Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#713437
zupermac skrev:Nu har jag nog läst alla inlägg som är kopplade till Kamremsbyte på men inte sett en enda bild på de här tolkarna som beskrivs i alla inlägg. Hur ser dem ut och vart sätter man in dem?

*host* http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=242749


;)
Visserligen pettsons "hemmabygge", men det ser likadant ut som volvos.
#975971
Jag får fel ECM-643A Kamaxelposition, avgas. För låg signal på min volvo c70 2004
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&p=975440

Antagligen har har det uppkommit efter kamremsbytet. Får man inte detta eller liknande fel på de äldre bilarna om man inte följer pettssons råd med att låsa kamaxeldreven med tolk (visst kan man pricka in den någon gång men inte alltid)? Tydligen visar min bil det men påpekar också att ECUn kompenserar hela tiden felet vilket är för stort om det blir mer eller mindre än +- 8°. Mitt fel ligger på runt -13.8 enligt utläsning i vida.

vad skulle anledningen vara för mig att rätta till felet om ECUn hela tiden kompenserar felet?
Senast redigerad av 1 eikido, redigerad totalt 0 gånger.
#975981
eikido skrev:Jag får fel ECM-643A Kamaxelposition, avgas. För låg signal på min volvo c70 2004
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&p=975440

Antagligen har har det uppkommit efter kamremsbytet. Får man inte detta eller liknande fel på de äldre bilarna om man inte följer pettssons råd med att låsa kamaxeldreven med tolk (visst kan man pricka in den någon gång men inte alltid)? Tydligen visar min bil det men påpekar också att ECUn kompenserar hela tiden felet vilket är för stort om det blir mer eller mindre än +- 8°. Mitt fel ligger på runt -13.8 i vida.

vad skulle anledningen vara för mig att rätta till felet om ECUn hela tiden kompenserar felet?
Det är väl bara på bilar med VVT som man kan få felkod på detta?
av *pettson*
#976288
Variabelt kamdrev har en helt egen procedur där det variabla drevet ska nollställas i förhållande till kamaxeln/ kamaxlarna. Där är det ännu viktigare att använda tolk OCH nollställa drevet eller dreven( beroende på modell).
Det är inte bara att lägga på remmen och tro det är nollat med eller utan tolkar.
#976327
Jag trodde att jag hade samma motor som er? Vad betyder detta, att mitt drev är variabelt dynamiskt och inte ert? Jag har motor B5244T7. Är det en annan procedur som gäller då jämfört med er?

Borde inte styrdonet kunna kompensera så att det blir rätt då?
av *pettson*
#976351
Nej har man variabelt/ variabla kamdrev så har man en generation nyare motor. Dom gamla har ingen styrning på dreven.
Nej styrdonet kan inte kompensera att drevet/ dreven står fel. Elektroniken kan inte kompensera för ett fysiskt fel av den kalibern.
Vitsen är att kamremmen läggs på när systemet är helt nollställt. Styrdonet kan sen styra ut att kamdrevet eller dreven när man har dubbla, kan förskjuta sej i förhållande till kamaxeln/arna. Då ändras kamtiderna och därmed motorns register.
Hamnar det fel så kan inte styrdonet göra jobbet med mindre än ett totalhaveri som följd.
#976991
Jag har jätte svårt att smälta detta. Det finns ju referenser (markeringar) på 6 ställen, 1 på vardera drev och 3 på motorblock/kåpor. Om motorn från fabrik är synkade med dessa referenser så är det ju bara att ersätta kamremmen och envisas med att referenserna överensstämmer. Varför skulle dessa volvomotorer vara annorlunda? Det är ju så man göra med alla andra motorer. Ersätter man kamremmen och lyckas synka referenserna så är den ju monterad precis som den var från fabrik. Det måste ju vara så? Har jag fel? Inte rör sig dreven samt referenserna medan man byter kamrem och lossar på allt?

Eftersom det låter som att ingen verkar få rätt på detta så måste jag hänvisa till js1 post igen om att dreven antingen driftat under körning eller att motorerna kommer felsynkade från fabrik. Jag har mycket svårt att tro att de kommer fel från fabrik.

Kan det vara att referenserna är svåra att pricka? Att 1 mm hit eller dit betyder (mycket) stora utslag på kamaxeln / vevaxeln? Men den minsta felförflyttningen är ju 1 kugg, alltså borde en felplacering synas mer eller mindre direkt med minst 1 kugg.

Har man monterat av något drev är det ju en helt annan diskussion.

Det är viktigt att det finns sånna som du pettson, big creds.

Edit: Kan vi få ett officiellt uttalandet från Volvo på något sätt?

Edit 2: Pettson, de kamremsbyten du gjort innan där du vet att dreven inte blivit lossade förut (troligtvis inte vanligt att de blivit lossade förut), kommer du ihåg hur referenserna stod när du nollade allt med tolkar? Sneglade du något över det eller fortsatte du bara med jobbet utan att tänka på det?
Senast redigerad av 1 eikido, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Problem med tomgång

Kolla på förgasaren, du har förmod[…]

Bör man inte kunna ta denna del via maskinska[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Ok. Ska försöka igen närmast dagarn[…]

Vi som beställt EX90

Nån ny info ang. 800v? Jag är redo at[…]