Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
magnusd skrev:Ombesiktigad och godkänd.
Vänster: 2.2
Höger: 2.2

/Magnus
Intressant värde, 2,2 är ett normalvärde för frambromsar i bra kondition. Där är ju kolvarna desto större och du har dessutom 70% mera tryck.
Men säger dom det så.. jag vågar inte tänka på vad frambromsarna visar i samma bromsmätare.
av magnusd
*pettson* skrev:
magnusd skrev:Ombesiktigad och godkänd.
Vänster: 2.2
Höger: 2.2

/Magnus
Intressant värde, 2,2 är ett normalvärde för frambromsar i bra kondition. Där är ju kolvarna desto större och du har dessutom 70% mera tryck.
Men säger dom det så.. jag vågar inte tänka på vad frambromsarna visar i samma bromsmätare.
2.3 vänster
2.4 höger

/Magnus
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har aldrig sett så höga bromsvärden på bakbromsar tidigare, och då har jag många bekanta inom taxi som byter till nya bilar stup i kvarten.

Bakbromsar SKA ta mindre än frambromsarna. Så är det bara, så är det deisgnat.
2.2 på bakbromsarna skulle iaf få mig att bli rätt nervös, då det är alldeles för högt för att vara normalt. Halva idén med att bakbromsarna ska ta mindre än fram är ju för att minimera risken att bli omkörd av sin egen bakdel.
av magnusd
Ja, detta är lite spännande :D
Ursprungsfrågan gällde problem med bromsarna bak. Ojämn bromsverkan och pulserande broms.

När de därefter är iordninggjorda är de FÖR bra? :???:

Besiktningsman på svensk bilprovning var nöjd. Mekaniker var nöjd och jag har svårt att se varför inte jag då skulle vara nöjd. Eller ska jag gå tillbaka till verksataden och be de göra bromsarna bak lite sämre? ?:-/

Besiktningsprotokollet säjer nu följande:
Fram: Vänster 2.3 Höger 2.4
Bak: Vänster 2.2 Höger 2.2

Hälsningar
Magnus
av *pettson*
magnusd skrev:Ja, detta är lite spännande :D
Ursprungsfrågan gällde problem med bromsarna bak. Ojämn bromsverkan och pulserande broms.

När de därefter är iordninggjorda är de FÖR bra? :???:

Besiktningsman på svensk bilprovning var nöjd. Mekaniker var nöjd och jag har svårt att se varför inte jag då skulle vara nöjd. Eller ska jag gå tillbaka till verksataden och be de göra bromsarna bak lite sämre? ?:-/

Besiktningsprotokollet säjer nu följande:
Fram: Vänster 2.3 Höger 2.4
Bak: Vänster 2.2 Höger 2.2

Hälsningar
Magnus
Ska vi gå efter hur bilen är konstruerad så är dina frambromsar jämfört i sammanhanget totalt kassa. Din broms ska INTE ta lika mycket fram och bak. Det är det som är grejen. Bromsfördelningen ligger på 80/20 när du bromsar mjukt. Samt ända upp till 70/30 på dom flesta bilar vid en tvärnit. Några få har 60/40. Men ingen har 50/50. Då är risken att det går väldigt illa vid en hård inbromsning eftersom en bil faktiskt lättar bak vid hård inbromsning av lite olika anledningar. Men upplever du bilen som stabil vid inbromsning så låt det vara.

För min personliga del förstår jag inte överhuvudtaget bromsvärdet. Du har ju nya skivor och nya klossar bak. Då är varken skivor eller klossar inkörda och därmed tar dom sämre än vanligt. Nåt som alltid blir, oavsett om allt är nytt eller om det är delvis nytt. Ändå har du fått dessa värden? Hur blir dom då när allt är inkört? Tar dom bättre bak än fram?
av JT855
Blev lite nyfiken nu. Brukar alltid bakbromsar ska ligga kring 1 oavsett bil eller pratar vi bara dessa volvos nu?

Hur som helst, grävde fram några besiktningspapper på min 855 GLT -94.

Frambromsar: 3,1 - 2,9
Bakbromsar: 1,8 - 1,8

Besiktningen innan:

Frambromsar: 2,6 - 2,6
Bakbromsar: 1,9 - 1,9

Så bakbromsar uppåt 2 verkar inte alls ovanligt.

Kollade även sista besiktningen på Bmw´n:

Frambromsar: 2,7 - 2,7
Bakbromsar: 2,2 - 2,2.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Värdena i sig är inte sååå viktigt, det viktiga är att frambromsarna tar MER än bak (70/30% ungefär, som pettson skrev), samt att dom tar jämnt på båda sidor.

Dom flesta bilar jag varit med och bessat har legat på allt ifrån 0.8 till 1.5 bak, med normalslitna bromsar. Mina egna har alltid legat mellan 0.8 och 1.1, frambromsar mellan 1.5 och 2.0.

Men som sagt, det viktiga är att dom tar mer fram än bak, och att dom tar bra vid både normal bromsning och ev. tvärnitar.

Ett bra sätt att "simulera" bättre bromsar bak än fram är att dra i handbromsen en bit vid en tvärnit. Resultatet är rätt fascinerande faktiskt.
Jag föreslår att, om någon vill prova, göra det på en öppen parkering med gott om plats dock ;)
av *pettson*
JT855 skrev:Blev lite nyfiken nu. Brukar alltid bakbromsar ska ligga kring 1 oavsett bil eller pratar vi bara dessa volvos nu?

Hur som helst, grävde fram några besiktningspapper på min 855 GLT -94.

Frambromsar: 3,1 - 2,9
Bakbromsar: 1,8 - 1,8

Besiktningen innan:

Frambromsar: 2,6 - 2,6
Bakbromsar: 1,9 - 1,9

Så bakbromsar uppåt 2 verkar inte alls ovanligt.

Kollade även sista besiktningen på Bmw´n:

Frambromsar: 2,7 - 2,7
Bakbromsar: 2,2 - 2,2.
Dina värden utgick inte ifrån nya skivor med nya belägg på får jag förmoda?
av JT855
Nix. Fräscha skivor, fräscha belägg samt välfungerande ok. Men jag kunde inte nånstans i tråden läsa att du skrivit att 1,0 bak är normalt med helt nya skivor och belägg. Därför antog jag såklart att du menade att 1,0 överlag är normalt med fräscha skivor/belägg? Jag skriver inte för att ifrågasätta utan för att jag är nyfiken.
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]