset??)

Funderar på om det kan vara vevhusventilationen som blivit på tok för igensatt eller om också katalysatorn som är slut? tändkablar ska jag nu också byta så jag kan utesluta det i alla fall.

Hittar jag däremot inte felet snart så får ja skicka in den för kontroll :/
Användarvisningsbild
av jezper
Idag innan jag starta bilen så banka jag lite på sopafiltret och när jag körde dom första fyra km så kändes allt normalt igen, för att sedan få tillbaka problemen. Kollade tomgången som ibland låg runt 870 men när den gick ojämnt så pendla den emellan 800 och 900. Provade att koppla ur kontakten till LMM utan att bilen reagerade. Kan d va så att filtret är slut eller va bilen kanske på bra humör i början? Eller kan det va databoxen som gjort sitt pga. Att jag inte märkte någon skillnad när jag kopplade ur LMM? Nu känns det väldigt förvirrat.
av rid54
Jag förtydligar mig lite: Om filtret börjar bli igensatt får man dåligt bränsletryck till spridarna. Flödet genom filtret är mest "sköljbränsle", som går tillbaks till tanken, så det är inte så att ett igensatt filter bara märks vid belastning. Om man slår på filtret så kan det bli lite bättre genomströmning ett tag, men det är ingen permanent lösning. Antagligen ett billigt prov att byta filter (om det som sagt inte är nyligen gjort, då har jag fel...).
Användarvisningsbild
av jezper
roh66 skrev:Hej jezper!

Har läst igenom tråden,kan inte se eller har missat om du har läst ut felkoderna.

Mvh.R.
Hej Roh66!
Har tyvärr inget att avläsa felkoderna med. Men små resultat har gjort den bättre, men fortfarande svajig tomgång.
Användarvisningsbild
av jezper
rid54 skrev:Jag förtydligar mig lite: Om filtret börjar bli igensatt får man dåligt bränsletryck till spridarna. Flödet genom filtret är mest "sköljbränsle", som går tillbaks till tanken, så det är inte så att ett igensatt filter bara märks vid belastning. Om man slår på filtret så kan det bli lite bättre genomströmning ett tag, men det är ingen permanent lösning. Antagligen ett billigt prov att byta filter (om det som sagt inte är nyligen gjort, då har jag fel...).
Ok Tack.

Idag var jag och köpte nytt luftfilter och bränslefilter. Bytte luftfiltret och den gick mycket bättre och fick tillbaka accelerationen, förutom att vid rödljus eller parkering med växel i så svajar fortfarande varvräknaren på tomgång och med växel ur så går den jämt och fint.

Jag ska prova att byta bränslefilter ikväll och hoppas på resultat.

Det knepiga är som vanligt när jag meckar, att jag gör många små förbättringar så jag inte riktigt vet vad som gjort skillnaden.

har Bytt och gjort
1 flaska Injectioncleaner i 70L bensin (har kört upp ca 30L nu)
Ny insugslang samt rengjort munstycket i slangen till vevhusevent.
Ny rotor och fördelarlock
rengjort spjällskivan till gasspjället
sprayat alla kontakter till spridare, LMM och från lamdasond etc.
Nytt luftfilter (samt nytt kupéfilter som inte kan räknas in i detta problem)

Återkommer med resultat.

Tack för rådet :)
Användarvisningsbild
av jezper
Idag bytte jag bränslefiltret och resulterade i lite bättre gång, men den rycker fortfarande lite grann.
När jag tömde ur bränslet ur det gamla filtret så var det brunfärgat, så det var verkligen på tiden.

Nu undrar jag hur jag ska mäta upp tändkablarna ? för det känns inte kul att lägga 1100 för att hoppas att det ska vara dom.
Användarvisningsbild
av jezper
roh66 skrev:Ok försök få till en avläsning. Det kan finnas mycket mums där.
Jag andvänder Biltema's För 399.-(art:151362) på min glt -98. Fungerar fint.

R.
Alright, den måste jag kolla upp,

TACK :)
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]