Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BGA
Solis skrev:
En sista desperat utväg för att få ut en omöjlig kolv är att skruva i en fettnippel i hålet. Det finns inte en kolv i världen som sitter kvar när du ansluter en fettspruta och pumpar ut den.
Lycka till
Jodå Solis jag lyckades en gång. Oket sprack.
KaliZ: Använd tryckluft och ha en bräda mellan kolvarna. Reglera trycket genom att börja blåsa en bit ifrån hålet och för munstycket närmare hålet så kommer den första kolven lugn o fint. Stoppa sedan in kolven igen och hål kvar den med en polygrip eller skruvtving och upprepa proceduren så får du ut den andra kolven oxå. Skulle du behöva använda smörjsprutemetoden så använd dieselolja istf. fett. Det blir mkt lättare att göra rent.
Köp en repsats av hög kvalite på en bromsfirma eller en tillbehörsfirma som bara säljer kvalitets märke. Hur kan man se att det är hög kvalite? Inte lätt. Tipps: stålringen som tätar runt dammasken skall vara i rostfritt och gå flera varv runt. En dålig ring är målad= inte rostfri och går knappt varvet runt.
Vid montering använd mkt bromsfett = silikon? Smörj insidan av dammaskerna för att täta mot rost.
Lossa fastrostade nipplar: prova först med hammarslag, 5:56 över en natt kan hjälpa annars är det till att värma nippeln. Bara nippeln inte oket! Kyl med vatten och du kan nästan lossa för hand.
Om bromsröret går av så har biltema en utmärkt skarvnippel så att inte hela bromsröret behöver bytas.
Gör du som ovan har du ett ok som håller längre än Volvo original för dom har för lite fett i sig.
Glöm Biltemas ok. Dom är torrmonterade, dammaskerna kan släppa, anslutningen för bromsröret kan vara för djupt borrat så det håller inte tätt. Jag har upplevt allt detta.
av KaliZ
BGA skrev:
Solis skrev:
En sista desperat utväg för att få ut en omöjlig kolv är att skruva i en fettnippel i hålet. Det finns inte en kolv i världen som sitter kvar när du ansluter en fettspruta och pumpar ut den.
Lycka till
Jodå Solis jag lyckades en gång. Oket sprack.
KaliZ: Använd tryckluft och ha en bräda mellan kolvarna. Reglera trycket genom att börja blåsa en bit ifrån hålet och för munstycket närmare hålet så kommer den första kolven lugn o fint. Stoppa sedan in kolven igen och hål kvar den med en polygrip eller skruvtving och upprepa proceduren så får du ut den andra kolven oxå. Skulle du behöva använda smörjsprutemetoden så använd dieselolja istf. fett. Det blir mkt lättare att göra rent.
Köp en repsats av hög kvalite på en bromsfirma eller en tillbehörsfirma som bara säljer kvalitets märke. Hur kan man se att det är hög kvalite? Inte lätt. Tipps: stålringen som tätar runt dammasken skall vara i rostfritt och gå flera varv runt. En dålig ring är målad= inte rostfri och går knappt varvet runt.
Vid montering använd mkt bromsfett = silikon? Smörj insidan av dammaskerna för att täta mot rost.
Lossa fastrostade nipplar: prova först med hammarslag, 5:56 över en natt kan hjälpa annars är det till att värma nippeln. Bara nippeln inte oket! Kyl med vatten och du kan nästan lossa för hand.
Om bromsröret går av så har biltema en utmärkt skarvnippel så att inte hela bromsröret behöver bytas.
Gör du som ovan har du ett ok som håller längre än Volvo original för dom har för lite fett i sig.
Glöm Biltemas ok. Dom är torrmonterade, dammaskerna kan släppa, anslutningen för bromsröret kan vara för djupt borrat så det håller inte tätt. Jag har upplevt allt detta.
Mera värdefulla tips!! Tackar!
Såg lite klipp på youtube där använde man en tving och bytte en kolv i taget. För att på så vis förhindra att den andra kolven far ut. Så på den vägen blir det.
Förstår däremot inte varför jag ska värma nippeln och inte oket? Då expanderar ju nippeln och fastnar hårdare i oket. Borde jag inte värma oket och kyla nippeln med vatten?

