Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
ÄRRet skrev:Ibland *pettson* borde även du låta bli att skriva...
Du blev väl inte putt på mig,
GK skrev:Självklart bör Bernoullis ekvationer tillhöra elementa! :mrgreen: (BE)
jag satte ju ändå dubbla smileisar för att betona att jag skämtade.

Mvh GK
av Blixzen
Vad menad då med Kylarskydd/grillskydd?
Kan användas vid temperaturer under -10 grader. För att motorn ska bli varmare fortare.
Står så i min instruktionsbok.

Menar om man nu inte får sätta nåt för grillen, vad menar dom då?

/K
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Står det inte också hur skyddet skall vara utformat?

Mvh GK
av *pettson*
Intressant det där om texten i handboken. Jag har ägarhandboken här till min GLT 92 där står inget om det. Inte heller i ägarhandboken till min T5-94.

Vissa modeller på 850 levererades med halva grillen avskärmad från fabrik. Det gäller 850s av 10v modell som inte hade drag eller ac.
Så fort ac fanns eller ett drag monterades så skulle också avskärmningen bort, den modellen på avskärmning täpper halva grillen uppifrån, nederdelen är fri.
Den togs bort av volvo på dom flesta bilar på första servicen på grund av ojämn temperatur vid körning. Med ojämn menar jag att bilens tempnål inte stannar på samma ställe utan gick högt ibland och normalt ibland oavsett årstid, vilket ledde till ojämn gång och bränsleåtgång.
Iden med avskärmningen var att ytterligare minska självgenomströmningen för dom modeller som krävde minimalt med kylning.
Jag vet inte vilket år man slutade med det. Men det blev inte långvarigt iallafall. Samma har det hela tiden varierats med skyddet under bilen.
Det fanns på sugmodeller men inte på turbomodeller och togs även där bort här och var på grund av ojämn temperatur. Men även många ggr på grund av ett sprucket skydd som ingen ersatte. Ett tips är ju att montera ett sådant istället (om det saknas) om man har sugmotor.
Sen se om bilen håller sej stabil. Gör den det så är det ju rätt väg att gå. Så var den ju utrustad från fabrik.

Bild
av Blixzen
Så här står det i min instruktionsbok. 850 t5 -95 surnat med dragkrok
Boken gäller väl dock lite olika utförande på 850.

"""
Vid körning i låga yttertempraturer lägre än -10 rekommenderas att Volvos kylarskydd/grillskydd användas detta för att höja motortempraturen snabbare. Kylarskydd/grillskydd bör ej användas vid släpvangskörning. 

""""

/K
av *pettson*
Spännande att man 92-94 inte nämner nåt alls om sånt? Från 95 förordar man alltså skyddet man själva tagit bort på bilarna 92 till 94 för att det inte fungerat?
Lite märklig inställning ;-//
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]