Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blueride
liten uppdatering;

köpte höger framlager från biltema i helgen. På detta står det numera biltema på lagret, säkert liknande lager som förut men dom verkar ha dragit igång "own label" på lagrena.

/marcus
av *pettson*
Har en s70 som var hos mej igår en 98 med 10200 mil på mätaren han som kör den är första ägaren..
Höger hjullager hade skurit och släppt igen, och vänster var så otroligt dåligt att jag funderade på hur i helv han kom hem till mej alls..
Jag hörde lagerljuden redan nere längs gatan..
Klart är att det verkar vara som om fettet torkar.. Det verkar inte alls ha nåt med miltal att göra.. eftersom bilen är så otroligt lågmilad..
Användarvisningsbild
av Eson
Har en 850 ståendes som gått en bit över 25tusen aldrig bytt lager på den i min ägo har haft den i 14tusen mil snart.
av blueride
just min vanliga tur..

har precis bytt lager höger fram på min 855 med ett från biltema såklart. Tillbaka på jobbet är det första man läser denna tråd om eventuella problem med biltemas lager till volvo v60, inte helt klart vad som hänt men ev nåt fabrikationfel. Tror inte s60 och 855ans lager är identiska men det verkar vara samma lagertyp oh kanhända oxå samma underleverantör.

vad gör man nu, kör och ser glad ut tror jag.
/marcus

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... n&start=80
av *pettson*
blueride skrev:just min vanliga tur..

har precis bytt lager höger fram på min 855 med ett från biltema såklart. Tillbaka på jobbet är det första man läser denna tråd om eventuella problem med biltemas lager till volvo v60, inte helt klart vad som hänt men ev nåt fabrikationfel. Tror inte s60 och 855ans lager är identiska men det verkar vara samma lagertyp oh kanhända oxå samma underleverantör.

vad gör man nu, kör och ser glad ut tror jag.
/marcus

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... n&start=80
jadu.. jag kan säga iallafall 50 biltema lager som är ute och åker.. på miltal från 2000 och uppåt.. så.. kör.. det är INTE samma lagertyp.
av blueride
hejhej,

Det låter bra pettson tycker jag. vi tutar och kör.

Skönt och höra att lagern inte är identiska iallafall, psykologisk känns det bra.

Tack för ditt snabba svar!

/marcus
av JH
Lagerlivslängd och torkat fett har förmodligen ofta att göra med hur hårt/mycket man bromsar och därmed överhettar fettet.

Fel offset/inskränkning på fälgarna gör att lagret belastas snett, men hur stor betydelse det har vet jag ej.
av *pettson*
JH skrev:Lagerlivslängd och torkat fett har förmodligen ofta att göra med hur hårt/mycket man bromsar och därmed överhettar fettet.

Fel offset/inskränkning på fälgarna gör att lagret belastas snett, men hur stor betydelse det har vet jag ej.
torkat fett köper jag.. men bromsningarna.. nope..
för att koka fettet ska du värma spindlarna riktigt fint först..
Den jag bytte på sist hade knappt 10000 mil... automat.. originalklossarna sen inköpet (han för bok på bilen) han kör säkerligen aldrig över 80km/h ens.. det kastar ju värmetesen..
Men om man läser lite köpguider inser man att till exempel landrover haft enorma problem med sina hjullager.. dom var fett torra. .fabrikanten har missat att ens lägga fett i en del av lagren.. men man tog ändå bra betalt för att byta..
Eftersom så många blir drabbade känns det bara som om det är låg kvalite på lagren och inget annat..
av JH
*pettson* skrev:
JH skrev:Lagerlivslängd och torkat fett har förmodligen ofta att göra med hur hårt/mycket man bromsar och därmed överhettar fettet.

Den jag bytte på sist hade knappt 10000 mil... automat.. originalklossarna sen inköpet (han för bok på bilen) han kör säkerligen aldrig över 80km/h ens.. det kastar ju värmetesen..
Men om man läser lite köpguider inser man att till exempel landrover haft enorma problem med sina hjullager.. dom var fett torra. .fabrikanten har missat att ens lägga fett i en del av lagren.. men man tog ändå bra betalt för att byta..
Eftersom så många blir drabbade känns det bara som om det är låg kvalite på lagren och inget annat..
Tja, lagerfett-tillverkarna hävdar att man måste ha ett värmetåligare fett till skivbromsar. Om man sen betänker hur antagligen många bromsar jämfört med hur bromsarna är dimensionerade...

För min egen del försvann framhjulslagerproblemen (Audi) när jag började tänka på att inte bromsa så hårt (så att det nån gång t o m rykte om bromsarna), men det kan ju vara tillfälligheter...

"Den jag bytte på sist hade knappt 10000 mil... automat.. originalklossarna sen inköpet (han för bok på bilen) han kör säkerligen aldrig över 80km/h ens.. det kastar ju värmetesen.."
Kyla/fukt-problem...? Annars torkar väl fett med åren?
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev:

Tja, lagerfett-tillverkarna hävdar att man måste ha ett värmetåligare fett till skivbromsar. Om man sen betänker hur antagligen många bromsar jämfört med hur bromsarna är dimensionerade...

För min egen del försvann framhjulslagerproblemen (Audi) när jag började tänka på att inte bromsa så hårt (så att det nån gång t o m rykte om bromsarna), men det kan ju vara tillfälligheter...

"Den jag bytte på sist hade knappt 10000 mil... automat.. originalklossarna sen inköpet (han för bok på bilen) han kör säkerligen aldrig över 80km/h ens.. det kastar ju värmetesen.."
Kyla/fukt-problem...? Annars torkar väl fett med åren?
Absolut.. en kombination av för lite fett.. och ålder.. tror jag är problemet som är just nu på dom flesta 70 series.. Verkar som om det var annat fett till 850 serien eftersom dom här problemen inte kom på dom ens långmila.. Lagren är exakt domsamma annars..

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]