Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gnestakalle skrev:För att lösa frågan om skivorna är färdiga för byte eller ej så lämna bedömningssteget och mät helt enkelt hur tjocka skivorna är varvid du får ovedersägliga fakta.

Mvh GK
Kan ju vara lite bökigt med skivorna monterade.
Vojje skrev:
gnestakalle skrev:För att lösa frågan om skivorna är färdiga för byte eller ej så lämna bedömningssteget och mät helt enkelt hur tjocka skivorna är varvid du får ovedersägliga fakta.

Mvh GK
Kan ju vara lite bökigt med skivorna monterade.
Antingen lossa Oken eller ta bort beläggen och mät där, fordrar i och för sig då att du har ett lite moddat digitalt skjutmått.

Mvh GK
*pettson* skrev:Ingen dum produkt att ha :wink:

http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg ... tt-191444/
Jag har hört att Biltemas micrometrar är lite mindre än andras typ 0.7 mikrometer, volvo orginal micrometrar är hela 1.8 micrometer och Audis är hela 10mm! Har man inte råd med det så kan man köpa en Kinesik micrometer den är bara på 0.001 nanometer.dvs man får den micrometer man betalar för :wink:

Ps tänker omedelbart slå till på den du länkar till, verkar vara en vettig pryl till dito pris Ds
Per
Tackar igen för alla grymma svar. Dock kvarstår mitt bekymmer av oljud. Kan inte exakt säga om det är drivknut eller hjullager som för ett väsen. Har läst runt i forumet och hissat upp bilen och snurrat hjulet. Tycker att det vibrerar i fjädern. Läste någonstans att då är det 99% hullagret. Men finns det nåt mer knep som kan hjälpa mig styrka min misstanke eller är det bara att skruva isär som gäller. Och är det inte så att jag måste skruva ut drivaxel bulten för att få isär det hela? Har också fattat att det är en sträckbult så vill man inte skruva ut o in den flera gånger. Har ingen reserv. :???:
Det är dessvärre gansk vanligt med att hjulagren ger sig så du är nog inte fel ute och köp biltemas! jag har testat både biltemas och Volvos hjullager till just en 99ltt och b-temas var bättre och myclet billigare.
Jo det låter en hel del då lagret är kasst så sattsa på det.
Du behöver ivändiga torx (ta biltemas) och sen så lossar du bulten vid spindelleden på nedre länkarmen och styrleden + drivaxelbulten ut med skiten och dit med den nya.
anTLo skrev:? Har också fattat att det är en sträckbult så vill man inte skruva ut o in den flera gånger. Har ingen reserv. :???:
En ny bult på volvo kostar inte många kronor . De brukar alltid ha de hemma i lager.
Tackar igen för alla svar. Var (nästan) med när kompisen bytte hjullager på sin v70r 98 års modell. Jag gick upp på toa visserligen o han va klar när jag kom ner.. Han sålde den dan efter, men undra, bör jag göra hjulinställning efter det eller när är det man bör göra det?

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]

Nästa elbil från Volvo?

är jag ensammen om att tycka att det hä[…]