Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen.

Nu har vi kört en del med bilen, och det jag märkt någon enstaka gång är att precis när man vrider startnyckeln till startläget så kan det dröja någon halv sekund innan startmotorn vevar igång.
Kan fördröjningen bero på dåligt tändlås eller någon jordpunkt/kabel som är dålig?

Detta att det ibland blir en fördröjning på starten förekom aldrig innan detta att den tjuvstannade hände.

Batteriet är ok, polskorna samt kablar och kontakter på batteriet är rengjort, så något glapp just där tror jag inte att det är.
Hej igen.

Nu har den bråkat igen, sambon var ute och övningskörde med yngsta sonen i familjen och rätt som det var la bilen av precis innan dom ska köra in i en rondell.

Dock gick det att starta den direkt efter dom kommit åt sidan, sedan var dom in och handlade och när dom ska åka iväg ifrån affären så vill den inte starta alls.

Jag tog den andra bilen och åkte dit och provade även jag, men ingen tendens till att tända (i detta läge hördes inget surr ifrån bensinpumpen).

Bogsering hem, och innan vi kör upp på garageinfarten så testar jag att starta igen och då startar den så snällt, låter den stå och gå en kvart på tomgång och stänger av den.

Jag börjar tro att bottenplattan i tändlåset kan vara boven i detta, jag har testat att rucka med nyckeln i låset när den stannat (och bensinpumpen inte gått igång) men det har inte hjälpt.

Och som jag skrivit tidigare så har jag tagit bort och gjort rent kablar/kontakter på batteri samt startmotor, men det har sett ok ut.

Har inte läst ut några felkoder ännu, ska göra detta så klart :wink:
Lucif3r skrev:Har du provat byta bränslerelät?
Hade ett fabriksnytt relä att testa med förra gången den trasslade men det var defekt, den startade med det men la av efter någon sekund. Med det gamla relät funkade den bra då iaf :???:

Men det är ju klart möjligt att relät kan vara defekt, ska se om jag får tag på ett annat att testa med.
Nu är bottenstycket i tändlåset bytt till ett fabriksnytt, dum och glömsk som jag var tog jag inte ut några felkoder innan jag lyfte batteripolen.
Nu får den stå och ladda batteriet över natten, så ska vi provköra i morgon :D

Ska även försöka få tag i ett annat bränslerelä, men vi provar det här så länge och ser hur det går.
Nu har vi varit ute och provkört en del och den går perfekt, nytt bränslerelä är beställt och det kommer väl hem i början på nästa vecka.

Har tyvärr ingen i bekanskapskretsen med varken 850/s70 så jag kan inte låna något relä och testa med, eller är det fler bilmodeller som har lika relän?

Jaja fortsättning följer :)
Hej igen.

Bilen fortsätter att trassla (tjuvstannar rätt som det är men går oftast att starta igen), har nu fått ut en del felkoder.

Sockel A2 ger 3-2-5 = Minnesförlust

A3 ger 4-4-4 = Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler, 1-4-2 = Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning, 1-4-4 = Överhettade bromsskivor (endast bilar med TRACS) 4-4-3 = Elektriskt eller mekaniskt fel l hydraulmodulatorns pumpmotor.

A7 ger 1-2-2 = Motortemperaturgivarens period för lång.

Bilen ger dessa koder även om jag bara stått i garaget med bilen på tomgång och alltså inte kört med den :???:

Har ju även bytt en del grejor utan att det blivit bättre (med tjuvstannandet), bränslerelä/kontaktstycke i tändlås/kamlägesgivare/vevaxelgivare/rotor/fördelarlock/tändstift/tändkablar.
Alla delar är inte nya har lyckats låna en del begagnat bara för ha att prova med (kamgivare/vevgivare).

Börjar misstänka att bränslepumpen är boven till tjuvstannandet, har haft spänningsprovare inkopplad på matningen till pumpen och när den tjuvstannar så får den ström men är tyst, sedan efter några sekunder slår relät ifrån och ingen ström kommer fram.
Sedan stänger man av/på tändningen och pumpen kan gå någon stund igen för att när som helst tystna igen och motorn stannar.

Edit, kom på att felkoderna kan vara gamla som tusan då jag inte nollat dom på år och dar :oops:
Senast redigerad av 1 jojjeblom, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

Demonterade pumpen och fick se detta, syns lite dåligt på bilden men minuskabeln/kontakten som ska sitta nere på pumpen har haft dålig kontakt och varmgång har smält kabelhöljet och själva hållaren :shock:

Ohmmätte och kontakten var sporadisk om man säger så :)

Håller nu tummen att det är detta som gjort att den tjuvstannat då och då (D)
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]