Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag minns kom beteckningen SE först på 740, i alla fall på den svenska marknaden. På andra marknader används ibland andra modellnamn, inklusive beteckningen SE på modeller som inte heter så här.

När SE infördes på 740 ersatte det modellbeteckningen GLE, som tidigare varit beteckningen på ett av de två utrustningspaket som man kunde få till en 740. Det andra paketet hette GLT, men det försvann när SE infördes. Innehållet i paketen har varierat. En 740 SE från 1992 (sista året) var extrautrustad med ABS, centrallås, elmanövrerade speglar, lättmetallfälgar och diffspärr.
På 850 hette versionen först GLE, men det ändrades sedan till SE. Då fanns alltså serien GL, SE, GLT och Turbo. Här innebar SE även starkare motor, 140 hk mot 126 i GL. Inte bara mer utrustning, alltså.
Därefter ersattes GL med S på 850, och samma sak gjordes med 940, där modellen GL fick heta S och utrustningspaketet SE. GLT fanns bara under 1991, så ville man sedan ha något värre fick det bli Turbo.

Även efter denna tid har SE kommit och gått, så det kräver koll i tillämpliga specar och broschyrer för att se vad det innebar ett visst år.
av magseg
Det finns en tabell hos volvo som pdf sommjag tyvärr inte hittar igen men sinm jag kollade när jag köpte v70 för 11 månader sedan.
Där stod alla utrustningar etc i alla modeller. På min V70 2.5 -97 innebar det affärspaket och komfortpaket tillsammans, dvs iprincip allt utom automat och eljusterade stolar samt antisladd (antispinn & abs är standard).
Listan gällde alla v/s70 i gamla modellen år för år. Hade även en för 240 från 70-talet till -92. Ganska kul läsning.
Hittar jag dom laddar jag upp dom. Hittade dem via garaget länkat till en gammal volvosida som var arkiverad....
/M
av magseg
Precis. Den var det. Bara att läsa.
I mitt fall står det SE men det är det nog med tillägg för ECC, farthållare och fjärrlarm.
Gott nytt...
/M
av Tjonge76
Jag sätter en liten slant på "Special Edition"

Ot:
Jag har en liten tes om hur det var tänkt en gång i tiden:

"L" Lux
"DL" Deluxe
"GL" Grandluxe
"S" Standard
"SE" Special Edition
av Tobbe740
Special equipt står det för om jag inte minns alldeles fel. Om "940 S" som fanns 96-98 (bil utan utrustningspaket) betyder "940 Special" låter jag vara osagt.

Mvh Tobbe
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]