Låter fiffigt med ett fett innanför damasken. Frågan är bara vilket? PTFE-fell brukar jag ha i närheten av gummi, kanske ska satsa på det.

MVH
KaliZ
av BGA
Bry dig inte om varför du skall värma nippeln tills den blir mörkröd och sen kyla. Det fungerar. Många nipplar och avbrutna bultar har jag lossat på detta sätt. Alla har lossnat lätt. Som sagt en del har jag kunnat skruva loss för hand. Värmer du hela oket kan det finnas en risk att det slår sig och du får inte in kolven/kolvarna igen.
Fettet skall vara ett bromsfett som inte angriper gummidammasken. själv använder jag ett rent silikonfett.
av rd350
Tryck loss en kolv i taget med hjälp av bromspedalen, när de går lätt drar du ut dem sista biten med en polygrip. Spärra pedalen en bit ner med en brädstump mot stolen så tömmer du inte behållaren från bromsvätska. Lossa luftnippeln genom att slå några gånger på den, kolvarna putsar du spegelblanka, byter tätningar och damasker, smörjer med ex.siliconfett (eller girling rubberred från castrol, men den finns ej längre att köpa) Detta blir minst lika bra som att byta till ett icke originalok! och du slipper bryta av bromsröret när du ska ha av oket.
Halloj!

Slänger in en liten uppdatering av läget. Hade alla verktyg på plats och garaget hos grannen var varmt och gott. Humöret på topp och till och med börsen bemöndade sig med att tillfälligt rusa iväg en smula.
Hursom så övergick allt det positiva snart till svårdommar och elände.

Värmde på enligt konstens alla regler och försökte lossa bromsrörskopplingen men totalt omöjligt. Värmde på igen och försatte mina försök utan framgång.
Allt var rengjort och fint och behandlat med rostlösare i omgångar som fått verka en längre tid.
Ingenting hjälpte!!!

Oket smordes upp med en kanyl innanför dammtätningen och mår prima ett tag till.

Frågan är bara hur jag nu kommer vidare!??!!
Någongång framöver måste oket bort. Jag kan förvisso skära upp stommen för att få lös det alternativt lossa bromsröret i skarven som sitter på hjulaxeln. Anslutningen är totalt körd efter alla försök nu så den kommer inte gå att återanvända. Mässing är mjukt verktyg är hårda.

1. Brukar bromsröret på hjulaxeln sitta lika hårt som ute på oket?
2. Går det byta muttern på bromsröret (jag förmodar att bromsröret konar ut så det inte bara är till att trä på en ny) om jag skär upp bromsoket för att på vis få loss det från bromsröret?

//KaliZ :cry:
Kapa röret så nära nippeln det går. sedan köper du ett rörkoningsverktyg och en ny nippel och gör en ny kona. Använd tex bågfilblad så kommer du åt att kapa nära nippeln. Sedan använder du en röravskärare och gör ett snyggare snitt med. På det sättet kapar du inte bort så mkt av röret om du skulle behöva kona flera ggr. Och för att inte tömma kärlet på bromsvätska så sätter du gladpack över påfyllninshålet och sedan dit med locket.
Kaliz svar på din fråga 1. Ja de brukar vara besvärliga, sitter illa till och bromsröret brukar vara fastrostat i nippeln så man vrider av det när man vrider nippeln (om man lyckas få loss gängan. Dessutom kan man ofta inte värma för det brukar vara en slang ansluten där.
fråga 2. Kena har gett dig svaret. Även här brukar röret vara fastrostat i nippeln, så även om man lyckas lossa nippeln brukar röret vridas av här.
Värmde du verkligen så att nippeln var mörkröd?
Du kan ju prova att göra som Kena skriver men har du inte koningsverktygen så blir det billigare att köpa ett färdigt bromsrör och kapa det och skarva med Biltemas skarvnippel 66-450 sidan 183 i katalogen.
Rengör kolv och okets inre med rödsprit och tryckluft. smörj nipplarnas gängor med "antisize"fett eller tjock " tectyl". Använd en öppen ringnyckel när du lossar eller spänner rörnipplar, mässing är ju som du skriver mjukt.
Varning! Om oket är märkt "VOLVO", ATE eller G (=Girling) kan man lita på att t.ex. Biltemas nippelgängor stämmer, men om oket är omärkt är det bytt någon gång och det kan vara vilka gängor som helst i rör o luftningsnippel.
Jag hade inga problem att lossa bromsslangarna på mina ok (fram). Men där slangen övergår till rör var det omöjligt att lossa.

