Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Maurtin skrev:
Alfredo skrev:
Maurtin skrev:Har varit lite off.. felet är ej löst...
Märkt nu att man måste dra på tändningen 2,3 gånger för att pumpa fram soppan för att den ska starta.
Så antar att felet är något med bränslet, men vad... Kollat pumpen, och slangen från pumpen ifall den skulle läcka men icke..

Förslag någon? Börjar bli jobbigt :???:
Prova med att byta bränsle reläet först, sitter bredvid säkringarna i motorrummet och är märkt 103.
Okej, men pumpen går varje gång? Bara att man måste vrida på 2,3 gånger för att den ska starta
Då kanske det kan vara soppa fitret, Det går att mäta bränsletrycket också.
av Maurtin
Alfredo skrev:
Maurtin skrev:
Alfredo skrev: Prova med att byta bränsle reläet först, sitter bredvid säkringarna i motorrummet och är märkt 103.
Okej, men pumpen går varje gång? Bara att man måste vrida på 2,3 gånger för att den ska starta
Då kanske det kan vara soppa fitret, Det går att mäta bränsletrycket också.
Filtret är bytt..
Användarvisningsbild
av Alfredo
Eftersom Du misstänker att det är soppa relaterat skulla Jag åka förbi en verkstd och be dom mäta trycket, tar bara någon minut.
av Maurtin
Alfredo skrev:Eftersom Du misstänker att det är soppa relaterat skulla Jag åka förbi en verkstd och be dom mäta trycket, tar bara någon minut.
Jo har tänkt på det, får bli nästa steg.
av SubMarine
Eftersom du får slå på och av tändningen flera gånger när bilen stått så måste det väl bero på att bränslet rinner tillbaka till tanken när pumpen inte går? Ska det inte finnas något backventil som motverkar detta?
av Tjonge76
Finns det ingen ventil man kan kolla om man har tryck fram till spridarna. Min tanke är att vid nästa startsvårighet, trycka in ventilen för att kolla hur mycket bränsle (läs tryck) det finns...Att jämföras när du INTE har startproblem. Dessa ventiler brukar sitta på gavlen av bränslebryggan. Vet ej hur det ser ut på dessa motorerna dock.
Alfredo skrev:Eftersom Du misstänker att det är soppa relaterat skulla Jag åka förbi en verkstd och be dom mäta trycket, tar bara någon minut.
Edit: Missade denna post. Lite mer seriöst kanske än att bara pysa ut bränslet för att uppskatta trycket ;)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]