Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min 850 GLT -92 läcker också rejält och det verkar vara på samma ställe enligt bilderna i denna tråd. Jag fick ombesiktning pga oljeläckage och för enkelhetens skull lämnade jag in bilen på Volvo då jag inte kände för att riva ner insuget. Jag berättade att jag misstänkte att vevhusventilationen läcker vid oljefällan. Hoppades på att få felet åtgärdat och tvåan släckt. Men dom gjorde ingenting alls annat än en felsökning som enligt dem visade att att motorn är slut och att det inte går att åtgärda läckaget pga detta. Dom har inte ens rört vevhusventilationen.

Volvoverkstader påstår följande:
"Motorn låter inte så bra." - Inget jag har märkt något av.
"Låg kompression."
"Det uppstår ett tryck i hålet för oljestickan." - Vet inte vad dom menar för tryck. Lägger jag fingret mot hålet när oljestickan är ur känns ingenting men det kom rök ur hålet när jag lyfte fingret, speciellt när jag varvade lite och så blev jag oljig på fingret om jag höll det i rökstrålen.
"Rester av olja i avgaserna." - Kan stämma då HC-halten var precis på gränsen för att gå igenom besiktningen.
"Motorbyte rekommenderas."

Tar jag loss slangen vid flamfällan och blåser i den pyser det nere under insuget så det är ju där nere det läcker.
Motorn startade lätt i vintras vid -30 utan motorvärmare så jag har svårt att tro att den verkligen är så sliten så att den måste bytas ut.

Vad tror ni? Kan det verkligen vara så att motorn är så dålig så det inte ens är värt att plocka ner insuget och fixa läckaget?
Jag skulle kolla vevhusventilationen först, den sitter just under insuget (oljefällan). Blir det stopp där, vilket det kan bli, kan man få högt vevhustryck, dvs vevhusgaser från oljestickan t ex. Och kanske en packbox som trycks ut nånstans..
Slitna kolvringar kan nog också läcka ner lite kompression till vevhuset, och den drog ju lite olja? Pettson här på forumet har sagt att 1 liter/100 mil är godkänt, i alla fall på de tidiga 850.
Men sen trodde jag att HC var oförbränt bränsle, eller märks olja där också?

Trivs du med bilen i övrigt? Vevhusventilationen är inte SÅ bökig, finns bökigare och dyrare reparationer man kan göra.
Lycka till!
Spännande läsning..

1 Om du ber volvo att fixa vevhusventilationen, då kan man undra varför man gör en felsökning utan att riva.
Men det spelar ingen roll att det var just volvo. Utan vemsomhelst. Varför inte göra det man blivit ombedd?

2 Det är inte särskilt ovanligt att oljeavskiljaren spricker med tiden och du får läckage i den. Det ger söl på hela framsidan av motorn.
Är dessutom vevhusventen igensatt i resten av systemet så får du rejält med vevhusgaser ut igenom stickhålet.

3 Att bilen inte mår 100 är jag införstådd med. Den är långtifrån ny.
Men startar den och går normalt är inte felet allvarligare än att den har några år på nacken och är lite sliten.

4 Att kompmäta en bil som har igensatt vevhusvent är lite som att borra i ett urberg med en urkokt morot, det ger inte riktigt förväntat resultat, men utförs lite då och då av mindre kompetenta människor trots allt. För det handlar faktiskt om kompetens, inget annat.
En kunnig mekaniker vet att kolvringarna inte kan jobba som dom ska eftersom det blir tryck under dom och då tätar dom inte som tänkt.
Det ger fel värden i kompressionstesten och är således helt onödigt att utföra innan man kontrollerat just vevhusventen, så att den är fri.
Annat hade det varit om bilen gått rejält illa, då kunde man tänka sej att kolvringar spruckit och då gett upphov till enorm vevhusventilation (ökat flödet enormt)

5 Det här ger då extra hög hc (eftersom olja som förbränns är kolväten också).
Ringarna tätar inte och skrapar inte heller undan oljan som dom ska. Just på grund av vevhusventen.
Hög hc brukar ofta på långmilade bilar, mer bero på att det kommer in olja från ventilstyrningarna än det faktiskt kommer in ifrån kolvringarna.
Men det innebär inte heller en slut motor, det innebär att man kan byta topplock, eller renovera befintligt för att sen fortsätta köra.
Även en katalysator som inte mår bra ger hög HC.

Jag rekommenderar ändå att riva bort insuget och oljetråget. Gör rent kanalen i tråget och kanalen i blocket. Släng fällan,fixa en ny och montera ny slang till bajonettfattningen. Se till så anslutningen är ren (bajonettfattningen). Se samtidigt till att ditt variabla insug mår bra och så det rör sej som det ska. Se över slangarna till det också.
Återmontera allt och se hur bilen går nu. Mängden vevhusgas bör ha minskat i oljestickshålet.
Hej och tack för svar. Jag bad ju visserligen inte Volvo ordagrannt att fixa vevhusventilationen men jag bad dem att fixa oljeläckaget och släcka tvåan och jag talade om att jag misstänkte att det läckte vid vevhusventilationen. Och anledningen till att de inte åtgärdade felet var att de ansåg att det skulle börja läcka igen efter kort tid pga att för mycket av kompressionen läcker förbi kolvringarna och skapar övertryck i motorn.
Nu har jag iallafall talat med en mindre verkstad som ska fixa vevhusventilationen åt mig. Funderade på att göra det själv först men pga tidsbrist får det bli så här. Denna mindre verkstad trodde att Volvo inte vill skruva i gamla bilar så det var därför jag inte fick bilen fixad.
Han berättade om en kund som hade problem med en 940. Tror det var problem med oljeläckage eller oljetryck eller något. Volvo ville renovera hans motor för 10000 kr. Den mindre verkstaden skruvade fast oljefiltret så var problemet löst.
Och en arbetskamrat till mig hade en 740 där en fjäder hade gått av i förgasaren. Istället för att byta fjädern som kostade några kronor ville de byta hela förgasaren.
Så i fortsättningen kommer jag inte lämna in mina bilar på Volvo iallafall...

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]