Jag körde med en lång(~50cm eller nått) förlängare och småryckte lite försiktigt så släppte slangen från oken nästan direkt. Det samma med luftningsnipplarna på samtliga ok. En satt hårt (vänster bak) och blev dock rund :(, så den måste bytas vid nästa luftning.
När det gäller luftningsnipplarna tyckte jag det funkade bättre med hylsa än med öppen nyckel.
Bromsslangarna har man ju dock inte så mycket val med :lol:
Kena skrev:Kapa röret så nära nippeln det går. sedan köper du ett rörkoningsverktyg och en ny nippel och gör en ny kona. Använd tex bågfilblad så kommer du åt att kapa nära nippeln. Sedan använder du en röravskärare och gör ett snyggare snitt med. På det sättet kapar du inte bort så mkt av röret om du skulle behöva kona flera ggr. Och för att inte tömma kärlet på bromsvätska så sätter du gladpack över påfyllninshålet och sedan dit med locket.
Guld!!! Hur kunde jag missat detta finurliga verktyg! Nu ligger jag lågt till våren, men vet på ett ungefär vad som krävs! Tackar!!!
BGA skrev:Kaliz svar på din fråga 1. Ja de brukar vara besvärliga, sitter illa till och bromsröret brukar vara fastrostat i nippeln så man vrider av det när man vrider nippeln (om man lyckas få loss gängan. Dessutom kan man ofta inte värma för det brukar vara en slang ansluten där.
fråga 2. Kena har gett dig svaret. Även här brukar röret vara fastrostat i nippeln, så även om man lyckas lossa nippeln brukar röret vridas av här.
Värmde du verkligen så att nippeln var mörkröd?
Du kan ju prova att göra som Kena skriver men har du inte koningsverktygen så blir det billigare att köpa ett färdigt bromsrör och kapa det och skarva med Biltemas skarvnippel 66-450 sidan 183 i katalogen.
Rengör kolv och okets inre med rödsprit och tryckluft. smörj nipplarnas gängor med "antisize"fett eller tjock " tectyl". Använd en öppen ringnyckel när du lossar eller spänner rörnipplar, mässing är ju som du skriver mjukt.
Varning! Om oket är märkt "VOLVO", ATE eller G (=Girling) kan man lita på att t.ex. Biltemas nippelgängor stämmer, men om oket är omärkt är det bytt någon gång och det kan vara vilka gängor som helst i rör o luftningsnippel.
Jag kommer gå på linjen att kapa röret vid oket och testa att kona en fin anslutning. Verkar det som att röret hamnar i spänn (pga minskad längd) så kommer jag ha en rörstump stand-by och en skarvning så jag kan skarva bromsröret en bit ifrån oket och försöka få samma fina längd som orginal (fast med en skarv då).

Är ändå fruktansvärt sugen på att renovera bromsoket.
Hur får jag loss den lilla äckligt åtsittande anslutningen då jag har oket löst (då jag kapat bromsröret i höjd med den rund-dragna spräda mässingsnippeln)???

//KaliZ

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]